Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Americký dolar v

Americký dolar v "měnové válce" proti euru ??

12.01.2004 14:30
Autor: 

Dnes dopoledne se na zprávách ruské informační agentury ITAR-TASS objevila poměrně zajímavá (byť ne neočekávaná) informace, že evropské centrální banky tajně jednají s Japonskem o možném společném postupu proti Spojeným státům ve světle pokračujícího kolapsu amerického dolaru. Tato informace byla nepřímo potvrzena francouzským ministrem pro ekonomiku, finance a průmysl Francisem Merem, který oznámil, že na nadcházejícím setkání G8 v Boca Raton na Floridě (začátkem února letošního roku) budou probíhat "vážná jednání o kurzech amerického dolaru a eura".

V současné době mnoho evropských finančních periodik začíná hovořit o otevřené měnové válce amerického dolaru proti euro. Hlavním třecím bodem je především blazeovanost americké administrativy ve vztahu k vývoji USD, který od podzimu roku 2000 ztratil proti euru 50%. Pokračující pokles, způsobený hlavně agresivní měnovou politikou americké vlády a prezidenta Bushe, hrozí přinést Evropě ekonomickou stagnaci a sociální problémy. Evropská centrální banka, na rozdíl od Bank of Japan, však praktikuje podle mnoha velmi "měkkou" politiku, zatímco Japonsko se nebojí intervenovat proti posilování jenu. Podle posledních odhadů Bank of Japan jenom v posledním týdnu utratila na takovéto intervence cca 28.25 miliardy dolarů.

Ani dnešek však změnu trendu nepřinesl. V ranním obchodování euro opět posílilo a dolar posunul svá minima na novou hladinu - 1.2898. Kromě jiného zde však hlavním faktorem tohoto propadu byla páteční makroekonomická data ve Spojených státech. Pokles počtu pracovních míst v průmyslu opět o kousek oddálil možnost, že by americký FED mohl zvyšovat úrokové sazby. To je dvojnásob nepříjemné v situaci, kdy Spojené státy potřebují financovat rekordní deficit a nízké sazby mnoho zájmu investorů nepřinesou.

Poslední informace z tiskové konference s guvernérem ECB Jeanen-Claudem Trichetem, pořádané v Basileji na setkání centrálních bankéřů skupiny G10 - " ECB, je znepokojena pohybem eura na měnových trzích".

Petr Žabža

Váš názor
  • Aproč bude posilovat na 28 za euro do dvou let
    18.01.2004 20:07

    1.Deficit zahr. obchodu půjde do plusu protože se uvolní bariéry vývozu do EU. Byl jsem svědkem , že německé firmy poptávají po vstupu např. písek , stavební kámen a jiné suroviny z příhraničí 2.Dvě velké privatizace Telecom a Čez. Část peněz vláda asi při tomto kur. smění , aby zalepila díry. 3.Chystaná emise státních dluhopisů v EUR 4.Rozjezd továrny na výrobu aut v Kolíně, což znamená další zl. bilance zahr. obch. 5.Nyní koruna oslabuje a zřejmě ještě 2-3měsíce bude , protože probíhá masivní navážení zboží, na které je v EU vysoké clo nebo jiné omezení 6.Spekulační kapitál byl již odlit7. Třetí automobilka do ČR 8.Pravděpodobný vznik úrokového diferenciáluv důsledkusnížení sazeb ECB Jako obraně při oslabujícím dolaru/ zřejmě při 1,30eur usd přibližně květen 9.možnost zahraničních fyz. osob nakupovat pozemky a nemovitosti
    J. Baltazar
    • 3.automobilka
      18.01.2004 21:30

      Mám na Vás dotaz která automobilka to je/bude/má být ? Děkuji
      mirekk
      • Nevím
        19.01.2004 20:32

        Nevím pouze Czech-invest deklaruje zájem ČR o třetí velkou automobilku
        J.Baltazar
    • SEN
      18.01.2004 20:17

      I když je to iracionální měl jsem sen, že koruna bude stát 27,70 na euro, Telecom 402.-a P.Morris 10800. Takže souhlasím.
      Nero
      • off topic
        18.01.2004 21:13

        Sigmund Freud: sen je splnění Vašeho přání
        mirekk
        • Mé sny
          21.01.2004 22:26

          Mé sny se většinou plní a to i v dost dramatických případech
          Nero
          • 27,7 za euro
            23.01.2004 21:24

