Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Bloomberg: Elektrická auta narážejí na tvrdou COVID realitu

Bloomberg: Elektrická auta narážejí na tvrdou COVID realitu

01.06.2020 5:29
Autor: Redakce, Patria.cz

Montážní linky Volkswagenu ve Cvikově nedaleko německé hranice s Českem jsou středobodem plánu automobilky utratit do roku 2024 zhruba 33 miliard EUR na rozvoj elektrických vozidel. Největší světová automobilka tu vyrábí elektrický hatchback ID.3, který by už brzy měla čekat premiéra. Pandemie Covid-19 ale ambice Volkswagenu i jeho konkurentů v oblasti elektromobility ohrožují. Ekonomická krize poslala automobilový sektor na hranu kolapsu. Firmy propouštějí a velké nákupy mohou být rázem mimo dosah. Kromě toho tu je i propad cen ropy, díky kterému jsou benzínová auta najednou atraktivnější, a také některé vlády už vzhledem k nedostatku hotovosti nejsou tak moc schopné poskytovat pobídky na nové technologie.

Ještě před krizí se automobilky musely potýkat s dlouhodobějším propadem na největším automobilovém trhu světa v Číně, kde se prodá zhruba polovina všech osobních elektrických vozů. Celkové prodeje aut tam ale poslední dva roky na pozadí zpomalující čínské ekonomiky padaly a v tomto roce by se podle Bloomberg NEF měly snížit proti loňsku o 14 % na 932.000. Tento propad by se mohl natáhnout na tři roky, protože čínské komunistické vedení se kvůli obecné nejistotě odvrátilo od tradiční praxe stanovit si roční cíl hospodářského růstu.

Kontrakce globálního trhu si zřejmě vyžádá oběti. Bez státní pomoci by podle francouzského ministra financí mohl zmizet Renault, který s modely jako Zoe patřil k pionýrům v elektromobilitě. Pod tlakem je Toyota, průkopník v hybridních autech díky svému modelu Prius, která u svých zisků očekává propad na nejnižší hodnoty za skoro deset let.

Automobilky celé roky masivně investovaly do technologicky vyspělé budoucnosti. Nejde přitom jenom o elektrovozy, ale také o samořízená auta nebo o alternativní pohonné látky jako vodík. Teď se ale ukáže, jestli jejich před-pandemické plány prodávat elektroauta se ziskem mají v dramaticky odlišném ekonomickém prostředí šanci na úspěch.

Globální prodeje elektrovozů letos klesnou o 18 % na 1,7 milionu, odhaduje Bloomberg NEF. V příštích čtyřech letech by se ovšem měly vrátit k růstu a do roku 2024 překonat milník 6,9 milionu.

“Obecný trend směrem k elektrickým vozidlům by měl pokračovat, ale ekonomické podmínky budou v příštích dvou až třech letech tvrdé,” domnívá se Marcus Berret, ze společnosti Roland Berger.

Závod Volkswagenu ve Cvikově byl první německou továrnou na auta, kde po karanténních opatřeních obnovili provoz. Obezřetnost a série bezpečnostních opatření ale znamení sníženou kapacitu 50 aut denně. Je to zhruba třetina toho co před krizí. Kromě toho ji trápí pokračující softwarové problémy, které brzdí vývoj ID.3. Automobilka přitom ještě před Covidem očekávala, že letošní rok ukáže, že její masivní investice a roky vývoje elektrických a hybridních modelů se začínají vyplácet.

Je tu ale ještě jedna, možná ještě horší obava, která by mohla její plány zhatit: neprodaná auta na skladech.

Objevila se již řada reakcí. Jednou z nich je poskytovat lepší způsob financování, včetně ochrany úroku pro případ ztráty zaměstnání na straně kupujícího. Volkswagen také přijal nové strategie prodeje, které poprvé použil u svých čínských operací, jako je doprava dezinfikovaných aut zákazníkům přímo do domu na zkušební jízdu, nebo rozšíření online prodeje.

Ve svých plánech na poli elektromobility pokračují i ostatní německé automobilky. BMW hodlá příští rok představit iNEXT a i4 , což je sedan, který by měl konkurovat trháku Model 3 od Tesly. Daimler se drží svých plánů na elektrické SUV, kompakt a van, taktéž na baterie. Možnou překážkou je kromě nadále děravé nabíjecí infrastruktury na mnoha trzích také dostupnost baterií, protože dodávky budou vzhledem k množství takovýchto projektů asi hodně těsné.

