Největší evropská automobilka vykázala za třetí čtvrtletí ztrátu výši 1,3 miliardy eur, zatímco trh očekával zisk 2,11 miliardy eur. totiž musel odepsat a zaúčtovat snížení hodnoty aktiv v celkové výši 5,1 miliardy eur poté, co Porsche ustoupilo od příliš optimistické strategie v oblasti elektromobility, což zasáhlo i Audi. Další překážkou jsou americká cla, která dopadají na nejziskovější značky . Akcie v ranním obchodování ve Frankfurtu rostou o 1,7 %.
Tržby nicméně překonaly odhady, když narostly meziročně o 2,3 % na 80,31 miliardy eur (odhad trhu 76,87 miliardy eur). Provozní marže sklouzla do záporných –1,6 % z kladných 3,6 % v předchozím roce, ale očekávání trhu bylo ještě horší (odhad –2,94 %). Dodávky narostly meziročně o 1,1 % na 2,20 milionu vozů a cash flow z automobilové divize činil 8,52 miliardy eur, meziročně sice o 9,7 % níže, ale taktéž nad očekáváním trhu (6,73 miliardy eur).
VW zaznamenává určité úspěchy díky nové modelové řadě a atraktivnějším elektromobilům. Rostoucí dodávky v západní Evropě a Jižní Americe za období do září více než kompenzují pokles v Číně a USA, uvedla firma. Nové objednávky v západní Evropě vzrostly o 17 %, přičemž více než pětinu tvořily bateriové vozy, uvádí Bloomberg.
Po očištění o mimořádné položky činila provozní marže společnosti 5,4 %, oproti předchozímu zápornému výsledku 1,6 %, uvedl . „Zaúčtovali jsme náklady ve výši 7,5 miliardy eur, především kvůli zvýšeným clům, úpravě produktové strategie u Porsche a snížení hodnoty goodwillu u Porsche. Po očištění o tyto náklady činí provozní marže skupiny 5,4 %,“ uvedl finanční ředitel Arno Antlitz. „Zvýšená cla a s tím související negativní dopady na objemy nás zatěžují až o 5 miliard eur za celý rok,“ dodal Antlitz.
Čistý peněžní tok z automobilové divize, klíčový ukazatel finančního zdraví, překonal očekávání, uvedl analytik Stephen Reitman ze společnosti Bernstein. Zlepšení cash flow bylo výsledkem lepšího řízení pracovního kapitálu, snížení zásob a nižších investičních výdajů.
Skupina nadále očekává, že tržby v roce 2025 budou na úrovni předchozího roku za předpokladu dostatečné dostupnosti polovodičů. Provozní návratnost tržeb stále odhaduje mezi 2 % až 3 % a čistý cash flow z automobilové divize kolem nuly.
Americká cla, nezájem o elektromobily a chybějící čipy
Volkswagen čelí celé řadě problémů, které souvisejí s pomalejším než očekávaným přechodem evropských spotřebitelů na elektromobily. A další zátěž představují klesající prodeje v Číně a USA. Vzhledem k těmto potížím plánuje „důsledně realizovat“ úsporná opatření a být otevřený novým přístupům, uvedl finanční ředitel Arno Antlitz. „Zaměříme se mimo jiné na cílené využití naší velikosti a efektivnější využívání synergií v rámci skupiny.“
Generální ředitel Oliver Blume podnikl kroky jako omezení plánů na výrobu baterií pro elektromobily a vývoje vlastního softwaru. Aby dohnal konkurenci v Číně a zvýšil podíl na trhu v USA, uzavřel partnerství se společnostmi Xpeng a Rivian Automotive. V Německu mají přinést úspory restrukturalizační dohody s odbory ve , Audi a Porsche, uvádí Bloomberg.
Po obratu v EV strategii Porsche, která přecenila zájem bohatých zákazníků o luxusní elektromobily, Blume ukončuje svou kontroverzní dvojroli generálního ředitele Porsche i . V lednu ho ve vedení Porsche nahradí Michael Leiters, který dříve vedl McLaren Automotive Ltd. a působil ve vedoucích rolích ve Ferrari NV a Porsche.
Kromě toho varoval, že k dosažení letošních finančních cílů bude potřebovat dostatečné zásoby polovodičů, což naznačuje, že hrozící nedostatek čipů od společnosti Nexperia by mohl dále zatížit již tak oslabený automobilový průmysl.
Tento nizozemský výrobce čipů se ocitl v centru sporu s Čínou. Ten se vyhrotil poté, co nizozemská vláda převzala kontrolu nad Nexperií, kterou vlastní čínská Wingtech Technology. Peking v reakci na to zavedl zákaz vývozu z nizozemských provozů Nexperie, což vyvolalo horečné hledání alternativ. Podle hlavní lobbistické skupiny automobilového průmyslu mohou evropští výrobci během několika dní čelit nutnosti výrobu zastavit.
Škoda Auto jako jedna z nejúspěšnějších evropských automobilek
Automobilka Škoda Auto v prvních třech čtvrtletích letošního roku zvýšila provozní zisk meziročně o 5,4 procenta na 1,79 miliardy eur. Tržby pak vzrostly o 9,5 procenta na 22,34 miliardy eur. Škoda Auto v období od ledna do září prodala celkem 870.000 vozů, což je o 7,5 procenta více než před rokem. Za růstem prodeje stála zejména silná poptávka po sportovně-užitkových vozech Elroq a Enyaq s elektrickým pohonem, píše ČTK. Škoda Auto se tak stala jednou z nejúspěšnějších automobilek na evropském trhu s automobily s čistě elektrickým pohonem, uvedl .