Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Havlíček: Bez nových zdrojů nebude mít Česko kde brát elektřinu

Havlíček: Bez nových zdrojů nebude mít Česko kde brát elektřinu

21.10.2019 10:19, aktualizováno: 21.10. 10:32
Autor: ČTK

Aktualizováno

Bez nově postavených elektráren, v čele s novými jadernými bloky, nebude mít Česko do budoucna kde brát elektřinu. Na dnešní tiskové konferenci to řekl vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Z hodnocení elektrizační soustavy do roku 2040 (MAF CZ), které zpracovala společnost ČEPS, vyplývá, že pokud by se situace neřešila, stalo by se Česko od roku 2030 postupně závislé na dovozu elektřiny ze zahraničí. Podle Havlíčka hrozí, že elektřinu nebude v Evropě kde brát a bude velmi drahá.

Ministr uvedl, že z nových dat vyplývá, že Česku nebude stačit pouze plánovaná stavba nového bloku v jaderné elektrárně Dukovany. Během pěti let podle něj musí začít také diskuse o rozšíření druhé české jaderné elektrárny v Temelíně. V současné době je Česko dlouhodobě vývozcem elektřiny. Havlíček dnes zopakoval, že druhým nejvýznamnějším zdrojem budou do budoucna v ČR obnovitelné zdroje, uhlí čeká útlum.

"V současné době analyzujeme stav a říkáme, co nastane. Popravdě řečeno - toto se mělo dělat už před deseti lety. Před pěti lety to bylo za minutu 12 a dneska jsme skutečně v energetických hodinách, pokud to tak nazvu, které nám opravdu tikají. Pokud dnes neuděláme rozhodnutí a jasně nevyznačíme směr a cestu, tak vidíte, že už v roce 2030 můžeme mít problémy," uvedl ministr.

Z dat Energetického regulačního úřadu (ERÚ) vyplývá, že spotřeba elektřiny v Česku loni meziročně vzrostla o 0,2 procenta na 73,9 terawatthodiny (TWh). Je to nejvyšší hodnota od roku 1981, od kdy jsou údaje k dispozici. Výroba loni stoupla o 1,1 procenta na 88 TWh. Největší podíl (43 procent) připadal na hnědouhelné elektrárny.

Vývoz elektřiny loni meziročně vzrostl klesl o 9,3 procenta na 25,5 TWh. Dovoz se snížil o 23,2 procenta na 11,6 TWh. Nejvíce elektřiny se vyvezlo na Slovensko a do Rakouska, největší dovoz připadal na Německo a Polsko.

Aktuální materiál ČEPS doplňuje evropský výhled, který hodnotí situaci se zdroji elektrické energie v celé Evropě. MAF CZ 2019 podle firmy ukazuje, že do roku 2040 Česko čeká výrazný úbytek výrobních zdrojů, které je třeba nahradit.

Pracuje přitom se dvěma scénáři. Scénář A (základní) počítá s celkovým útlumem fosilních, tj. uhelných zdrojů ve výši 6342 megawattů (MW) a poklesem instalovaného výkonu jaderných elektráren na 2137 MW a rozvoj obnovitelných zdrojů energie (OZE) ve výši 6560 MW.

Scénář B, tzv. nízkouhlíkový, zahrnuje celkový útlum uhelných zdrojů ve výši 7818 MW. Instalovaný výkon jaderných elektráren a OZE jsou stejné jako v případě scénáře A. V obou scénářích se už nepočítá s provozem jaderné elektrárny Dukovany a naopak se zahrnuje rozvoj elektromobility a akumulace.

"Výsledná bilance pro ČR vychází v obou scénářích jako výrazně deficitní, ČR by se tak od roku 2030 postupně začínala stávat závislou na dovozu elektrické energie ze zahraničí. Vlivem odstavování konvenčních zdrojů by tak došlo k zásadní změně bilance proti současnému stavu, kdy elektřinu vyvážíme. Česká republika by k roku 2040 naopak sama potřebovala import elektřiny 23 TWh ve scénáři A a až 30 TWh ve scénáři B," uvedl předseda představenstva ČEPS Martin Durčák.

Havlíček upozornil, že scénáře ČEPS jsou optimistické z hlediska obnovitelných zdrojů, nepočítají naopak s případným prodloužení provozu dukovanské jaderné elektrárny.

Současnou situaci, kdy je Česko exportérem elektřiny, dlouhodobě považují za zbytečnou ekologové. Hnutí Duha už dříve uvedlo, že ČR patří mezi největší vývozce elektřiny na světě. "Pokud stát rozhýbe stagnující rozvoj obnovitelných zdrojů, můžeme do roku 2030 zavřít všechny uhelné elektrárny a naše elektrizační soustava to zvládne," řekl v únoru za hnutí Jiří Koželouh.

