Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Země G7 odmítly požadavek platit za ruský plyn v rublech

Země G7 odmítly požadavek platit za ruský plyn v rublech

28.03.2022 16:36
Autor: ČTK

Země skupiny G7 odmítly požadavek Moskvy platit za ruský plyn v rublech. Bylo by to porušení smluv, tlumočil dnes jejich stanovisko německý ministr hospodářství Robert Habeck poté, co o problematice se svými kolegy na dálku jednal. Informuje o tom agentura DPA, podle níž se porady účastnili i zástupci Evropské unie.

Ministři Německa, USA, Kanady, Británie, Francie, Itálie a Japonska byli podle Habecka zajedno, že placení v rublech by představovalo "jednostranné a jednoznačné porušení stávajících smluv". Uzavřené smlouvy platí a firmy se jich podle Habecka musí držet. "To znamená, že platba v rublech není přijatelná," poznamenal.

Ruský prezident Vladimir Putin minulý týden oznámil, že Moskva bude požadovat platby za plyn v rublech od takzvaných "nikoliv přátelských zemí". Na seznamu těchto zemí jsou mimo jiné právě všechny státy G7, protože kvůli invazi Ukrajiny přijaly tvrdé protiruské sankce. Na seznamu je i Česko. Cílem Putinova kroku byla podle ekonomů snaha posílit rubl, který se po začátku války koncem února prudce propadl.

Na otázku, jestli Rusko omezí dodávky plynu do Evropy, pokud nedostane zaplaceno v rublech, dnes mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov odpověděl, že ho samozřejmě nebude dodávat zadarmo.

Habeck zase čelil dotazu, co by Berlín dělal, pokud Rusko přestane plyn dodávat. "Jsme připraveni na všechny scénáře," odvětil.

Rusko postavilo plynovody ze Sibiře do Evropy na počátku sedmdesátých let 20. století. Putinovo rozhodnutí představuje pro plynový trh revoluci, platby v zahraničních měnách přijímal i komunistický Sovětský svaz.

Rusko získává za vyvážený plyn až 880 milionů dolarů denně (19,7 miliardy Kč). Gazprom za vyvážený plyn dostává z 58 procent eura, z 39 procent americké dolary a zhruba ze tří procent britské libry.


Čtěte více:

EURACTIV: Rychlá cesta z plynové krize? Návrat k uhlí
15.03.2022 9:38
Několik zemí EU pozastavilo své plány na postupné ukončení těžby uhlí,...
Summit EU podpoří společné nákupy plynu a konec závislosti na Rusku. Chystá se fond solidarity
22.03.2022 15:34
Evropská unie začne v reakci na ruskou invazi na Ukrajinu urychleně pr...
Putin: Rusko už za plyn určený pro Evropu nebude brát eura ani dolary, ale rubly
23.03.2022 14:12
Rusko už za plyn určený pro Evropu nebude brát eura ani dolary, platby...

Váš názor
  • Fakt mne zajímá
    30.03.2022 9:24

    jak to celé s těma platbama dopadne. Prostě mě zajímá kdo dřív cukne anebo jestli se jim spíš podaří vymyslet systém plateb, při které "neprohraje" ani jedna strana. Sleduji se zvědavostí ...
    petr12
  • Rusové
    30.03.2022 9:18

    připravují další změny v platbách za rubly a nepůjde jen o plyn. Předseda Státní dumy Vjačeslav Volodin navrhl rozšířit seznam zboží, za které má Rusko při exportu do ne přátelských zemí vyžadovat rubly. Má se jednat o obilí, hnojivo, ropu, kovy a les.(ČT24)
    FYI
  •  
    30.03.2022 1:12

    … tak jsem se pobavil… s Jan47 ma objektivni, strizlivy pohled na vec!
    Český Čert
    •  
      30.03.2022 3:47

      Ano. Kromě něj má objektivní názor na věc ještě Rusko, KLDR, Eritrea, Sýrie a Bělorusko. Všichni ostatní jsou pod vlivem USA.
      al321
  • Pro fanoušky mlýnků na maso
    29.03.2022 23:30

    Solidní řezničina, o které se moc nepíše, probíha v Etiopii. Půl míče za 16 měsíců, hladomory, lynče, hromadné znásilňování. Inu, jiný kraj - jiný mrav. Jeden si může oddechnout, že tam neni NATO. P.S.: Je dobré se podívat, kolik zařvalo lidí při lybijské intervenci NATO v r. 2011. Docela nuda. https://eu.usatoday.com/story/news/factcheck/2022/03/23/fact-check-false-claim-nato-airstrikes-killed-500-000-libya/9456106002/
    Gyroskop
    • Re: Pro fanoušky mlýnků na maso
      29.03.2022 23:48

