Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Bloomberg: Čína chce vybudovat trh s ojetými auty

Bloomberg: Čína chce vybudovat trh s ojetými auty

08.01.2021 9:47
Autor: ČTK

Po čínských silnicích se prohání více než 270 milionů aut, ojetin se tam ale v roce 2019 prodalo jen 15 milionů. To je v ostrém kontrastu se zeměmi jako Austrálie, Británie nebo Spojené státy, kde lidé kupují více ojetých aut než nových. Čínští politici to ale chtějí změnit. Cílem je do roku 2025 zdvojnásobit velikost trhu s ojetými vozy asi na dva biliony jüanů (6,6 bilionu Kč). Napsala to agentura Bloomberg.

K dosažení tohoto cíle Peking snížil daň z prodeje ojetin ze tří na 0,5 procenta. U nových aut činí daň 17 procent. Zjednodušil také prodejcům obchodování s ojetými auty, ojetinu bez poznávací značky totiž označil za komoditu a ne za osobní majetek, což zjednodušuje transakce.

"Obchod s ojetými auty se chystá vstoupit do zcela nové kapitoly," řekl generální tajemník svazu čínských prodejců aut (CADA) Siao Čeng-san. "Uvidíme v této oblasti příznivější politiku."

Důvody, proč nemá Čína významný trh s ojetými vozy, jsou dva. Za prvé je čínský automobilový trh relativně mladý. První zahraniční společný podnik mezi automobilkou Volkswagen a SAIC Motor vznikl v roce 1984 a růst prodeje aut jednotlivcům začal až na počátku tisíciletí. Ve vlastnictví aut však stále Čína zaostává za dalšími mladými trhy. Na 1000 lidí v Číně připadá 173 aut, zatímco v Malajsii je to 433 a v Rusku 373. Ve Spojených státech pak na 1000 obyvatel připadá 837 aut a v Austrálii 747, ukazují údaje společnosti McKinsey & Co. Mnoho lidí v Číně má stále své první auto.

Druhý důvod je kulturní. V Číně byla vždy koupě auta nebo domu velkou událostí, vyjádřením sociálního postavení a symbolem, a to nejen pro jednu osobu, ale pro celou rodinu. V posledních letech se toto myšlení změnilo. Mladí lidé jsou vzdělanější a je u nich méně pravděpodobné, že přijmou koncept, kdy je potřeba ukázat, že mají solidní majetek, aby si zachovali tvář. Rodiče tak raději koupí starší byt blízko dobré školy, než úplně nový, ale daleko. Podobně se začíná mít za to, že nedává smysl utrácet za nové auto, když se dá koupit ojetý vůz ve výborném stavu.

Tyto měnící se postoje podpoří poptávku po ojetých autech, domnívá se CADA. V příštích pěti letech by tak mohl roční prodej ojetých aut vystoupit na 25 milionů vozů. Změny jsou už patrné. V roce 2018 se Leonardo DiCaprio objevil v reklamě internetového prodejce ojetin Uxin a ve velkých městech vznikly venkovní trhy s ojetými auty, včetně jednoho v Pekingu, který připomíná rozlehlé parkoviště.

Šéf svazu CADA očekává, že velký trh s ojetými auty podpoří také prodej nových aut, zvláště elektrických, protože efektivnější systém obchodování s ojetinami zlepší pro spotřebitele možnost vyměnit starší vůz za nový.

Pro ojetá auta, která se neprodají, Čína spustila vývozní program, a posílá je především do zemí, které se připojily k jejímu ambicióznímu plánu nové Hedvábné stezky. Je to třeba Ázerbájdžán, Bangladéš a Tádžikistán, kde je automobilový trh méně konkurenční a méně rozvinutý. V roce 2019 se vyvezlo asi 3000 ojetých aut, do roku 2025 však plánuje vláda zvýšit vývoz asi na 500.000 aut ročně. I tak bude zaostávat za Japonskem, pro které je vývoz ojetých aut velmi prosperujícím podnikáním. V roce 2019 Japonsko vyvezlo 1,2 milionu ojetin.

Očekává se, že podpora prodeje ojetých aut pomůže hlavně malým rodinným nebo nezávislým podnikům, které tomuto rodícímu se odvětví dominují. Více než 80 procent prodejců ojetin jsou malé podniky s nabídkou do 30 aut a hrstkou zaměstnanců.

