Dvojí pohled jako na včerejší PMI umožňují i nejnovější statistiky registrací nových osobních automobilů v EU zveřejněné právě dnes ráno.
Listopadový růst registrací nových osobních vozů o skoro pět procent je nepochybně dobré číslo, i když asi nelze až tak úplně ignorovat loňský nízký srovnávací základ (-7,7 %). Proto je i tentokrát dobré podívat se spíše na vývoj od začátku roku, z něhož plyne, že evropský trh v podstatě stagnuje (-0,3 %).
Na největším národním trhu (v Německu) poptávka po nových vozech dál svižně narůstá, zatímco na tom druhém (britském) dochází stejně jako u sedmi dalších k mírnému poklesu. Patří sem i ten český, kde sice v listopadu došlo k oživení zájmu o nová auta, nicméně od začátku roku vykazuje celý trh propad o více než 6 %.
V každém případě pro některé automobilky jsou evropské výsledky prodejů dílčí vzpruhou v čase, kdy se jejich exportní trhy, kam směřuje až třetina celé produkce evropského automobilového průmyslu, stále ještě ubírají jižním směrem.
Na obrat celého průmyslu však ani dnešní statistiky aut stačit nebudou, neboť pro příští rok se počítá spíše s poklesem prodejů nových aut v EU. Velkou nejistotu navíc přestavuje protlačovaný či favorizovaný přechod k „zelenému“ pohonu. Kontrastuje s ním totiž sílící poptávka zvláště po SUV vozech, která jako by se chtěla na nové „zelené“ časy včas dobře připravit.
Pro tuzemský automobilový průmysl je aktuální zájem o nové vozy dobrou zprávou, i když samozřejmě neznamená plošné zvýšení objednávek, zvláště ne pro řetězce dodavatelů. Nová čísla totiž nic nemění na nejistých vyhlídkách pro další měsíce, které bude dál ovlivňovat klesající poptávka na exportních trzích i hrozba obchodních válek.