Před pěti lety, 18. září 2015, vypukl skandál kolem falšování údajů o emisích naftových motorů německé automobilky . Koncern VW i manažeři kvůli skandálu čelí řadě žalob a vyšetřování. Volkswagen podle agentury Reuters dosud vynaložil v souvislosti se skandálem přes 30 miliard eur. Peníze byly využity například na svolávání a úpravu automobilů, na odškodné zákazníkům a na různé pokuty. Jak se celá aféra vyvíjela?
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) 18. září 2015 obvinila koncern , že do svých vozidel s naftovým motorem pod označením EA 189 ve verzi Euro 5 instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší. Software uměl rozpoznat, že motor pracuje v režimu odpovídajícímu požadavkům laboratorních testů výfukových plynů a změnou nastavení motoru dočasně snižoval množství vznikajících oxidů dusíku, aby auta splnila zákonný limit.
následně přiznal, že tento software po celém světě nainstaloval zhruba do 11 milionů naftových aut. Z toho připadá asi pět milionů aut na vlajkovou značku , přes dva miliony na , 1,2 milionu na značku Škoda a 700.000 na Seat. Skandál zasáhl v menší míře i další automobilky. V Česku se prodalo zhruba 165.000 z celkem 11 milionů dotčených vozidel.
V USA se s téměř půl milionem majitelů naftových vozů dohodl na vyrovnání v celkovém objemu 9,8 miliardy dolarů. Samotná automobilka vyplatila 9,5 miliardy USD. Zbývajících 300 milionů USD vyplatil dodavatel naftových motorů Robert Bosch. Koncern v rámci dohody také souhlasil, že majitelům vyplatí odškodné 5100 až 10.000 dolarů a zavázal se také, že majitelům nabídne opravu nebo odkup jejich vozu. V červnu ale americký odvolací soud rozhodl, že dva americké okresy mohou kvůli manipulaci s emisemi vymáhat na další pokuty, což může pro automobilku znamenat další vysoké náklady.
V Německu, kde čelí koncern tisícům žalob, akceptoval pokutu jednu miliardu eur (přes 27 miliard Kč). Většinu soudních verdiktů automobilka nebo její přidružené firmy vyhrály, letos v květnu ale nejvyšší soud v Karlsruhe rozhodl, že musí zákazníkům, kteří mají auto dotčené manipulací s emisemi, vyplatit za jejich vůz náhradu. v reakci na verdikt uvedl, že automobilka chce soudní spory s majiteli vozů ukončit a nabídne jim odškodnění. se v Německu již letos v únoru dohodl s majiteli dieselových aut, že jim kvůli skandálu s měřením emisí vyplatí celkem 830 milionů eur (asi 22,6 miliardy Kč). Odškodné bude odstupňováno podle typu a stáří vozu, a to od 1350 do 6257 eur (zhruba 36.800 až 170.000 Kč).
V červnu 2019 Obvodní soud pro Prahu 8 nepravomocně uznal nárok na odškodnění 636 milionů korun pro majitele aut koncernu v ČR. Vyhověl tak 2435 lidem, které zastupovala organizace Safe Diesel. ale spor prohrál proto, že se v požadované lhůtě k žalobě nevyjádřil. Odvolací soud poté rozsudek pro několik pochybení zrušil. Safe Diesel podala proti rozhodnutí odvolacího soudu dovolání. Společnost aktuálně zastupuje téměř 7000 Čechů. Pro každého z nich nárokuje odškodné 220.000 korun, žalovaná částka je tak více než 1,5 miliardy korun. Návrhy firmy na mimisoudní vyrovnání automobilky Škoda Auto a podle údajů Safe Diesel odmítly.
Prvním odsouzeným kvůli skandálu se stal inženýr James Robert Lian, který byl v srpnu 2017 v USA odsouzen ke 40 měsícům vězení a k pokutě. Dosud nejvyšší trest, a to sedm let vězení, dostal v prosinci téhož roku manažer Oliver Schmidt.
Německá prokuratura v září 2019 obvinila šéfa koncernu Herberta Diesse a předsedu dozorčí rady a šéfa holdingové společnosti SE Hanse Dietera Pötsche, že záměrně neposkytli investorům včasné informace o finančních důsledcích emisního skandálu, a tím protiprávně ovlivnili cenu akcií podniku. obvinění obou představitelů automobilky odmítal a označil je za nepodložená. Oba vedoucí manažeři se letos dohodli na ukončení trestního řízení výměnou za platbu 4,5 milionu eur každý. Částky tehdy uhradila automobilka . Také stuttgartská prokuratura výměnou za platbu 1,5 milionu eur ukončila vyšetřování Pötsche. V případu byl obviněn i bývalý šéf koncernu Martin Winterkorn, kterého čeká veřejný soudní proces kvůli obvinění z podvodu.
Žalobě také čelí bývalý šéf německé automobilky Audi Rupert Stadler a další lidé. Stadler se v červnu 2018 stal nejvyšším vedoucím představitelem koncernu VW, který byl ve funkci kvůli skandálu zatčen. Ve vyšetřovací vazbě strávil zhruba čtyři měsíce, během kterých s ním koncern Volkswagen po vzájemné dohodě rozvázal pracovní poměr.