Dnešní výsledek HDP za Q4 2023 byl revidován směrem vzhůru na +0,4 % qoq (z +0,2 % qoq). Za pozitivní revizí stály vyšší investice a spotřeba vlády. Hlavním tahounem oživení však zůstává spotřeba domácností. Dnešní zpřesněné odhady potvrdily již známou věc – spotřeba českých domácností po dvou letech “temna” opět nabírá dech. Hlavním důvodem je opětovný růst reálných příjmů českých domácností (v Q4 2023 zaznamenaly na obyvatele růst o 1,1 % mezikvartálně).

A i rok 2024 nevypadá z pohledu spotřebitele situace špatně - soudě minimálně podle silných lednových výsledků maloobchodu. Navíc v březnu opět velmi prudce vzrostla spotřebitelská důvěra mezi českými domácnostmi a vyšplhala se na nejvyšší úrovně od podzimu 2021. Je to primárně díky výraznému poklesu inflace, který sice většina ekonomů v tomto roce očekávala, domácnosti jim ale dlouho nevěřily. Prudký pokles inflace vedl k výraznému nárůstu podílu domácností očekávajících zlepšení svých finančních podmínek. Větší důvěra vedla podle posledního průzkumu domácností také k lehkému poklesu úspor, což bude letos vedle růstu reálných příjmů druhý “motor” oživujících reálných výdajů. Dnešní detailní výsledek HDP ukázal, že míra úspor ke konci roku opět narostla a pohybuje se na historicky velmi vysokých úrovních (19,4 %).

Je pravda, že zatím neroste mezi domácnostmi tak rychle ochota utrácet za větší nákupy (např. investice do vybavení domácnosti) a Češi rozjíždějí spíše utlumenou poptávku po základním zboží, jako jsou potraviny (poptávka po nich je navíc podpořena nižšími cenami). I “větší” nákupy se však odrazily ode dna a pokud se výrazněji nezhorší situace na trhu práce, měly by časem začít růst.
Celkově se tak česká ekonomika bude moct po delší době opět “opřít” o domácího spotřebitele. A jen díky tomu pravděpodobně bude schopna letos zaznamenat slušný výsledek – naše očekávání HDP pro 2024 jsou stále na +1,4 %. Bez silnější spotřebitelské poptávky by na ni totiž naplno dolehl “pesimismus” sousedního Německa, kde klopýtá zejména energeticky náročný průmysl a německý spotřebitel “přešlapuje na místě”. I v důsledku toho český exportně zaměřený průmysl nezažívá nejsilnější start do nového roku…