Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Evropská unie dává červenou nekalým spotřebitelským praktikám

Evropská unie dává červenou nekalým spotřebitelským praktikám

18.6.2004 12:46
Autor: 

V Radě EU bylo v květnu tohoto roku dosaženo politické shody ohledně návrhu nové směrnice týkající se nekalých obchodních praktik na vnitřním trhu. Tato směrnice si klade za cíl nekalým praktikám zamezit a podpořit tak ochranu spotřebitele, rozvoj obchodu a evropskou ekonomiku jako celek. Návrh vychází z průzkumů, které mj. ukázaly, že nekalá jednání obchodníků významně odrazují spotřebitele od uskutečňování přeshraničních transakcí. Zároveň by měla být poskytnuta i určitá jistota obchodníkům tím, že namísto roztříštěných národních úprav by platila jednotná zastřešující pravidla.

Směrnice stanoví obecnou definici nekalých praktik a tyto praktiky zakazuje. Nekalými praktikami jsou taková jednání, která jsou v rozporu s profesionálním poctivým přístupem a podstatně zkreslují nebo mohou podstatně zkreslit ekonomické chování „průměrného spotřebitele“ vzhledem k produktu (při splnění dalších podmínek). V případě praktik cílených na určité skupiny je však jako měřítko pro posouzení určitého jednání jako nekalé praktiky nutno brát průměrného člena takové skupiny.

Mezi nekalé praktiky směrnice zahrnuje i praktiky tzv. zavádějící a agresivní. Typické příklady takových praktik jsou uvedeny v příloze ke směrnici. Jako zavádějící jsou uváděny například reklamní aktivity nabízející prodej zboží za určitou cenu v případech, kdy je zřejmé, že obchodník nebude mít tohoto produktu dostatečné množství (reklamní návnady), nabízení poprodejního servisu s tím, že přístup k němu je následně určitými způsoby omezován, používání reklamních sdělení v tisku bez označení, že se jedná o inzerci, používání výrazu „výprodej – likvidace“ nebo podobných výrazů v případech, kdy se ve skutečnosti nejedná o ukončení prodeje atd. Mezi agresivní praktiky pak směrnice řadí např. nevyžádanou telefonickou, faxovou, e-mailovou či jinou obdobnou reklamní komunikaci, vyžadování plateb za poskytnuté, avšak nevyžádané, zboží atd.

Z výše uvedeného je zřejmé, že ne všechny z navrhovaných zákazů budou pro Českou republiku nové. Výhodou komunitární úpravy by však mělo být (pokud směrnice úspěšně završí svůj postup legislativním procesem), že stejná pravidla budou platit ve všech členských státech. Přesné datum, do kterého budou členské státy povinny tuto směrnici transponovat zatím není stanoveno, předpokládá se však, že by se mělo jednat o rok 2006.

Iva Soukalová
Weinhold Legal (autor je externím spolupracovníkem Patria Online, jeho názory nereprezentují oficiální stanovisko společností skupiny Patria)

Důležité upozornění Weinhold Legal

Weinhold Legal

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data