Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Bloomberg: Čína chce vybudovat trh s ojetými auty

Bloomberg: Čína chce vybudovat trh s ojetými auty

08.01.2021 9:47
Autor: ČTK

Po čínských silnicích se prohání více než 270 milionů aut, ojetin se tam ale v roce 2019 prodalo jen 15 milionů. To je v ostrém kontrastu se zeměmi jako Austrálie, Británie nebo Spojené státy, kde lidé kupují více ojetých aut než nových. Čínští politici to ale chtějí změnit. Cílem je do roku 2025 zdvojnásobit velikost trhu s ojetými vozy asi na dva biliony jüanů (6,6 bilionu Kč). Napsala to agentura Bloomberg.

K dosažení tohoto cíle Peking snížil daň z prodeje ojetin ze tří na 0,5 procenta. U nových aut činí daň 17 procent. Zjednodušil také prodejcům obchodování s ojetými auty, ojetinu bez poznávací značky totiž označil za komoditu a ne za osobní majetek, což zjednodušuje transakce.

"Obchod s ojetými auty se chystá vstoupit do zcela nové kapitoly," řekl generální tajemník svazu čínských prodejců aut (CADA) Siao Čeng-san. "Uvidíme v této oblasti příznivější politiku."

Důvody, proč nemá Čína významný trh s ojetými vozy, jsou dva. Za prvé je čínský automobilový trh relativně mladý. První zahraniční společný podnik mezi automobilkou Volkswagen a SAIC Motor vznikl v roce 1984 a růst prodeje aut jednotlivcům začal až na počátku tisíciletí. Ve vlastnictví aut však stále Čína zaostává za dalšími mladými trhy. Na 1000 lidí v Číně připadá 173 aut, zatímco v Malajsii je to 433 a v Rusku 373. Ve Spojených státech pak na 1000 obyvatel připadá 837 aut a v Austrálii 747, ukazují údaje společnosti McKinsey & Co. Mnoho lidí v Číně má stále své první auto.

Druhý důvod je kulturní. V Číně byla vždy koupě auta nebo domu velkou událostí, vyjádřením sociálního postavení a symbolem, a to nejen pro jednu osobu, ale pro celou rodinu. V posledních letech se toto myšlení změnilo. Mladí lidé jsou vzdělanější a je u nich méně pravděpodobné, že přijmou koncept, kdy je potřeba ukázat, že mají solidní majetek, aby si zachovali tvář. Rodiče tak raději koupí starší byt blízko dobré školy, než úplně nový, ale daleko. Podobně se začíná mít za to, že nedává smysl utrácet za nové auto, když se dá koupit ojetý vůz ve výborném stavu.

Tyto měnící se postoje podpoří poptávku po ojetých autech, domnívá se CADA. V příštích pěti letech by tak mohl roční prodej ojetých aut vystoupit na 25 milionů vozů. Změny jsou už patrné. V roce 2018 se Leonardo DiCaprio objevil v reklamě internetového prodejce ojetin Uxin a ve velkých městech vznikly venkovní trhy s ojetými auty, včetně jednoho v Pekingu, který připomíná rozlehlé parkoviště.

Šéf svazu CADA očekává, že velký trh s ojetými auty podpoří také prodej nových aut, zvláště elektrických, protože efektivnější systém obchodování s ojetinami zlepší pro spotřebitele možnost vyměnit starší vůz za nový.

Pro ojetá auta, která se neprodají, Čína spustila vývozní program, a posílá je především do zemí, které se připojily k jejímu ambicióznímu plánu nové Hedvábné stezky. Je to třeba Ázerbájdžán, Bangladéš a Tádžikistán, kde je automobilový trh méně konkurenční a méně rozvinutý. V roce 2019 se vyvezlo asi 3000 ojetých aut, do roku 2025 však plánuje vláda zvýšit vývoz asi na 500.000 aut ročně. I tak bude zaostávat za Japonskem, pro které je vývoz ojetých aut velmi prosperujícím podnikáním. V roce 2019 Japonsko vyvezlo 1,2 milionu ojetin.

Očekává se, že podpora prodeje ojetých aut pomůže hlavně malým rodinným nebo nezávislým podnikům, které tomuto rodícímu se odvětví dominují. Více než 80 procent prodejců ojetin jsou malé podniky s nabídkou do 30 aut a hrstkou zaměstnanců.

