Německému výrobci sportovního oblečení a obuvi klesl v prvním čtvrtletí zisk z pokračujících operací o 38 procent na 310 milionů eur. Firma kvůli koronavirové uzávěře v Číně snižuje celoroční prognózu, a to jak své cíle zisku, tak i prodeje. Akcie klesají o 5,6 %.

Celosvětové tržby očištěné o měnové efekty za první čtvrtletí klesly o tři procenta na 5,3 miliardy eur, byly ale vyšší, než čekali analytici. Společnost ale mohla těžit z růstu v Severní a Latinské Americe a v Evropě. Vinou masivních investic do reklamy se o 38 procent snížil provozní zisk. O 400 milionů tržeb přišel poté, co uzavírky ve Vietnamu v loňském roce znemožnily továrnám vyrábět dostatek zboží. Válka na Ukrajině ohrožuje příjmy v objemu až 250 milionů eur, což představuje přibližně 1 procentní bod růstu celkových tržeb.
Pětina obuvnického byznysu zaostává za cíli a zmítá se ve víru geopolitických výzev. Tržby v Číně za první čtvrtletí klesly o 35 % a společnost začíná zvyšovat ceny, protože vyšší náklady na dopravu, boty a oděvy narušují ziskovost. Také ostatní zahraniční značky mají po téměř roce spotřebitelských bojkotů a preferenčních výhod pro domácí společnosti problém udržet si Čínu jako hybnou sílu růstu. A politika Covid Zero to dále zhoršuje.
uvedl, že zisk z pokračujících operací by se letos měl pohybovat pouze ve spodní části cílového rozmezí 1,8 až 1,9 miliardy eur. Předpokládá, že provozní marže zůstane na úrovni předchozího roku, tedy 9,4 procenta, namísto avizovaného růstu na 10,5 až 11 procent. Pokud jde ale o tržby, správní rada nadále počítá s růstem očištěným o změny měnových kurzů ve výši 11 až 13 procent.
Ve druhém čtvrtletí očekává návrat k růstu navzdory pokračujícímu poklesu tržeb v Číně a negativnímu dopadu přerušených dodavatelských řetězců. Ve druhé polovině letošního roku pak firma očekává nárůst čistých tržeb o více než 20 procent. Táhnout by je mimo jiné měly už neomezované dodávky, silná dynamika na západních trzích a velké sportovní události.
Zdroj: ČTK, Bloomberg, Patria