komentář doplněn
Český statistický úřad informoval o zářijové hodnotě souhrnného indikátoru důvěry v ekonomiku. Ten poklesl na -1 bod díky pádu obou základních komponent - podnikatelské i spotřebitelské důvěry. Takto nízké úrovně dosáhl souhrnný indikátor důvěry naposledy v prosinci loňského roku.
V odpovědích respondentů se projevil dopad povodní na ekonomiku. Tento vliv je patrný zejména u indikátoru spotřebitelské důvěry. Ta se v září snížila z -9 bodů na -12 bodů, pesimističtější byli spotřebitelé naposledy v prosinci 2000. Důvěra v průmyslu klesla z -3 bodů na -5 bodů. Indikátor důvěry v obchodu, pohostinství a ubytování klesl z 26 bodů na 25 bodů. Podnikatelská důvěra se v září zlepšila pouze v odvětví stavebnictví (z -8 bodů na -7 bodů).
Pro analytické účely má využití především indikátor důvěry v průmyslu. Korelační koeficient meziročních změn průmyslové produkce očištěné o vliv počtu pracovních dní a indikátoru důvěry v průmyslu v období 1996 až současnost dosahuje hodnoty 0,89 (pozn.: vzhledem k pravděpodobné stochastické nestacionaritě použitých časových řad, berme korelační analýzu pouze jako určitou indikaci, nikoli exaktní analýzu). Další zajímavou informaci nabízí souvislost mezi indikátorem podnikatelské nálady v Německu (IFO) a indikátorem důvěry v českém průmyslu. Korelační koeficient těchto dvou sad údajů dosahuje v období 1993 až současnost hodnoty 0,68. Navíc díky vzrůstající provázanosti české ekonomiky s německým hospodářstvím se těsnost vztahu mezi německým indikátorem a jeho českým protějškem v čase zvyšuje. Korelační koeficient pro období 2000 až současnost již dosahuje hodnoty 0,79. Vzhledem k poklesu obou indikátorů v posledních měsících nejsou vyhlídky českého průmyslu zrovna růžové.
Do nedávné doby se vyplatilo sledovat také indikátor důvěry ve stavebnictví. Korelace mezi stavební výrobou (očištěnou o kalendářní variace) a indikátorem důvěry v tomto odvětví za období 1993-2001 dosahuje hodnoty 0,63. Letos se ovšem vztah obou proměnných značně uvolnil.
Co se týče důvěry spotřebitelů, je možnost využití tohoto indikátoru ještě horší. Patrně díky určitému společnému národnímu rysu se indikátoru důvěry spotřebitelů podařilo pouze jedinkrát v historii jeho měření překonat nulu. V dubnu 2002 dosáhl hodnoty +2 body, měsíc poté klesl na nulu. Kromě těchto dvou měsíců vykázal vždy od roku 1998 do současnosti zápornou hodnotu.
David Marek
Přehled všech základních makroekonomických údajů týkajících se České republiky naleznete v sekci Ekonomika, která kromě aktuálních dat obsahuje i prognózy Patria, trhu, ČNB, Ministerstva financí ČR a dalších institucí. V této oblasti našich stránek také naleznete nadčasové ekonomické analýzy a komentáře, které se váží k jednotlivým ukazatelům. Podobně můžete využít i našich aktualizovaných grafů.