Na technologické firmy je spolu se sektorem automobilového a chemického průmyslu pohlíženo jako na nejcitlivější vzhledem k pohybům cen ropy. Logika tohoto vztahu je jednoduchá. Drahá ropa zvyšuje náklady, snižuje hospodářský růst a dříve nebo později se musí promítnout do zvyšování cenové hladiny. Firmy ani domácnosti pak nemají dost peněz ani chuti, aby kupovaly nové hi-tech zboží, kterému beztak moc nerozumí a k životu je nutně nepotřebují. Například sektor potravinářství se však pod tak velký tlak většinou nedostane, protože produkuje produkty základní spotřeby.
V současné době se však ukazuje, že tato zavedená logika nemusí vždy bezchybně fungovat. Dvě technologické společnosti se chovají přesně opačně a včera večer vykázaly výborné výsledky. Firma eBay - poslední mohykán internetové bubliny spolu s Amazon.com - po skončení obchodování v USA řekla, že zisk ve třetím čtvrtletí činí 182 miliónů USD, což znamená růst oproti minulému roku o 79 miliónů. Tržby navíc stouply o 52 procent na 806 miliónů USD, což překonalo odhady analytiků o 26 miliónů. Na druhé straně Atlantiku zase příjemně překvapila softwarová společnost SAP AG. 13procentní nárůst tržeb překonal očekávání analytiků a ukazuje na upevnění pozice této firmy na trhu.
Investice do technologických firem s sebou samozřejmě nese riziko. Technologičtí nadšenci přelomu tisíciletí by mohli vyprávět. Ukazuje se však, že na druhou stranu není rozumné ani toto odvětví jako nestabilní šmahem odsuzovat. Obě zmíněné firmy vykazují slušný zisk i za poslední tři kvartály. A to je období, kdy došlo k nejprudšímu nárůstu ceny na trhu s ropou. Akcie eBay zdražily od začátku roku 2004 z ceny okolo 65 dolarů za kus na současných 94,35 USD. To je velmi slušný zisk. SAP AG si po stejnou dobu udržela více méně stabilní hodnotu akcií s růstem v posledních měsících.
Ukazuje se, že místo na trhu pro technologické firmy existuje. Je totiž možné, že strukturální vývoj ekonomiky dospěl již do fáze, kdy určité technologie, a jak se ukazuje v případě eBay tak i internetové služby, se mohou dostat z kolonky nadstandardní do kolonky běžné. Vliv ropy na takové tituly tedy nebude tak velký. Investoři by totiž došli k závěru, že určité technologické produkty budou zákazníci kupovat nezávisle na tom, zda mají drahý benzín či nikoliv. Zbývá tedy zjistit, které že výrobky a služby mají potenciál stát se nepostradatelnými a které jsou jenom zajímavý nápad bez potenciálu na reálné využití. O tom si však autor netroufne spekulovat.
Ondřej Stehlík, Patria Direct