Z podpory prodeje ojetin bude těžit i firma Uxin, i když do kategorie malých podniků nespadá. Firmu v roce 2011 zprovoznil Taj Kchun, který už v roce 2005 založil jedny z prvních internetových stránek na prodej ojetých aut CarResume.com. Za tři měsíce do konce září Uxin prodal 2653 vozů, v předchozím čtvrtletí 1702. "Obchod s ojetinami v příštích pěti letech určitě zrychlí a politické změny umožňují růst i firmám, jako je ta naše," říká Taj.

Jedním ze šťastných zákazníků je Li Žuej. První ojeté auto si na stránkách Uxin za 140.000 jüanů (462.400 Kč) koupil v září. Byl to dva roky starý černý Magotan, který je mimo Čínu známý jako Volkswagen Passat. Udělalo to na něj takový dojem, že tvrdí, že nyní si bude kupovat už jen ojetá auta. "Život je krátký a objem peněz, které mohu utratit, je omezen," říká 34letý muž z Tchaj-jüanu, největšího města severočínské provincie Šan-si. Teď uvažuje o koupi ojetého BMW Mini pro manželku. "Proč to nevyužít jako způsob, jak vyzkoušet co nejvíce značek?"


Čtěte více:

Uvažoval o tom i Henry Ford a Thomas Edison...
04.01.2021 17:49
Dnes o panu Fordovi, poválečném Německu a MMT. Ale nejdříve trochu o t...
Čínský akciový index dosáhl 13letého maxima
05.01.2021 14:12
Čínský akciový benchmark dnes zavřel nad úrovní svého předchozího maxi...
NYSE opět změnila směr. Tři čínské telekomy přeci jen vyřadí
06.01.2021 15:58
Newyorská burza odvolává, co odvolala, a pokračuje v plánu vyřadit tři...
Deset způsobů, jak bude boom v obnovitelných zdrojích formovat letošní rok
07.01.2021 13:37
Pro obnovitelnou energii začíná rok 2021 růstem, který by mohl pokračo...
Summary: Plug Power si otvírá cestu na asijský trh
07.01.2021 17:48
Akcie amerického výrobce vodíkových palivových článků Plug Power dnes ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
04.03.2021
22:40Americké akcie klesaly i dnes, třetí den v řadě  
17:31BNY Mellon a technologicko–finanční rotace
16:51Americké akcie hledají směr, čeká se na vystoupení šéfa Fedu  
15:51Franklin Templeton: Pryč z Covid-19. Pohled na úroky a inflaci v Evropě
13:53Summers: Rizika se změnila, podobnost se šedesátými lety
13:41ČNB dnes potvrdil půlprocento jako rezervu na ochranu úvěrového trhu
12:55USA označily Čínu za největší geopolitickou výzvu 21. století
12:18St. Louis Fed: Škodlivost bubliny a současná valuace trhu
12:16Maloobchodní tržby v eurozóně v lednu prudce klesly, nezaměstnanost stagnovala
10:45Místo výrobce krému Nivea v indexu DAX zaujme Siemens Energy
10:40Bloomberg: Oživení světové ekonomiky podpoří 2,9 bilionu dolarů v hotovosti
10:15Rada: Konsolidace veřejných financí si patrně vyžádá růst daní
10:14Průzkum: Zlotý má s ústupem pandemie posilovat nejvíc v regionu. Koruna v únoru pod tlakem  
9:13Rozbřesk: Nezvládnutá čtvrtá vlna pandemie versus rozvolňování v Německu
8:52Developer CTP Group chce vstoupit na burzu v Amsterdamu
8:44Akcie prohrávají s dluhopisy, futures pro Evropu jednoznačně v červeném  
8:39Lufthansa vykázala za rok 2020 rekordní ztrátu 6,7 miliardy eur
8:31Anghami bude první arabskou technologickou firmou na Nasdaqu
8:20Polská centrální banka zlepšila odhad letošního růstu ekonomiky
5:59Dluhopisová ETF mohou dělat psí kusy. A to je podle BIS dobře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Broadcom Inc (01/21 Q1, Aft-mkt)
Henkel AG & Co KGaA (12/20 Q4, Bef-mkt)
Kroger Co/The (01/21 Q4, Bef-mkt)
7:00Deutsche Lufthansa AG (12/20 Q4)
7:00Merck KGaA (12/20 Q4)
7:00Thales SA (12/20 Q4)
8:00William Hill PLC (03/19 Q1)
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
16:00USA - Průmyslové objednávky, m/m
22:15Costco Wholesale Corp (02/21 Q2)
22:15Gap Inc/The (01/21 Q4)