Evropští výrobci automobilů se po náročném roce začínají dívat do budoucna s větším optimismem. Analytici očekávají, že restrukturalizační plány, úsporná opatření a nové dotace na elektromobily vytvoří prostor pro růst jejich zisků od roku 2026. Přesto tento sektor stále čelí výzvám – od slabé poptávky v Číně a amerických cel, přes agresivní konkurenci čínských značek, až po problémy v dodavatelském řetězci, které nyní komplikuje spor kolem výrobce čipů Nexperia.
Evropští výrobci automobilů jsou podle analytiků na dobré cestě k oživení v příštím roce, když by úsporná opatření a plány na restrukturalizaci mohly přinést navýšení odhadů zisků. Na index Stoxx Europe 600 Auto by tak podle údajů Bloomberg Intelligence mohl v letech 2026 a 2027 prudce vzrůst zisk na akcii. Podle stratéga BI Laurenta Douilleta navíc zlepšují výhled nové dotace na elektromobily, úsporná opatření i změny strategií. Výrobci automobilů čelili letos mnoha tlakům, když bojovali jak s interními problémy, tak s vnějšími brzdami, včetně amerických cel, slabé poptávky v Číně, agresivní konkurence čínských výrobců a zpomalení trhu s elektromobily.

Luxusní automobilka Porsche letos čtyřikrát snížila svůj výhled, když se rozhodla omezit ambice v oblasti elektromobilů. Stellantis si zaúčtovala při úpravě produktové nabídky a přesunu výroby v USA jednorázové náklady v řádu miliard dolarů a vykázal ztrátu 9,5 miliardy € kvůli účetní změně u svého podílu v Nissan Motor.
Nedávno se objevila další komplikace: nedostatek klíčových komponent od výrobce čipů Nexperia, který se ocitl uprostřed politického sporu mezi Nizozemskem a Čínou. Podle úterního prohlášení čínské ministerstvo obchodu vyzvalo Nizozemsko, aby „přestalo zasahovat“ do interních záležitostí Nexperie a našlo konstruktivní řešení sporu. Zatímco čínská vláda 1. listopadu oznámila, že udělí výjimky pro exporty Nexperie z Číny, z nizozemské strany zatím nejsou patrné žádné kroky. Nizozemsko koncem září odsunulo čínského vlastníka Nexperie, společnost Wingtech Technology, kvůli obviněním z krádeže technologií.
Minulý týden varoval, že splnění jeho finančních cílů závisí na dalších dodávkách polovodičů, a uvedl, že má dostatek čipů na udržení provozu německých závodů pouze po dobu jednoho týdne. „Celková výroba automobilů se může pohybovat jen tempem nejpomalejších komponent,“ řekl analytik Ross MacDonald. Dodal, že problém s Nexperií by mohl způsobit další narušení výroby ve čtvrtém čtvrtletí. A podle Laurenta Douilleta z Bloomberg Intelligence jsou pro sektor výzvou také známky pokračující slabosti na klíčových trzích v USA a Číně a stále křehké fundamenty.
Tyto problémy zatěžují výkon automobilového sektoru a drží ho pod výkonem evropskému indexu.

Přesto se situace může obracet k lepšímu. Výrobci automobilů očekávají nové dotace na elektromobily v Německu do roku 2029 ve výši 3 miliardy eur a výsledky by měly v roce 2026 začít přinášet i snahy o snižování nákladů a úpravu modelových řad.
Porsche, které se potýká se slabou poptávkou v Číně, problémy v dodavatelském řetězci a ochlazením zájmu o elektromobily, naznačilo ve svých posledních výsledcích, že nejhorší období už může být za ním. „Ačkoli Porsche dlouho řešilo pokles prodejů v Číně a strategické přesměrování na bateriové elektromobily, věříme, že většina těchto kroků je nyní dokončena,“ uvedl analytik Harald Hendrikse, který očekává výrazné zlepšení zisků v roce 2026.
Jeho mateřská společnost , která zaúčtovala snížení hodnoty goodwillu o 2,7 miliardy eur v souvislosti se strategickým posunem Porsche, vykázala ve třetím čtvrtletí solidní peněžní tok a marže, což posílilo důvěru investorů v oživení. Automobilka tento týden uvedla, že zmírnění obchodního napětí mezi USA a Čínou je „pozitivním signálem“ pro možné obnovení dodávek čipů od Nexperie.
„Tyto výsledky, navzdory detailům, poskytují přesvědčivé důkazy o vnitřní síle podnikání,“ řekl analytik Tim Rokossa a dodal, že nové modely a snižování nákladů by měly podpořit tuto „tak potřebnou“ tvorbu hotovosti.
Mercedes-Benz Group potvrdil svůj výhled a zahájil zpětný odkup akcií v hodnotě 2 miliard EUR, když se zaměřil na snižování nákladů a na ochranu ziskovosti. Mezitím prodeje Stellantisu vykazují známky zlepšení v Severní Americe, kde se znovu soustředí na výrobu SUV.
A optimismus podpořilo oživení prodejů aut v Evropě, které v září vzrostly třetí měsíc v řadě. Kombinace ustupujících obavy z cel a restrukturalizačních snah, které se začínají promítat do zisků, to slibuje dobrý mix pro rok 2026.