V reakci na zveřejnění čtvrtletních výsledků Eurotelu jsme konstatovali, že zatímco v meziročním srovnání tržby pouze mírně rostly, EBITDA marže byla výrazně zlepšena. Vývoj tržeb ukazuje, že období výrazného růstu je již nějakou dobu u konce. Podívejme se proto nyní na problematiku příjmů mobilních operátorů trochu detailněji.
Celkové tržby jsou obecně dány počtem klientů operátora a velikostí tržeb na jednoho klienta. První prezentovaný graf ukazuje měsíční příjem na jednoho zákazníka (počítaný z tržeb očištěných o jednorázové příjmy) – tzv. ARPU. Je vidět, že ARPU soustavně klesá, výjimkou je třetí čtvrtletí minulého roku, kdy mohly výraznou roli hrát povodně. Trend je ovlivněn vývojem počtu provolaných minut a implikovaným průměrným tarifem na jednu minutu (ten je dán volacími tarify, propojovacími poplatky, skladbou volání – špička/mimo špičku, SMS atd.)
Druhý graf ukazuje procentuelní změny průměrného příjmu na zákazníka a počtu zákazníků (výslednicí obou je pak samozřejmě změna celkových tržeb). Ty tedy implikují, jak se z periody na periodu měnily příjmy operátora (opět očištěné o jednorázové položky). Je evidentní, že tyto příjmy klesají, mimo zmiňovaného třetího čtvrtletí minulého roku.
Zdroj: Patria Finance, Eurotel
Vývoj celkových tržeb je poté ještě ovlivněn vývojem tržeb, které se neopakují na regulérní bázi, jako je příjem za propojení, či prodej mobilních telefonů.
Hlavním závěrem výše uvedeného je to, že jak se začíná růst počtu zákazníků blížit nule (tj. trh je téměř nasycen a nedochází k výraznému přechodu zákazníků mezi jednotlivými operátory), možný růst tržeb je pouze přes růst tržeb na jednoho zákazníka. Zde lze obecně jít cestou stimulace počtu provolaných minut, a/nebo zvyšování volacích tarifů, a/nebo zvyšováním prodeje nehlasových služeb (SMS, MMS atd.).
Domníváme se, že zatímco prostor pro určitou další optimalizaci na úrovni tarif/počet provolaných minut existuje, stejně jako je pravděpodobný určitý nárůst nehlasových služeb, žádnou „revoluci“ zřejmě čekat nemůžeme a tudíž ani další výrazný růst tržeb. To je, jak jsme konstatovali již několikrát, důvodem toho, že se management společnosti stále více zaměřuje na snižování nákladů a na optimalizaci investičních výdajů.
Jiří Soustružník
Komentář k oznámeným výsledkům Eurotelu naleznete zde:
Eurotel v prvním čtvrtletí roku 2003 mírně lepší než očekávání