 

Čtěte více:

Britský premiér dohodu o brexitu neprosadil, požádal o tříměsíční odklad odchodu z EU
20.10.2019 8:14
Dolní komora britského parlamentu hlasovala pro odsunutí rozhodnutí oh...
Křetínského CMI koupila čtyřprocentní podíl v ProSiebenSat.1
21.10.2019 8:53
Skupina Czech Media Invest (CMI), kterou spoluvlastní český podnikatel...
Rozbřesk: Čekají nás klíčové brexitové dny, libra nervózně vyčkává
21.10.2019 9:15
Tak ani po víkendu nemáme jasno a tento týden bude opět ústředním hyba...
FT: Huawei připouští, že ho poškozují americké sankce
21.10.2019 9:40
Čínská společnost Huawei má problémy s nahrazením aplikací firmy Googl...

Váš názor
  • Elekroauta
    21.10.2019 13:43

    Celé je to nesmysl postavený na hysterii, ze ci kouří škodí. Skutečně pproblémy se ale neřeší. Tím problémem je námořní doprava - největší znečišťovatel. Jedná jediná loď na topný olej na jednu plavbu čína - evropa vydá tolik emisí jako 50mil. aut. A kolik takových lodí je? Stovky? Tisíce? Proč to nikdo neřeší? A pak jsou tu další vedlejší škody - vypouštění zbytku topného oleje do moří, hluk motorů způsobuje dezorientaci zvířat a jejich vyplácení na pláže atd.
    JC
    • Re:
      21.10.2019 14:40

      Řeší se to, vygoogli si něco o IMO 2020. Bude to mít také výrazný vliv na některé lodní dopravce. Někteří jsou připraveni, někteří ne. A to se bude odrážet i v kurzu akcie...
      qwer
      •  
        21.10.2019 14:52

        jj přesně tak, některé jsou již připravené např. STNG. Za rok skoro 100% nárůst ceny akcií. Super že jsem v pozici:-)
        Pavelmr
    • Re: Elekroauta
      21.10.2019 14:18

      Podléháš propagandě. Jediná námořní loď má sice emise SO2 jako 50 mil. automobilů, ale jediná neodsířená uhelná elektrárna má emise řekněme stovky kontejnerových lodí. (Elektrárna řádově desítky tun SO2 za hodinu kontejnerová loď stovky kilogramů za hodinu.) A není pravda, že to nikdo neřeší v Evropě nesmíš používat lodní palivo s více než 1,5% síry, někde jsou nízkoemeisní zóny kde je limit 0,1% síry v palivu. Standardní palivo má 3,5% síry. Jinak co se týče emisí CO2 spotřebuje kontejnerová loď asi 0,2 litru paliva na přepravu jednoho námořního kontejneru na 100 km, což je řádově 100 méně než kamion.
      ..
      • Re:
        21.10.2019 14:44

        https://www.ceskatelevize.cz/porady/11488194762-zdeseni-pro-svet-aneb-skutecna-cena-lodni-dopravy/
        JC
      • Re:
        21.10.2019 14:41

        To ani ne. Stačí najet na youtube a najít dokumenty o lodní dopravě. Staré lodě 30 a vice let které jezdí na topný olej. Nádrže lodí se využívají jako zátěžové takže se vyplachují mořskou vodou před čerpáním nového paliva. A nemluvím o vlivu na psychiku členů posádek.
        JC
      • Re:
        21.10.2019 14:34

        To ani ne. Stačí najet na youtube a najít dokumenty o lodní dopravě. Staré lodě 30 a vice let které jezdí na topný olej. Nádrže lodí se využívají jako zátěžové takže se vyplachují mořskou vodou před čerpáním nového paliva. A nemluvím o vlivu na psychiku členů posádek.
        JC
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Domino's Pizza Group PLC (12/19 Q4)
Raiffeisen Bank International AG (06/20 Q2)
Sysco Corp (06/20 Q4, Bef-mkt)
Vestas Wind Systems A/S (06/20 Q2)
1:50JP - Obchodní bilance, mld. JPY
8:00UK - Míra nezaměstnanosti 3M
8:00UK -Změna zaměstnanosti
9:00HU - CPI, y/y
10:30Prudential PLC (06/20 Q2)
11:00DE - Index očekávání ZEW
14:30USA - PPI bez energií a potravin, y/y