Pokud jde o Volkswagen a ostatní, první velký test ve světě Covidu bude pro jeho auta Čína. Dodávky skupiny se tam v dubnu vrátily k meziročnímu růstu a Diess o Číně mluví jako o „motoru úspěchu“. Také v Číně se někteří kupci začali vracet do showroomů, tamní automobilový trh se ale letos sníží pravděpodobně až o 25 %, odhaduje čínská automobilová asociace CAAM. Ta před pandemií očekávala zhruba 2% pokles.

Tamní vláda se teď bude chtít soustředit na pomoc výrobcům aut se spalovacím motorem, říká Jing Yang, šéfka korporátního výzkumu u Fitch Ratings v Šanghaji, „ve středně až dlouhodobém výhledu ale podle budou v centru pozornosti pořád elektrovozy“.

Na stejnou míru podpory ovšem nelze spoléhat u amerického prezidenta USA Trumpa. Američtí zákazníci svoje SUV a pickupy milují a všech elektromobilů, které se nejmenují Tesla, se dost straní.

„Když se chcete dostat z této krize, určitě to nebudete zkoušet s neziskovými a nízkoobjemovými produkty, což jsou elektrovozy,“ uvedl Kevin Tynan, seniorní analytik u Bloomberg Intelligence.
General Motors odložila mediální premiéru svého elektroauta Cadillac Lyriq, chystanou na duben, jenom několik týdnů poté, co představila plány uvést na trh elektroauta pra každou ze svých značek. Šéfka automobilky Mary Barraová chce do roku 2025 utratit na elektrifikaci a autonmní řízení 20 miliard dolarů, a dohnat tak náskok Tesly. Na konci duba ale automobilka odložila plánovanou květnovou premiéru nového Hummeru EV.

A Ford loni v listopadu na velkolepé akci představil elektrického Mustanga Mach-E. Na trhu se auto mělo objevit letos, což oficiálně pořád platí. Firma ale uvedla, že všechna uvedení na trh naberou zhruba dvouměsíční zpoždění, což Mach-E potenciálně posouvá do roku 2021.

ID.3, kterému se říká také MEB, je klíčovým prvkem ve strategii Volkswagenu prodávat auta na baterky v globálním měřítku za ceny, které budou konkurovat podobným autům se spalovacím motorem. Když ho skupina představovala, připodobňovala jeho předpokládanou historickou roli s legendárními auty Beetle a Golf, aniž by tušila, že platit to může i nechtěným způsobem: Beetle povstal z popela druhé světové války a Golfu stál u kolébky ropný šok v 70. letech minulého století.

Generální ředitel VW Herbert Diess ovšem označil ID.3 za „elektrické auto pro veřejnost, které posune elektrickou mobilitu z niky k mainstreamu“.

Automobilky obvykle spoléhají na platformy, aby dosáhly úspor z rozsahu a nakonec i zisku. Platforma MEB se bude používat na plně elektrická auta napříč všemi značkami skupiny pro masový trh, včetně Škody a Seatu. Vývoj přišel Volkswagen na 7 miliard dolarů. Značky Audi a Porsche staví svoje auta na dedikovaných platformách pro luxusní auta, která mají také, i u této automobilky, odstranit propast s Teslou.

Volkswagen chce svoji elektro-kampaň vystupňovat ještě o kousek víc a rozšířit se o dvě továrny nedaleko Šanghaje a Šen-čenu. Ty mohly chrlit nakonec 600.000 aut ročně, víc, než kolik aut dodala loni po celém světě americká Tesla.

Čína je tedy prvním cílem, udělat si zásek v Evropě a v USA je ale běh na delší trať. Podobně jako Čína zpřísňovala i Evropa před nástupem pandemie svoje emisní regulace. Nová pravidla na snížení emisí začnou postupně platit od příštího roku, takže většina výrobců bude jednoduše muset prodávat plug-in hybridy a čistě elektrické vozy, aby neplatily vysoké pokuty.

“V dlouhém běhu žádné zmírnění regulací nevidíme,” domnívá se Aakash Arora z Boston Consulting Group.

