Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Válka na Ukrajině zřejmě povede k dalšímu zdražování aut

Válka na Ukrajině zřejmě povede k dalšímu zdražování aut

04.04.2022 15:52
Autor: ČTK

Globální automobilový průmysl se již déle než rok potýká s katastrofálním nedostatkem čipů a dalších důležitých součástek, což omezuje výrobu, zpomaluje dodávky a zvyšuje ceny nových i ojetých aut do té míry, že se pro miliony spotřebitelů stávají nedosažitelnými. Rusko-ukrajinský vojenský konflikt nyní přináší další překážku. Nedostupnými se náhle stávají klíčové kabelové svazky vyráběné na Ukrajině. Vzhledem k vysoké poptávce, nedostatku materiálů a novým výpadkům způsobeným válkou se očekává, že automobily budou dál zdražovat, píše agentura AP.

Negativní dopady války na automobilový průmysl se nejprve projevily v Evropě. Časem však pravděpodobně bude zasažena také výroba ve Spojených státech, pokud se přeruší ruský vývoz kovů, například palladia potřebného pro katalyzátory či niklu používaného v bateriích pro elektromobily, upozorňuje AP.

"K tomu, abyste nedokázali vyrobit auto, stačí jedna chybějící součástka," uvedl odborník na automobilový průmysl Mark Wakefield z poradenské společnosti Alix Partners. "Každá taková překážka vede k narušení produkce či k neplánovanému růstu nákladů," dodal.

Výpadky v dodavatelských řetězcích trápí automobilky od začátku pandemie covidu-19 před dvěma lety. Čas od času si vyžádají pozastavení výroby v továrnách a znamenají nedostatek automobilů. Silné oživení poptávky po automobilech z útlumu způsobeného koronavirovou krizí způsobilo, že nabídka za poptávkou výrazně zaostává. To vede k prudkému zdražování nových i ojetých vozidel, píše AP.

Ve Spojených státech se podle údajů společnosti Edmunds.com průměrná cena nového automobilu za poslední rok zvýšila o 13 procent na 45.596 dolarů (zhruba milion Kč). Ještě výraznějším tempem zdražily ojeté vozy, jejichž průměrná cena stoupla o 29 procent na 29.646 dolarů (655.000 Kč).

Před začátkem války na Ukrajině společnost S&P Global Mobility předpovídala, že globální automobilky letos vyrobí 84 milionů vozů a napřesrok 91 milionů vozů. Nyní předpokládá, že produkce letos dosáhne necelých 82 milionů vozů a v příštím roce 88 milionů vozů.

Mark Fulthorpe ze společnosti S&P patří mezi analytiky, kteří se domnívají, že nabídka nových aut v Severní Americe a v Evropě zůstane i po značnou část příštího výrazně omezená a jejich ceny vysoké. Mnozí potenciální kupci si již nový automobil nebudou moci dovolit, což posílí poptávku po ojetých vozech, jejichž ceny tak rovněž zůstanou na zvýšené úrovni, napsala agentura AP.

Celkově vysoká inflace, včetně vysokých cen potravin, benzinu či bydlení, nakonec pravděpodobně povede k tomu, že si velká část obvyklých zákazníků již nebude moci dovolit nový ani ojetý vůz. To bude znamenat pokles poptávky a následně i cen, předpovídá AP.

K nepříznivému výhledu pro výrobu přispívá uzavírání automobilových továren v Rusku a přeměna Ukrajiny ve válečnou zónu. Banka Wells Fargo odhaduje, že na Ukrajině se vyrábí deset až 15 procent kabelových svazků pro produkci automobilů v Evropské unii. Automobilky a dodavatelé automobilových součástek v posledním desetiletí investovali do ukrajinských továren, aby využili nižších výrobních nákladů a jejich blízkosti k závodům pro montáž aut v Evropě.

Nedostatek kabelových svazků zpomalil výrobu v automobilových továrnách v Německu, Polsku, České republice i dalších zemích. Kabelové svazky jsou pro každý model specifické, takže je pro automobilky obtížné přejít k novému dodavateli, upozornila AP.

Výrobce kabelových svazků Aptiv se nyní snaží přesunout produkci z Ukrajiny do Polska, Rumunska, Srbska a případně i Maroka. To však zabere řadu týdnů, během nichž se budou některé automobilky potýkat s nedostatečnými dodávkami. "V dlouhodobém horizontu musíme posoudit, zda a kdy bude mít smysl vrátit se na Ukrajinu," uvedl finanční ředitel Aptivu Joseph Massaro, podle kterého nyní Ukrajina není vhodná "pro jakoukoliv běžnou obchodní činnost".

Nalezení alternativních dodavatelů může být nyní pro automobilky téměř nemožné. Většina továren na kabelové svazky mimo Ukrajinu v současnosti pracuje na plný výkon, takže by bylo zapotřebí postavit nové výrobní prostory. Problém představuje i zajištění kvalifikovaných pracovníků.