      Tak modla vsech konspiratoru, bombardovani Srbska, je taky cajicek oproti tomu kolik srbska armada povrazdila lidi v Kosovu. Srbu zemrelo 500.. v Kosovu 13 000 civilistu (plus statisice vyhnanych) a ta akce NATO to zabijeni efektivne hned zastavila. Po tom co se stalo v Srebrenici meli vsichni strach ze to tam srbove totalne vyvrazdi.. takova byla proste tenkrat jejich povest.
      Make_CEZ_1000Kc_again
  • Ruským špindírám
    29.03.2022 19:05

    Američané a ukrajinci se podíleli na vaší svododě a osvobození. Na rozdíl od Vašeho Ruska, pak česko ekonomicky nezdevastovali, pod jejich vedením se v padesátých nezabíjelo a nevraždilo . Americké tanky nerozdrtily na pásech nádech svobody v 68. Chce se mi z vás zvracet. Už to není o žvanění, ale o vraždění. Díky onucím jako vy, zmizel z mapy Mariupol. Seš spokojený vrahu Abc???
    Velkamedvědice
  • Uz
    29.03.2022 13:40

    Jento, že nějaký sebestředný zakomplexivaný plešatý nalý zm. D nařídí firmě, v čem má účtovat, vypovídá o režimu, co podporují místní dě. ky dost.
    Velkamedvědice
    • Re: Uz
      29.03.2022 16:33

      Co ti říká EDF a Makron atd ??
      Rožmberk
      •  
        29.03.2022 19:24

        to je taky ambiciozni prcek, tam na ne maj vubec docela stesti uz od Napoleona.. Sarkozy se taky vyznamenal.. :)
        Ai-kun
    • Re: Uz
      29.03.2022 16:13

      Jasné, že máš nervy v kýblu, ale zkus vysvětlit jak donutit Rusko, aby prodávalo za USD nebo za EUR? Jejich postoj je jasný - Nezaplatíš Rublama nedostaneš nic. To nekomentuju. Je to fakt. Můžeš namítat, že je to sprosté vydírání, nebo že je to porušení smluv, a budu s tebou souhlasit, ale fakt je takový jaký je. S tím nic nenaděláš. Nemluví se o tom, ale USA budeme LNG platit taky v USD a ne v EUR. A co s tím jako EU naděláme. Nic. Chceme LNG, tak musíme platit v USD, neboť to tak USA chce.
      FYI
      • Fyi
        29.03.2022 18:53

        Nervy v kýblu máte možná vy, co podporujete vraždění.
        Velkamedvědice
        • Re: Fyi
          30.03.2022 8:45

          Nepřekrucuj a neurážej, když se ti jiný názor nelíbí. Vraždění mi samozřejmě vadí, ale tobě,, jak vidno vraždění vadí jen někde. Jinde např. před osmi lety v Oděse, na Majdanu nebo třeba v Lybii, Syrii, Iráku nebo třeba v Africe ti to nevadí. Jen v Iráku zahynulo rukou armády USA 130 000, slovy stotřicet tisíc, civilistů (https://www.armadninoviny.cz/krvavy-ucet-za-valku-v-iraku-130-000-mrtvych-civilistu.html) a neukápla ti ani slza. Tak tady nemoralizuj.
          FYI
    • Re:
      29.03.2022 15:24

      Tak to je spíš směšný než cokoliv jinýho. Prostě to zkusil. Proti té zničené Ukrajině a smrti tolika mladých lidí a dětí, to je bezvýznamná věc. Putler musí být opravdu psychopat, jestli s vědomím, co všechno způsobil, může večer klidně spát...
      qwer
  • Kolaboranti
    29.03.2022 13:19

    Zase jedou ty vlhké sny
    Velkamedvědice
  • Kdo z koho
    29.03.2022 7:28

    Bude to kdo z koho. Osobně vydržím bez tepla i bez elektřiny tak dlouho, až se Rusko zhroutí!
    Pracovitý Prosecký
    • Re: Kdo z koho
      29.03.2022 13:18

      správně ...rok se to dá vydržet , hlavně když válečný zločinec skončí v Haagu...minimálně
      kominík
    • Pracovitý Prosecký
      29.03.2022 11:41

      Tak to byste si asi v životě už nikdy nezatopil. Můžete mi vysvětlit, proč by se mělo Rusko zhroutit dříve než my. To co píšete, jsou jen vlhké sny Západu.
      Jan47
      • Re: Pracovitý Prosecký
        29.03.2022 13:21

        Jsou to tvoje vlhké sny soudruhu. Sankce nejsou jen energie. Rusko zkolabuje a nebude plnit závazky žádná Čína ho nezachrání. Leda by jste přestali vraždit.
        Velkamedvědice
        • VM
          29.03.2022 14:40