            Bude tato cena dána spíše výkonem ekonomiky ČR (+ důvody uvedené p. Baltazarerm výše) nebo to bude důsledek pohybu na eurodolarovém trhu? Děkuji
            mirekk
            • 27,7
              26.01.2004 20:22

              To netuším. Neviděl jsem kdy to bude a proč to bude. Pouze jsem viděl lidi, kteří tomu nemohli uvěřit a byli smutní.
              Nero
      • Sen
        18.01.2004 20:49

        To já měl navíc sen, že marka bude za kačku. A nebyl to jen sen: kdybyste mě bývali zvolili do nejvyšších státních funkcí, tak by byla za kačku.
        • Nebyla
          21.01.2004 20:10

          Nikdy by to nedovolili, byl by jste odstraněn včas.
          Visitor
  • Důvody proč bych zdánlivě souhlasil ,že koruna bude oslabovat
    18.01.2004 19:41

    1.Deficit zahraničního obchodu 2.slábnoucí příliv zahr. investic ,který tento deficit vyvažuje 3.Stížení pozice českých exportérů do dolarových zemí 4.V důsledku silného eura nenastane konjunktura v EU 5.Od dubna padají českým fondům omezení pro investice do zahraničí možnost odlivu česk. kap. do zahraničí 6.Postupné splácení úvěru č. TELECOMU NA Eurotel asi 100-200mil Eur ročně
    J. Baltazar
  • Důvody proč bych zdánlivě souhlasil ,že koruna bude oslabovat
    18.01.2004 19:41

    1.Deficit zahraničního obchodu 2.slábnoucí příliv zahr. investic ,který tento deficit vyvažuje 3.Stížení pozice českých exportérů do dolarových zemí 4.V důsledku silného eura nenastane konjunktura v EU 5.Od dubna padají českým fondům omezení pro investice do zahraničí možnost odlivu česk. kap. do zahraničí 6.Postupné splácení úvěru č. TELECOMU NA Eurotel asi 100-200mil Eur ročně
    J. Baltazar
  • Důvody proč bych zdánlivě souhlasil ,že koruna bude oslabovat
    18.01.2004 19:41

    1.Deficit zahraničního obchodu 2.slábnoucí příliv zahr. investic ,který tento deficit vyvažuje 3.Stížení pozice českých exportérů do dolarových zemí 4.V důsledku silného eura nenastane konjunktura v EU 5.Od dubna padají českým fondům omezení pro investice do zahraničí možnost odlivu česk. kap. do zahraničí 6.Postupné splácení úvěru č. TELECOMU NA Eurotel asi 100-200mil Eur ročně
    J. Baltazar
  • Důvody proč bych zdánlivě souhlasil ,že koruna bude oslabovat
    18.01.2004 19:41

    1.Deficit zahraničního obchodu 2.slábnoucí příliv zahr. investic ,který tento deficit vyvažuje 3.Stížení pozice českých exportérů do dolarových zemí 4.V důsledku silného eura nenastane konjunktura v EU 5.Od dubna padají českým fondům omezení pro investice do zahraničí možnost odlivu česk. kap. do zahraničí 6.Postupné splácení úvěru č. TELECOMU NA Eurotel asi 100-200mil Eur ročně
    J. Baltazar
  • Důvody proč bych zdánlivě souhlasil ,že koruna bude oslabovat
    18.01.2004 19:41

    1.Deficit zahraničního obchodu 2.slábnoucí příliv zahr. investic ,který tento deficit vyvažuje 3.Stížení pozice českých exportérů do dolarových zemí 4.V důsledku silného eura nenastane konjunktura v EU 5.Od dubna padají českým fondům omezení pro investice do zahraničí možnost odlivu česk. kap. do zahraničí 6.Postupné splácení úvěru č. TELECOMU NA Eurotel asi 100-200mil Eur ročně
    J. Baltazar
  • Pane Motl, stabilita Zlata je fakt "stabilita"!!!
    18.01.2004 13:21

    Tak tohle si neodpustim. Zajimalo by me, jak chcete spocitat, ze zlato fluktuuje stejne jako meny. Fakt by me to zajimalo: pokud se podivat na kurzy meny a kurz zlata, tak tim merite fluktuaci zlata nebo meny??? Ja mam pro vas maly graf: http://www.economagic.com/em-cgi/charter.exe/var/west-texas-crude-long+1946+2004+0+0+0+290+545+Price_of_West_Texas_Intermediate_Crude;_Monthly_NSA,_Dollars_Per_Barrel+0 To je cena ropy vyjadrena v dolarech. Zacatkem 70tych let byla zrusena smenitelnost dolaru za zlato. Myslim, ze ten graf mluvi sam za sebe!
    ondra
    • Nestabilita zlata
      18.01.2004 14:29

