Kalendářní začátek zimy přinesl nejen ochlazení a sněhové srážky, ale také pokles souhrnného indikátoru důvěry v českém hospodářství na nulu z listopadového +1 bodu. Zatímco ve stavebnictví a obchodu se ukazatele důvěry zlepšily, prohloubil se pesimismus českých domácností (z -19 na -21 bodů) a kleslo kladné saldo indikátoru důvěry v průmyslu (z 6 na 3 body).
Na české domácnosti se v poslední době snáší řada negativních zpráv: míra nezaměstnanosti zdolává rekordní hodnoty, rozpočtová reforma přinese zdražení benzínu, alkoholu, tabáku, telefonování a dalších služeb. Pesimismus domácností měřený indikátorem důvěry ČSÚ pod tíhou negativních zpráv se tak opět přiblížil tříletému maximu, jehož dosáhl v říjnu. Na útratách v obchodech to přesto znát není. Právě naopak, maloobchodní tržby a spotřební výdaje domácností se zvyšují poměrně svižným tempem. Klíč k tomuto paradoxu je fakt, že rozhodnutí o tom, zda koupit či nekoupit, neovlivňuje ani tak optimismus či pesimismus spotřebitelů, ale obsah peněženky (alespoň v makroekonomickém měřítku). Pesimismus patrně patří mezi „archetypy“ ekonomického myšlení českých domácností, neboť ve své šestileté historii dosáhl indikátor důvěry kladné hodnoty pouze jednou jedinkrát a to v dubnu 2001. Spoléhat se na souvislost mezi tímto indikátorem a skutečnými útratami domácností je prozatím ošidné. Nicméně při srovnání časových řad se ukazuje, že do určité míry ovlivňují náladu a očekávání domácností informace o nezaměstnanosti, jak je patrné na následujícím obrázku. Korelační koeficient pro údaje za poslední tři roky dosahuje hodnoty -0,85. Ostatně údaje o nezaměstnanosti se také ukázaly jako významný indikátor determinující voličské preference (viz článek
Ekonomika a politika aneb návod jak vyhrát volby).
Pro maloobchodní prodejce je ovšem důležitější, že peněženky a běžné účty domácností zásobuje rychlý růst mezd. Disponibilní důchod domácností se v prvních třech čtvrtletích letošního roku reálně zvýšil o 6,3%, průměrná reálná mzda dokonce o 7,4%. Banky navíc zjistily, že vydělat se dá také na úvěrování domácností. Jejich snaze získat klienty napomáhají nízké úrokové sazby. V prvních deseti měsících letošního roku se objem úvěrů poskytnutých bankami domácnostem meziročně zvýšil o 30,2%.
Pro praktické použití mají větší význam údaje o důvěře v průmyslu. Korelace mezi indikátorem důvěry v průmyslu a změnami průmyslové produkce (po očištění o kalendářní variace) dosahuje hodnoty 0,72 (v případě tržeb v průmyslu 0,78).
V průběhu letošního roku se zlepšila hodnocení současnosti a budoucích vyhlídek pouze v průmyslu. Indikátor důvěry v obchodu je nyní naprosto stejný jako loni v prosinci. Stavební firmy a domácnosti jsou ovšem skeptičtější než před rokem. Vzhledem k tomu, že nás z kraje roku čeká další vzestup nezaměstnanosti a zdražování díky vyšším sazbám spotřebních daní a změnách v DPH, lze očekávat, že pesimismus domácností ještě poroste.
David Marek