Včerejší obchodní seance na druhé straně Atlantiku nedopadla příznivě pro největšího výrobce dopravních letadel společnost Boeing a jeho dodavatele United Technologies a General Electric v návaznosti na zprávu, že Čína bude limitovat nákup nových dopravních letounů z bezpečnostních důvodů. Podle mluvčí Boingu se tento krok zejména týka pronájmu letadel a nákupu použitých strojů, které čínské aerolinky plánovaly nakoupit, aby uspokojily poptávku nových pasažérů. To, co pro Boeing znamená Čína, tak pro dalšího výrobce letadel, tentokrát bojových, Lockheed Martin, představuje americké Ministerstvo obrany. Výrobce bojového bombardéru F/A -22 se obává, že americká vláda může omezit jejich výrobu poté, co se zvýšily náklady z důvodu válečného konfliktu v Iráku.
Nový pohyb ropy směrem nahoru přinesl nárůst cen energetických společností, a tak ChevronTexaco, BJ Services Co limitovaly pokles indexu S&P. S blížícím se koncem roku 2004 nastává otázka co přinese rok 2005 a někteří investoři vidí americké akcie správně ohodnocené. Pohledem do historických tabulek nelze opomenout ani ten fakt, že americké indexy zaznamenaly poprvé od roku 1999 tzv „back–to–back“ roční nárůst. Tj., že nejprve rostly, poté propadly a nakonec se vrátily zpět do plusu. Pro letošní rok index S&P získal 9,1 %, když v roce 2003 rostl o 26 %.
Roman Koděra, Patria Direct