      No pane Ondro, já jsem fikaný, a tak neměřím stabilitu kurzu zlata a měny, ale stabilitu kurzu zlata a ropy, případně kurzu zlata a akcií, a tak dále, a vychází mně asi tak úplně stejné fluktuace, jako když na jedné straně je měna, ne-li větší. Říkám "ne-li větší" proto, že měna je víceméně vždycky někde mezi zlatem a akciemi. Když zlevňují akcie, tak zdražuje zlato. Podle těchto pravidel by zlato mělo v budoucnosti klesat, ale to se výjimečně neočekává kvůli zesílené asijské poptávce. Mimochodem euro je teď za 1.2154, sedmiprocentní pokles od pondělka.
      • Růst USD
        20.01.2004 16:19

        A polovina růstu z minulého týdne je již umazána...
        Honzajs
      • Tech. Poznámka
        18.01.2004 18:01

        Já obchoduji na forexu a cena není 1,2154 protože se nyní neobchoduje jsou to jen elektr. hodnoty. Reálně se končí v pátek v 23-24 hod. podle času a začíná se dnes v noci v jednu hodinu.
        J.Baltazar
      • USD/EUR
        18.01.2004 15:11

        Kdyz uz jsme u tech grafu: http://quotes.ino.com/chart/history.gif?s=NYBOT_DXY0&t=l&w=1&a=50&v=d6 Soucasny rust nic neznamena. Ona proste budoucnost vyvoje kurzu proste neni determinovana minulym vyvojem. Ten vyvoj se ted muze vydat jakymkoliv smerem. Ja hlasuji pro pokles ;-)
        ondra
      • ???
        18.01.2004 15:02

        Videl jste ten graf cen ropy? Do roku 1973 je to konstanta, od roku 1973 to vypada jako EEG. Do roku 1973 aspon formalne USD=zlato. Chcete snad rict, ze fluktuace konstanty je srovnatelna s fluktuaci sin()??? Pokud chcete brat akcie/zlato, tak prosim. Mam tady graf akcie/CPI, videl jsem graf akcie/zlato a vypada uplne stejne (bohuzel jsem na internetu nenasel tabulky cen zlata, uz nevim, kde ten graf byl). http://www.penguin.cz/~ondrap/analyza/dj-normal.png . Zcela urcite se vam ten graf libi, ze? Zkuste mi rict, co si o tom myslite?
        ondra
        • Ano, viděl
          18.01.2004 16:38

          Ano, pane Ondro, viděl. Souhlasím s Vámi, že do roku 1973 v podstatě neexistoval obchod s fungujícími plovoucími měnami. Na rozdíl od Vás to nepovažuji za žádnou supervýhodu. Nevím, proč Vás tak přitahuje myšlenka, že poměr ceny zlata a ropy bude konstanta, já na tom nic dobrého nevidím. A vůbec. Tohle všechno je jen poměr mezi dvěma přírodními surovinami. Přírodní suroviny se samozřejmě většinou pohybují stejným směrem, nehledě na konkrétní druh, ale kdybyste se podíval na ceny akcií vyjádřených ve zlatě, budou Vám fluktuovat ještě více, než kolik fluktuují v dolarech.
          • No..
            18.01.2004 17:14