Z podpory prodeje ojetin bude těžit i firma Uxin, i když do kategorie malých podniků nespadá. Firmu v roce 2011 zprovoznil Taj Kchun, který už v roce 2005 založil jedny z prvních internetových stránek na prodej ojetých aut CarResume.com. Za tři měsíce do konce září Uxin prodal 2653 vozů, v předchozím čtvrtletí 1702. "Obchod s ojetinami v příštích pěti letech určitě zrychlí a politické změny umožňují růst i firmám, jako je ta naše," říká Taj.

Jedním ze šťastných zákazníků je Li Žuej. První ojeté auto si na stránkách Uxin za 140.000 jüanů (462.400 Kč) koupil v září. Byl to dva roky starý černý Magotan, který je mimo Čínu známý jako Volkswagen Passat. Udělalo to na něj takový dojem, že tvrdí, že nyní si bude kupovat už jen ojetá auta. "Život je krátký a objem peněz, které mohu utratit, je omezen," říká 34letý muž z Tchaj-jüanu, největšího města severočínské provincie Šan-si. Teď uvažuje o koupi ojetého BMW Mini pro manželku. "Proč to nevyužít jako způsob, jak vyzkoušet co nejvíce značek?"


Čtěte více:

Uvažoval o tom i Henry Ford a Thomas Edison...
04.01.2021 17:49
Dnes o panu Fordovi, poválečném Německu a MMT. Ale nejdříve trochu o t...
Čínský akciový index dosáhl 13letého maxima
05.01.2021 14:12
Čínský akciový benchmark dnes zavřel nad úrovní svého předchozího maxi...
NYSE opět změnila směr. Tři čínské telekomy přeci jen vyřadí
06.01.2021 15:58
Newyorská burza odvolává, co odvolala, a pokračuje v plánu vyřadit tři...
Deset způsobů, jak bude boom v obnovitelných zdrojích formovat letošní rok
07.01.2021 13:37
Pro obnovitelnou energii začíná rok 2021 růstem, který by mohl pokračo...
Summary: Plug Power si otvírá cestu na asijský trh
07.01.2021 17:48
Akcie amerického výrobce vodíkových palivových článků Plug Power dnes ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
03.05.2025
14:37PIMCO: Přichází změna investičního paradigmatu, posun k novému ale bude trvat dlouho
8:21Víkendář: Podle nové studie hrála politika ECB při snižování inflace jen podružnou roli
02.05.2025
17:20Evropa směřuje k rovnováze, USA se budou letos (opět) spoléhat na spotřebitele?
16:48TikTok dostal v EU pokutu 530 milionů eur za nedostatky při ochraně dat
16:19S&P 500 stoupá a přesně po měsíci maže ztráty z cel  
16:16Reuters: ČNB pravděpodobně sníží úrokové sazby, ale zůstává opatrná
15:41Trh práce v zámoří dál podporuje akcie. Útlum zaměstnanosti se nekoná  
14:23Dubnový deficit rozpočtu se prohloubil, příjmová strana se ale lepší
13:53Morgan Stanley: Trh s humanoidními roboty dosáhne na 5 bilionů dolarů
13:50Výsledky ropných gigantů Chevronu a Exxonu: Zisky klesají, ale strategie zůstává
13:45LVMH propustí přes tisíc zaměstnanců. Důvodem jsou problémy na klíčových trzích
13:23Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí prodej o 8,2 procenta na 238.600 aut
13:06Perly týdne: Americké akcie za zenitem, Čína pod tlakem
12:44Prodej vozů Tesla ve Švédsku v dubnu klesl o 81 procent, propadá se i jinde
12:20Inflace v eurozóně si v dubnu udržela tempo růstu, tlačily ji nahoru zejména služby
12:16WOOD & Company, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s: Výroční zpráva za rok 2024
12:06Březnová nezaměstnanost v EU stagnovala na 5,8 %. Nejnižší byla v Česku
11:08Patria zvyšuje cílovou cenu Erste Bank, potvrzuje odolný výkon a nákladovou disciplínu  
11:04Jakub Blaha: Amazon očekává nižší provozní zisk kvůli obavám z cel. Růst cloudu navíc zaznamenal zpomalení  
11:01Po důležitých výsledcích jsou tu přípravy na jednání USA - Čína. Trhy pokračují v růstu  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data