Následuje tisková zpráva NKÚ: Cílem kontrolní akce bylo prověřit systém vyplácení dávek sociální péče osobám sociálně potřebným. Kontrolovaným obdobím byl rok 2003, v případě věcných souvislostí i období předcházející a následující do ukončení kontrolní akce. Kontrolovanými osobami byly Ministerstvo financí, Ministerstvo práce a sociálních věcí Liberecký kraj, Ústecký kraj, Zlínský kraj a 19 vybraných obcí - obecních úřadů.
Na základě zjištěných skutečností lze systém hodnotit jako složitý, administrativně náročný, neodpovídající již zcela novým sociálně ekonomickým podmínkám a změnám ve veřejné správě. Takto nastavený systém je v daném rozsahu obtížně řiditelný a z hlediska způsobu financování nevhodný.
Výše prostředků vyplacených ze státního rozpočtu na dávky sociální péče se od roku 1998 více než zdvojnásobila a totéž platí i o výši výdajů čerpaných na dávky sociální péče osobám sociálně potřebným. Výdaje státního rozpočtu na dávky sociální péče v roce 2003 dosáhly výše 14 145 mil. Kč, z toho výdaje na dávky sociální péče osobám sociálně potřebným činily 10 181 mil. Kč.
Na základě šetření provedeného u kontrolovaných obcí lze konstatovat, že výši výdajů na dávky sociální péče osobám sociálně potřebným negativně ovlivňuje i jejich zneužívání. Příčiny vidí sociální pracovníci zejména v tom, že nemohou často prokázat ani zřejmou nepravdivost údajů poskytovaných žadateli, event. příjemci podpor. Bez účinné spolupráce s ostatními úřady a institucemi nemohou obecní úřady situaci řešit. *)
Zvýšení účinnosti systému a zajištění účelného vynakládání rozpočtových prostředků by napomohlo především:
* přehodnocení institucionálního uspořádání a vytvoření předpokladů pro efektivnější řízení, včetně fungování kontrolního systému a odpovídajícího materiálně technického a personálního zabezpečení,
* přijetí přehledné a jednoznačné právní úpravy s vytvořením přiměřeného rámce pro správní uvážení,
* aktualizace a snížení počtu stávajících dávek zejména vzhledem ke změněným sociálně ekonomickým podmínkám,
* vybudování vhodného informačního systému, který by byl zdrojem aktuálních informací a který by byl zároveň kompatibilní s některými dalšími systémy, např. se systémem evidující uchazeče o zaměstnání apod.
Ministerstvo práce a sociálních věcí v době kontroly NKÚ připravovalo věcný záměr zákona o hmotné nouzi a sociálním začleňování a zákona o životním minimu, které by měly stávající systém dávek sociální péče osobám sociálně potřebným výrazně změnit.
*) Sociální pracovníci jedenácti kontrolovaných obcí na základě svých zkušeností uvedli, že 10 – 35 % příjemců zneužívá poskytování těchto dávek, u tří obcí odhadli zneužívání dávek zhruba u 50 % příjemců, sociální pracovníci pěti kontrolovaných obcí odhad neuvedli. Zpráva Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí uvádí, že více než polovina oslovených sociálních referátů se domnívá, že nejméně 40 % příjemců dávky osobám sociálně potřebným zneužívá. V rámci objektivity je vhodné dodat, že ke zneužívání sociálních dávek dochází prakticky ve všech státech. Analýza zabývající se situací v Německu, Itálii, Finsku a Slovensku však uvádí, že „zneužívání není v jiných zemích tak velkým problémem jako v ČR“.