          EU na rozkaz USA dokonale zpřetrhala vazby s Ruskem. Pokud Rusko nebude plnit závazky, tak se pro něj nic nezmění. Proti USA se sjednotí celý svět, s výjimkou EU a ta na to ošklivě doplatí. Prudce rostou dodávky ropy z Ruska do Indie. Saudská Arábie se domlouvá na dodávkách ropy do Číny za juany. Afrika a Jižní Amerika mají USA plné zuby už dávno. O Středním východě ani nemluvě. USA si nad situaci na Ukrajině mnou ruce. Konečně se jim možná podaří překazit spolupráci Německa s Ruskem. Ale nevsadil bych si na to. Už od Majdanu se snaží Američané vyzbrojováním Ukrajiny vyprovokovat Rusko k zásahu na Ukrajině. Doufali, že se tak stane mnohem dříve, ještě před dokončením Nord Streamu 2. Jenže Rusové stále nic, tak museli, pro Německo potupně, sankciovat firmy, které se na stavbě Nord Streamu 2 podílely. Ty sankce obešly, plynovod dokončily a Rusko pořád nic. Tak musely USA zakázat Německu dát povolení k provozu. Když Putin viděl, že Nord Stream 2 nepoběží nikdy, bez ohledu, zda na Ukrajině zasáhne nebo ne, tak to spustil. Z hlediska Nord Streamu 2 už neměl co ztratit. USA na Rusko vyzbrojováním Ukrajiny připravily past, která nemohla nesklapnout. USA by v případě ruského vyzbrojování Kuby nebo Venezuely, by tyto země srovnaly se zemí dávno. Ty by tak trpělivé nebyly. Už v roce 2015 George Friedman v proslovu na Chicago Council prohlásil, že status Ukrajiny je pro Rusko hrozbou, kterou nemůže nechat plavat. .... https://www.youtube.com/watch?v=1r3UiQkW7o8
          Jan47
          •  
            29.03.2022 23:33

            Amikum zalezi na udrzovani elementarni demokracii, v poslednich letech bohuzel uz jen v Evrope vcetne ale nastesti i vychodni. Ukrajina ma demokraticky zvolenou vladu, je to zeme ktere se Rusko zarucilo v Budapestskych smlouvach ze pokud se vzda jadernych zbrani nesahne na jeji uzemi!!! Dodrzelo Rusko toto v 2014.. ?? Kdyby se byvala ukrajina svych jadernych zbrani nezrekla tak dnes tady resime uplne neco jineho a ukrajina by mela klid. Protoze jen NATO nebo jaderne zbrane poskytuje ochranu pred Ruskem. Ceskoslovensko 1968 je toho prikladem. Nereste zadne kdyby, Ukrajina je svobodna zeme ktera pravo vstupovat kam bude chtit, stejne jako ho mame my. Vyndejte si z hlavy kdyby, kdyby, kdyby, Kuba ma svaty klid, Venezuela taky a pritom by to pro amiky byla prace na par dni takove zeme "anektovat". Ale amici maji svobodna media a fungujici demokracii, v Rusku se krome oficialnich zdroju nedozvite vubec nic.. Amici uz nestoji o to aby si na nej takovy sudlove jako rusaci a jejich kolaboranti ukazovali prstickem ze jsou ti zly. Ale ted je drtiva vetsina z nas moooooc rada ze v NATO jsme. Krome tedy vas kolaborantu.
            Make_CEZ_1000Kc_again
          • Re: VM
            29.03.2022 18:56

            Jasně Ivane. Ten Vuml nezapřeš plácáním o rozkazech. Dolož rozkaz USa česku.
            Velkamedvědice
            • VM
              29.03.2022 21:03

              VUML studovali převlékači kabátů jako je generál Petr Pavel, ne já. On, stejně jako Lipavský, Pekarová, Rakušan a další, jsou členy Bakalovy neziskovky Aspen Institute Central Europe, podřízeného americkému Aspen Institute. Proč tito lidé, půlka minulé vlády a další lidé z politických stran, novináři, ekonomičtí analytici, členové bankovní rady ČNB, mají potřebu být v této protektorátní instituci?
              Jan47
          • Re:
            29.03.2022 15:14

            Kremelskou propagandu máš nacvičenou dobře. To jezdíte někam na školení? Asi nevidíš hlasování třeba v OSN? Kdo je s Ruskem? Téměř nikdo. I ta Čína moc dobře ví, že hlavní ekonomickou silou ve světě jsou USA a Evropa a hned tak se to nezmění. Když mělo problémy malé Řecko, podepsalo se to i na Evropské ekonomice jako celku. Rusko je v HDP cca 7x Řecko. Ale USA jsou ekonomika jako 107x Řecko. Bez Ruska se svět časem objede, bez USA těžko...
            qwer
            • qwer
              29.03.2022 15:55