Fulthorpe navíc předpovídá další omezování dodávek surovin z Ukrajiny a Ruska. Ukrajina je největším světovým producentem neonu, který se používá při výrobě čipů. Většina výrobců má zásoby tohoto plynu na šest měsíců, takže by se koncem roku mohla potýkat s jeho nedostatkem. To by prohloubilo výpadky v dodávkách čipů, které již před válkou na Ukrajině brzdily produkci aut výrazněji, než automobilky očekávaly, píše AP.

Rusko je klíčovým dodavatelem platiny a palladia, tedy kovů používaných v automobilových katalyzátorech. Podílí se rovněž deseti procenty na globální produkci niklu, který je klíčovou součástí baterií pro elektromobily. Je také velkým výrobcem hliníků a dodavatelem surového železa pro výrobu oceli, jejíž cena v posledních týdnech prudce vzrostla.

Mírová jednání mezi Ruskem a Ukrajinou zatím nepřinesla dohodu o příměří a boje pokračují. Dodávky automobilových součástek by navíc mohl ještě více zkomplikovat nynější vzestup počtu případů nákazy koronavirem v Číně. Podle odborníků z automobilového průmyslu je tak v současnosti těžké odhadnout, kdy se dodávky součástek i surovin a výroba automobilů vrátí k normálu, napsala agentura AP.

 

Čtěte více:

Ve sporu o plyn prohrává Rusko i Evropa. Zatímco Evropa hledá nouzová řešení, Rusko bude muset řešit přebytky
04.04.2022 13:50
Evropa i Rusko budou čelit těžkým ztrátám, pokud prezident Vladimir Pu...
Elon Musk má devítiprocentní podíl v Twitteru. Akcie vyletěly o 25 procent
04.04.2022 13:28
Šéf automobilky Tesla Elon Musk si vytvořil podíl 9,2 procenta ve spol...
JPMorgan může z expozice na Rusko tratit miliardu dolarů. Největší pohroma to ale není, varuje její šéf
04.04.2022 14:58
Největší americká banka JPMorgan by kvůli své expozici na Rusko mohla ...
Hertz koupí od švédské automobilky Polestar až 65 000 elektromobilů
04.04.2022 15:43
Společnost Hertz během pěti let koupí od švédské automobilky Polestar ...

Váš názor
  •  
    04.04.2022 16:07

    Zvyšuje ceny všeho, o lid nejde. Nedávno jsem byl nucen zvrakovat zcela funkčního Fiata UNO který nešel prodat kvůli výpalnému pod hanlivým názvem "eko poplatek". Jistě by začátečníkovi posloužil ale cena za vůz do 5000 + převod + výpalné už byla pro kupce neakceptovatelná. Auto ještě rok STK, emise celkem ok, řízený kat ( vinou úřadu nezapsán v TP ). Zvažoval jsem jej dát i zdarma ale nakonec vrakoviště ( kam nepatřilo ) dalo 3000,-Kč. je to nějak narubi, ten svět...
    karel777
  •  
    04.04.2022 15:59

    ..".zvyšuje ceny nových i ojetých aut do té míry, že se pro miliony spotřebitelů stávají nedosažitelnými....." pokud si škodovka může dovolit zdražovat, tak zřejmě odbyt má.....
    abc1
Aktuální komentáře
25.05.2025
14:59Fidelity: Investoři do ETF reagují na celní konflikt odklonem od USA
8:13Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?
24.05.2025
14:33Fidelity International: Jak mohou neutrální akciové strategie využít sílu volatility
8:10Víkendář: Svět, kde předvídatelnost je slabostí a cla jsou nejkrásnějším slovem ve slovníku
23.05.2025
22:03Americké trhy krvácí po hrozbách cel vůči EU a Applu  
17:44Traders Talk: Trump rozbouřil trhy, Colt potěšil výsledky a UnitedHealth v problémech
17:17PwC: Prodej elektromobilů v 1. čtvrtletí stoupl o 42 procent na 2,7 milionu
15:57Jednání s EU podle Trumpa nikam nevedou, chce clo 50 procent. Akcie klesají
15:49Půjde to k normálu bez cenového šoku?
14:26Pivo s Patrií ve Zlíně - s analytikem a makléřem o trzích i novinkách ve světě investic
13:03Perly týdne: Googlu a Applu se změnily časy
13:01Italská banka UniCredit soudně napadne podmínky převzetí konkurenční Banco BPM
11:00M2C míří na burzu: Český lídr v péči o nemovitosti sází na technologie a globální expanzi
10:30Tlak na dluhopisy polevil a ulevilo se i akciím  
10:13Do Česka dorazily první dodávky nového jaderného paliva od Westinghouse
8:56Německo hlásí růst HDP o 0,4 pct, ale celoroční stagnace zůstává ve hře
8:46Rozbřesk: Zhoršená nálada v eurozóně. Ale z jiného důvodu, než byste čekali
8:45Erste a VIG dnes naposledy s dividendou, růst HDP v Německu a další várka celního napětí mezi USA a EU  
22.05.2025
22:01Zámořské akcie se stabilizují, nárůstům vévodí Advanced Auto Parts  
17:20Výjimečný celý svět

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data