Ať se nám to líbí nebo ne, na základě dat o prodejích automobilů v Evropě za říjen tohoto roku můžeme směle prohlásit, že ani evropské ani americké automobilky na špici nejsou - zlatá medaile putuje do Japonska. Data hovoří za vše (růst počtu prodaných automobilů za říjen 2003) :
- Toyota …. +14.9%
- BMW Group AG ….. +3.3%
- Renault … +0.9%
- DaimlerChrysler AG …. -2.5% (Mercedes -1.1%, Smart +0.1%, Chrysler -16%)
- Fiat … -2.6% (brand Fiat -3.6%, Alfa Romeo +5.6%, Lancia -6.8%)
- Volkswagen AG…. -5% (brand VW -7.1%, Audi -2%)
- Peugeot … -6.6%
Celkově došlo za měsíc říjen k poklesu tržeb evropských automobilek o 0.3%. Hlavním tahounem růstu byla Toyota Motor Co., která podle všech indikací dostihne a předstihne Ford Motor Company jako druhý největší světový výrobce automobilů. Tržní podíl japonských výrobců v říjnu v Evropě roste na 13.1% proti 11% v říjnu roku 2002. Důvodem tohoto vývoje je především dramatické zlepšení práce japonských designérů, kteří začali navrhovat velmi líbívé modely, společně s faktem, že japonské automobilky vsadily na růst poptávky po kvalitních dieselových motorech (správná sázka, tento typ motoru vykazuje nyní největší růst zájmu).
- Toyota - zvýšila tržby o 15% na 57,600 kusů díky poptávce po modelech Corolla a Avensis. Ve snaze se ještě více přiblížit evropskému zákazníkovi firma otevřela ve francouzském Nice nové designové centrum. Pro letošní rok navíc Toyota zvýšuje odhad počtu prodaných automobilů na 860,000.
- Nissan (ze 44% vlastněn Renaultem) posílil prodeje o 44.4% na 34,961 kusů - zde je vítězem model Micra. Automobilka současně oznámila záměr montovat V6 dieselové motory do svého luxusního modelu Infiniti.
- Volkswagen AG - prodeje největší evropské automobilky poklesly o 5% na 211,300 kusů díky propadu zájmu o značku VW o 7%. Klienti oddalovali nákupy a čekali na uvedení nového modelu Golf, který šel do prodeje v polovině měsíce. Tržby Audi propadly o 2%, Seat -2.9%, Škoda -3%.
- Peugeot - pokles tržeb o 6.6% na 176,420 kusů. Značka Peugeot ztratila 7.6% a Citroen poklesl o 5.2%. Zájem o model Peugeot 206 a Picasso klesal nejvíce.
- Ford Motor Company - prodeje v západní Evropě poklesly o 5.2% na 117,928. Automobilka nedávno oznámila, že propustí ve svých evropských závodech zaměstnance a sníží produkci ve snaze vrátit evropské provozy do zisku.
- General Motors Corp - prodeje poklesly o 1% na 113,864 kusů s propadem prodeje značek Opel/Vauxhall. Naopak Saab - švédská dcera firmy - prodal o 21% více aut.
- DaimlerChrysler AG - pokles zájmu o modely Mercedes (-1.1%) a luxusní modely Chrysler (-16%) vedl k poklesu tržeb o 2.5%.
- BMW AG - jedna z mála evropských automobilek, které vzrostly tržby o 3.3% na 51,574 kusů.
Model Mini zaznamenal růst tržeb o 5%, nový model BMW - řada 5 vedl k růstu prodejů značky BMW o 2.9%.
Petr Žabža