Zdroj: Bloomberg

Foto: https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/volkswagen-id3-wins-leading-industry-design-award-6005

 
 

Čtěte více:

Víkendář: VW a jeho americká katastrofa
15.03.2020 9:03
Za dieselový skandál Volkswagen v USA draze zaplatil. Musel mimo jiné ...
Volkswagen loni zvýšil provozní zisk o 22 procent, výhled nedá a továrny brzy zastaví
17.03.2020 9:35
Německý automobilový koncern Volkswagen loni zvýšil provozní zisk o 22...
DPA: Některé německé automobilky navrhují státní příspěvek na auta
13.04.2020 17:52
Německé automobilky Volkswagen a BMW se vyslovily pro zavedení státníh...
Volkswagenu spadl provozní zisk o čtyři pětiny na 900 milionů eur
16.04.2020 16:37
Provozní zisk německého automobilového koncernu Volkswagen se v letošn...
Automobilce Škoda klesl provozní zisk o čtvrtinu, Volkswagenu o čtyři pětiny
29.04.2020 9:12
Automobilce Škoda Auto v prvním čtvrtletí klesl provozní zisk o 25,1 p...

Váš názor
  • podstata
    01.06.2020 10:14

    jak bramboři ve vedení eu tak ve vedení automobilek naprosto ignorují podstatu výrobku, zákazník chce aby auto jezdilo, ne aby stálo x hodin na nabíječce nebo v servisu kvůli updatu nebo odstranování viru ze softwaru :o), když chci počítač tak si koupím počítač a když se zasekne tak ho resutuji, ale vážně to chce někdo od auta ? :o) nakonec budeme všichni veteranisty
    Mike
  • Elektricky Trabant
    01.06.2020 8:37

    Tak nakonec to zda se dopadne tak, ze automobilky budou polostatni, aby mohly produkovat elektromobily.
    Ai-kun
Aktuální komentáře
14.07.2020
17:48Komentář: Tržby i ztráta Delta Air se držely konsensu
17:35Apple, Microsoft a návrat trhu do sedmdesátých let
17:17Smíšená Amerika, červená Evropa a rostoucí euro. Trhy vstřebávají výsledky i Čínu  
16:57Komentář: Proaktivní rezervy Citigroup tlačí na profitabilitu, kvalita úvěrového portfolia se zhoršuje  
16:53Česká exportní banka, a.s. uzavřela s UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s. smlouvu o úvěru
16:45OPEC čeká příští rok rekordní růst poptávky po ropě
16:45Komentář analytika: JPMorgan rizikovými náklady připomíná minulou krizi  
15:50The Economist: COVID-19 a opakování historie
14:56Wells Fargo (-4,3 %): První kvartální ztráta od roku 2008
14:45Británie vyloučila čínskou firmu Huawei z budování sítí 5G
14:37Wüstenrot hypoteční banka a.s. - Oznámení o svolání schůze vlastníků 1 kotované emise HZL WHB
14:32Výsledky Citigroup překonaly očekávání, pomohl silný trading
13:36Lídr distribuce plynu v Česku spouští obří emisi investičně hodnocených dluhopisů
13:13JPMorgan (+2,5 %) vydělala víc, než se čekalo. A víc si také odložila stranou
12:45Důvěra investorů a analytiků v německou ekonomiku mírně klesla
11:21Průmyslová výroba v EU se v květnu vrátila k meziměsíčnímu růstu
10:59Novogratz: Akciový trh se tak nějak odtrhl od reality
10:38Ruská plynárenská společnost Gazprom je za čtvrtletí ve ztrátě
10:27Jen další krátký pokles? Kalifornie spustila výběr akciových zisků  
9:23Čínský export a import se v červnu překvapivě zvýšily

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Delta Air Lines Inc (06/20 Q2, Bef-mkt)
PL - Jednání NBP, základní sazba
8:00UK - Průmyslová výroba, y/y
10:00CZ - Běžný účet, mld. Kč
11:00DE - Index očekávání ZEW
11:00EMU - Průmyslová výroba, m/m
12:45JPMorgan Chase & Co (06/20 Q2)
14:00Citigroup Inc (06/20 Q2)
14:00Wells Fargo & Co (06/20 Q2)
14:30USA - CPI, y/y