            Cena zlata, rohliku nebo ropy NEMUZE spadnout stejne - tedy nevyjadruji-li tu 'cenu' v 'papirech' ale ve vzajemnem pomeru. Proste neni duvod, aby se pomer 2000rohliku/unce zlata drasticky zmenil na zaklade toho, ze nekdo zmeni nazor. Ano, muze se zmenit, protoze se objevi nove zpusoby pouziti zlata, super levny zpusob vyroby rohliku, nebo naopak prirodni katastrofa. Ale obecne zadny clovek neni schopen rict 'a od ted budou rohliky levne'. Na rozdil od meny. To totiz centralni banker sedne k pocitaci, stiskne 3 klavesy a za rok vam z uspor nezbide vubec nic. Pokud jde o vzacne kovy - jiz jsem psal, ze na ne se samozrejme castecne 'nalada' vztahuje. Ale pouze z hlediska poptavkove strany. Nikoliv z hlediska nabidkove. A cim je ovlivnena poptavka po penezich (pokud zlato=penize), to si muzete precist v mnoha ucebnicich ekonomie. Takze taktez relativne predvidatelny faktor. Tusim, ze to rekl i Greenspan, ale ted to rekl i prezident ECB: Nejvetsim dnesnim problemem ohrozujici prumysl je volatilita men. V dobe kdy 'nefungoval trh s plovoucimi menami' byla volatilita hodne nizka, protoze to vsechno bylo prevoditelne bud na zlato, nebo na dolar a ten na zlato. Pomery mezi komoditami se samozrejme meni podle poptavky a nabidky dane komodity. To jsou pomerne predvidatelna data a umoznuji pomerne jednoduchou kalkulaci nakladu. Pokud ale kalkulujete naklady v 'plovouci'(=nekryte) mene, tak se vam NAKLADY meni podle toho, jakou ma kdo naladu. Nevim, jak by se vam libilo delat 2lety plan firmy, kdyz se vam cena vstupu diky 'nalade' investoru schopna zmenit behem mesice o 10%. Co vam prijde na plovoucich menach pozitivni a na fixnich(vazanych na zlato) negativni? Zkusim jeste jednu vec: podle vas je stabilni kurz 1UER=0.95USD. Fajn. Jak jste na to prisel. Dejte sem nejaka KONKRETNI data a ne tvrzeni, ze Amerika je 'silna', ma 'potencial' etc. Ja vam stabilni kurz nereknu. Ale je nizsi nez 1.30. A to na zaklade 1) deficitu plateb.bilance 2) narustu menovych agregatu. Souhlas s J.Baltazarem, ze se pravdepodobne stane, ze euro se zacne za cas propadat spolecne s USD. Ostatne, psal jsem to uz pred tim, je mozne, ze USD bude 'posilovat' - protoze se pred tim stihnou zhroutit ty ostatni meny. Ale za USD si toho taky moc nekoupite. Tvrzeni, ze dolar bude silny, protoze byl na 0.90 hodne dlouho je svou silou obdobny tvrzeni, ze dolar bude klesat dal, protoze uz 2 roky klesa.
            ondra
  • Euro do kytek
    18.01.2004 5:53

    Euro teď stojí 1.2227 dolaru, ale vzhledem k očekávaným masivním teroristickým útokům proti Francouzské republice, která plánuje nehorázný zákaz tradičních muslimských šátků pro mladé muslimky ve školách, se dá očekávat podobně viditelný pokles eura v následujících dnech. Prodávejte, dokud je čas. Uvidíme podle Usámovy volby, zda je dnes populárnější Eiffelova věž, nebo Eurodisneyland.
    • Komodity
      18.01.2004 11:09

      Reaguji na prispevek dole.. "No ano, pokud klesne důvěra celého světa v Ameriku na nulu, tak se všichni zbaví dolarů a Amerika zkolabuje. To ale platí úplně pro všechny komodity na celém světě." Ne. To plati pouze pro papirove penize, obligace, akcie. Ani jedno neni komodita. Muze to jeste platit pro vzacne kovy, ktere se obecne k nicemu nepouzivaji - ale i tady uz to plati daleko mene. To totiz neni 'duvera' v menu. To je jenom racionalni odhad, jak se bude vyvijet poptavka a nabidka meny/komodity. U komodity je to relativne predvidatelne. Termin 'duvera' se asi zacal pouzivat, protoze je to 'duvera' v predstavitele centralnich bank(u penez), pripadne spolecnosti(u akcii), ze neudelaji nejakou blbost...
      ondra
      • Pád cen neplatí pro komodity?
        18.01.2004 16:33

        No pane Ondro, tomu přece sám nevěříte. Vy si opravdu myslíte, že cena zlata, rohlíků nebo ropy nemůže spadnout stejně, jako může spadnout měna velké země? Vzácné kovy jsou v podstatě jen luxus. Jako drahá rtěnka na ústech bohaté slečny, jeden den mohou být růžové, druhý den fialové a třetí den mohou být nepotřebné. Podobně zemědělské produkty se dají nahradit jinými, a nevíc kdyby se dovážely z úplně jiné země, cena by mohla být naprosto jiná. Cena zemědělských produktů je v podstatě jen konstrukce, konvence určená k ochraně domácích producentů. Ano, cena všeho jídla nepoklesne na nulu, protože lidé pořád musejí jíst, ale cena dolaru ani eura, ujišťuji Vás, také nepoklesne na nulu ani na třetinu, maximálně v případě, že Usáma vyvraždí půl Ameriky nebo celou Francii.
        • Zlato jaku luxus? Abyste se nedivil.
          18.01.2004 22:41