              OSN je parta loutek, která nemá na nic vliv. Čína a Indie lavírují, protože chtějí vycházet s USA i s Ruskem. Z větších zemí je na straně Ruska Brazílie a Írán. Těch malých je hodně, od Venezuely po Sýrii. My jsme ale teprve na prahu velkých změn ve světě. Až státy pochopí, že se už nemusí bát vzepřít USA, tak to půjde rychle. EU na příkaz USA možná spáchá ekonomickou sebevraždu, pak bychom mohli EU vynechat. A síla samotných USA stojí jen na dolaru, kterého si mohou natisknout neomezeně. USA nebudou schopny udržet dolar tím, že celý zbytek světa budou bombardovat. To si mohly dovolit jen v Iráku a Libyi. Velice zajímavé bude, zda si Rusko prosadí platby v rublech. To by USA Evropě nedovolily i kdyby ji měly vybombardovat. Takže Rusko asi ustoupí. A když ne, bude EU bez plynu z Ruska.
              Jan47
              • Re: qwer
                30.03.2022 8:57

                Proboha, podívej se se na seznam zemí podporujících Rusko, to je výkladní síň zemí, kde by člověk nechtěl žít. Důvody asi není nutné zmiňovat.
                Riam
              • Re: qwer
                29.03.2022 18:36

                To je ovšem jen názor člověka. co nesnáší americkou demokracii.
                Velkamedvědice
              • Re: Jan47
                29.03.2022 16:30

                Podle toho co píšete, se ztotožňujete se zeměmi, které dlouhodobě vystupují proti USA. Která z těch zemí je vám svou politikou nejbližší? Dokážete ji jmenovat? Zásadně vám vadí země, ktere spolupracují s USA. Přispjejte tedy pozitivním příkladem země se správnou politikou. Jste toho schopen?
                Asistentor
                • Asistentor
                  29.03.2022 16:53

                  Zajímavá otázka. Asi na ni nedokážu uspokojivě odpovědět. V každé zemi jsou lidé rozděleni na dva zhruba stejné tábory. Jeden USA obdivuje, druhý nenávidí. V zemích EU jsou představitelé státu loutkami USA, takže podle nich nelze danou zemi posuzovat. Výjimkou je jen Orbán. Představitelé zemí, které jsou otevřeně proti USA, jako je Brazílie, Venezuela, Sýrie apod. mně také nesedí. Takže vzor vybrat nedokážu. Mohu si pouze vytvořit ideál. To by byla země, kde jsou v čele silné nezkorumpovatelné osobnosti, které v rámci snahy o spokojený život svých občanů, dělají politiku všech azimutů.
                  Jan47
                  • Re: Asistentor
                    29.03.2022 18:37

                    Orbán je ruská dě.ka. A ty
                    Velkamedvědice
Aktuální komentáře
26.04.2024
15:39Rattner: Vlna prvního nadšení z elektromobilů opadá
14:34Braňo Soták: Výsledkům Alphabet v podstatě není co vytknout, dominantní stále ještě vyhledávání  
13:58Výsledky Microsoft: Vysoké kapitálové výdaje do AI začínají sklízet ovoce  
12:34Savarin p.l.c.: Výroční zpráva za rok 2023
12:15Perly týdne: Různé názory na cesty ke svobodě a slabá místa Tesly
11:01Trhy: Techy zabraly, BoJ je opatrná a výnosy před inflačními čísly klesají  
10:41Jakub Blaha:Výsledky těžaře zlata Newmont a update k našemu investičnímu tipu  
10:32TOMA, a.s.: Konsolidovaná výroční finanční zpráva TOMA za rok 2023
10:09Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
10:01Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
9:07Rozbřesk: Mohou vyšší sazby Fedu vést k rychlejšímu snižování sazeb v eurozóně?
8:56Vřele přijatá čísla tech gigantů pomáhají Evropě do zeleného, Moneta poprvé bez nároku na dividendu  
8:30Microsoft zvýšil čtvrtletní zisk o pětinu, tržby překonaly očekávání
8:28Majitel Googlu výrazně zvýšil čtvrtletní zisk, poprvé vyplatí dividendu
6:24Willett Advisors: Spojené státy v mimořádné pozici, Čína hodnotovou akcií
25.04.2024
22:03Zámoří strhla do záporu Meta i pomalejší růst ekonomiky  
19:16ČD Cargo, a.s.: Tisková zpráva
19:10UNICAPITAL Invest III a.s.: Výroční zpráva 2023
19:04UNICAPITAL Invest VI a.s.: Výroční zpráva 2023
18:30Staro – nový technologický cyklus a atraktivita růstových akcií

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university