Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
IATA: Aerolinky mohou kvůli koronaviru ztratit až 113 miliard USD

IATA: Aerolinky mohou kvůli koronaviru ztratit až 113 miliard USD

05.03.2020 11:51, aktualizováno: 5.3. 14:37
Autor: ČTK

Aktualizováno

Britská regionální letecká společnost Flybe zkrachovala. Aerolinky, kterým už letos pomohla vláda, se nedokázaly vyrovnat s prudkým poklesem poptávky po cestování kvůli epidemii způsobené novým typem koronaviru. Všechny lety byly s okamžitou platností ukončeny, oznámila společnost. Flybe je tak jednou z prvních leteckých společností, které od vypuknutí epidemie končí.

Nemoc COVID-19, kterou nový koronavirus způsobuje, se objevila koncem loňského roku v Číně, od té doby už kvůli ní zemřelo přes 3000 lidí, naprostá většina v centrální Číně. V důsledku šíření epidemie se prudce snížila poptávka po cestování. Některé velké aerolinky již oznámily, že budou muset snížit náklady kvůli propadu rezervací, zvlášť od konce února, kdy nemoc propukla v turisty oblíbené Itálii. Ta je nyní nejvíce zasaženou zemí v Evropě.

Britský úřad pro civilní letectví oznámil, že cestující, kteří měli letět s Flybe, si musejí najít jiný způsob přepravy. Flybe provozovala více než polovinu vnitrostátních letů v Británii mimo Londýn. Měla silné postavení na letištích Aberdeen, Belfast, Manchester či Southampton. Svými 68 letadly ročně přepravila kolem osmi milionů cestujících, létala na 71 letišť v Británii a v Evropě.

Flybe měla finanční problémy už před vypuknutím potíží spojených s epidemií koronaviru. Společnost se podařilo zachránit před kolapsem v polovině ledna, kdy pomoc aerolinkám slíbila vláda a akcionáři souhlasili, že do ní vloží další peníze. Krach aerolinek nyní ohrožuje plán premiéra Borise Johnsona posílit regionální dopravní spojení. Johnson v lednu uvedl, že Flybe jsou důležité pro přepravu v Británii a že vláda udělá vše pro to, aby aerolinkám pomohla.

Flybe působila na trhu více než 40 let, byla největší regionální leteckou společností v Evropě a měla kolem 2400 zaměstnanců, kteří nyní přijdou o práci. Její krach nezpůsobí problémy jen zaměstnancům, ale také regionálním letištím a ekonomikám, protože Flybe spojovala prakticky všechny kouty Británie s velkými evropskými destinacemi.

Ministr dopravy Grant Shapps uvedl, že vláda jedná se zástupci leteckého průmyslu, aby co nejdříve zajistila obnovení letů na důležitých trasách jinými leteckými společnostmi. Zachování 16 tras Flybe už přislíbily skotské regionální aerolinky Loganair. Vláda je také připravena podpořit regionální letiště, uvedla agentura Reuters.

Firmu Flybe loni v únoru koupilo konsorcium Connect Airways, které tvoří podniky Virgin Atlantic, Stobart Group a Cyrus Capital. Skupina od té doby investovala do Flybe 110 milionů liber (3,2 miliardy Kč). V lednu v rámci záchrany slíbilo konsorcium poskytnout dalších 25 milionů liber.

Aerolinky se dostaly do problémů kvůli řadě událostí, včetně poklesu kurzu libry po rozhodnutí Británie opustit Evropskou unii. Aerolinky mají totiž vysoké náklady v dolarech, avšak příjmy v librách. Společnost měla také problém se splacením letecké daně, která platí v Británii a na kterou si mnoho firem dlouhodobě stěžuje, že je omezuje v růstu.


Čtěte více:

Evropské aerolinky nejhorší dopad koronaviru teprve čekají
03.03.2020 16:23
Zástupci evropských leteckých společností mají za to, že to nejhorší, ...
Čínský sektor služeb kvůli koronaviru rekordně klesl, nové objednávky nejníž od krize
04.03.2020 8:18
Aktivita v čínském sektoru služeb v únoru kvůli epidemii onemocnění zp...
Problémové aerolinky Flybe končí, přispěl k tomu i koronavirus
05.03.2020 8:30
Britská regionální letecká společnost Flybe zkrachovala. Aerolinky, kt...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
25.05.2025
14:59Fidelity: Investoři do ETF reagují na celní konflikt odklonem od USA
8:13Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?
24.05.2025
14:33Fidelity International: Jak mohou neutrální akciové strategie využít sílu volatility
8:10Víkendář: Svět, kde předvídatelnost je slabostí a cla jsou nejkrásnějším slovem ve slovníku
23.05.2025
22:03Americké trhy krvácí po hrozbách cel vůči EU a Applu  
17:44Traders Talk: Trump rozbouřil trhy, Colt potěšil výsledky a UnitedHealth v problémech
17:17PwC: Prodej elektromobilů v 1. čtvrtletí stoupl o 42 procent na 2,7 milionu
15:57Jednání s EU podle Trumpa nikam nevedou, chce clo 50 procent. Akcie klesají
15:49Půjde to k normálu bez cenového šoku?
14:26Pivo s Patrií ve Zlíně - s analytikem a makléřem o trzích i novinkách ve světě investic
13:03Perly týdne: Googlu a Applu se změnily časy
13:01Italská banka UniCredit soudně napadne podmínky převzetí konkurenční Banco BPM
11:00M2C míří na burzu: Český lídr v péči o nemovitosti sází na technologie a globální expanzi
10:30Tlak na dluhopisy polevil a ulevilo se i akciím  
10:13Do Česka dorazily první dodávky nového jaderného paliva od Westinghouse
8:56Německo hlásí růst HDP o 0,4 pct, ale celoroční stagnace zůstává ve hře
8:46Rozbřesk: Zhoršená nálada v eurozóně. Ale z jiného důvodu, než byste čekali
8:45Erste a VIG dnes naposledy s dividendou, růst HDP v Německu a další várka celního napětí mezi USA a EU  
22.05.2025
22:01Zámořské akcie se stabilizují, nárůstům vévodí Advanced Auto Parts  
17:20Výjimečný celý svět

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data