          Po 5000 let bylo zlato a a stříbro formou peněz. Mimochodem, to že penězi bude buď zlato nebo stčíbro, mají ve své ústavě i USA, akorát se to již nedodržuje. Systém nekrytých peněz celosvětově. je historicy velmi krátkým experimentem (od počítku 70. let minulého století). V historii bylo již více pokusů o oddělení měny od darhých kovů a umožnění vládě jejich tisk. Ukažte mi jediný, který vyšel. Může se stát, že se zlato stane opět měnou. Doporučuji článek Alana Greenspana z roku 1966 zvaný GOLD AND ECONOMIC FRREDOM.
          Honzajs
      • Mluvíte mi z duše
        18.01.2004 12:18

        Přesně takového scénáře je třeba se obávat.
        Honzajs
    • Nevím
      18.01.2004 11:01

      Jakékoli zákazy jsou nehorázné, ale není to trochu ukvapené rozhodnutí.
      J.Baltazar
      • Pohyby
        18.01.2004 17:08

        Možná začne v září zase dolar klesat, ale předpoklady vypadají rozumně pro model, že do té doby se vrátí na paritu, alespoň na chvíli. Zvýšený příliv investic do USA v listopadu nepochybně oživil zájem spekulantů doufajících, že to povzbudí i ostatní spekulanty, a tudíž lednové investice budou ještě větší, a tohle zvětšení bude fungovat ještě i v březnu. Kromě toho budou nejspíše chodit ještě přinejmenším dva měsíce - a možná mnohem déle, snad i roky - dobré zprávy o výsledcích amerických společností, nepříliš skvělé výsledky z Evropy za rok 2003, Francie se pořádně rozhádá s muslimským světem a tak podobně. Říkám Vám, na pondělní hladinu 1.29 dolarů se euro hned tak nevrátí. Aktuální nedělní kurs podle Reuters je 1.2154, sedmiprocentní pokles od pondělka. Ti, kteří chtěli euro prodat v nejvýhodnějším okamžiku a ještě tak neučinili, tak zaváhali.
Aktuální komentáře
26.04.2024
17:29Pokles inflace k 2 % je jen částí investičního příběhu následujících let
16:51UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o první výplatě úrokového výnosu
16:45UNICAPITAL Invest VI a.s.: Oznámení o třetí výplatě úrokového výnosu
16:34Výsledky zajistily zelený závěr týdne  
15:39Rattner: Vlna prvního nadšení z elektromobilů opadá
14:34Braňo Soták: Výsledkům Alphabet v podstatě není co vytknout, dominantní stále ještě vyhledávání  
13:58Výsledky Microsoft: Vysoké kapitálové výdaje do AI začínají sklízet ovoce  
12:34Savarin p.l.c.: Výroční zpráva za rok 2023
12:15Perly týdne: Různé názory na cesty ke svobodě a slabá místa Tesly
11:01Trhy: Techy zabraly, BoJ je opatrná a výnosy před inflačními čísly klesají  
10:41Jakub Blaha:Výsledky těžaře zlata Newmont a update k našemu investičnímu tipu  
10:32TOMA, a.s.: Konsolidovaná výroční finanční zpráva TOMA za rok 2023
10:09Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
10:01Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.: Zveřejnění regulatorní informace Allwyn Financing Czech Republic 2 a.s.
9:07Rozbřesk: Mohou vyšší sazby Fedu vést k rychlejšímu snižování sazeb v eurozóně?
8:56Vřele přijatá čísla tech gigantů pomáhají Evropě do zeleného, Moneta poprvé bez nároku na dividendu  
8:30Microsoft zvýšil čtvrtletní zisk o pětinu, tržby překonaly očekávání
8:28Majitel Googlu výrazně zvýšil čtvrtletní zisk, poprvé vyplatí dividendu
6:24Willett Advisors: Spojené státy v mimořádné pozici, Čína hodnotovou akcií
25.04.2024
22:03Zámoří strhla do záporu Meta i pomalejší růst ekonomiky  

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Kalendář událostí
    ČasUdálost
    14:30USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m
    16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university