Hledat v komentářích
Výběr pro investory

Článek je zařazen v rubrikách:Rozhodnutí|Zákony
Paragrafy v oblacích: Palubní zavazadla, sexuální predátoři a nebezpečné choroby

Paragrafy v oblacích: Palubní zavazadla, sexuální predátoři a nebezpečné choroby

03.08.2012
Doba dovolených je v plném proudu a Češi prý létají o sto šest. Jako jedni z mála v Evropě zaznamenávají meziroční nárůst počtu prodaných letenek a tržeb za ně. Cestovní apetit jim nekazí ani krachy některých cestovních kanceláří. Na cestu se ale může i zkušeným „frequent-flyerům“ hodit pár drobných rad inspirovaných leteckými paragrafy.

Letecká doprava se pyšní titulem nejbezpečnějšího způsobu přepravy. Největší zásluhu na tom mají dlouho vyvíjené a často velmi dobře harmonizované předpisy zajišťující bezpečnost vlastního provozu (safety) a také ochranu před řadou činů protiprávní povahy (security). Vcelku jednotná úprava existuje i ohledně odpovědnosti dopravce za škody způsobené cestujícím.

Kam s tím?

Kdo by si často před odletem nelámal hlavu nad tím, co může dát do zavazadla, které si bere s sebou na palubu, aby mu to „securiťáci“ nezabavili. Díky trpkým zkušenostem s rádoby cestujícími, kteří se snažili dostat své spolucestující spíš do rájů nebeských než turistických, existuje dnes poměrně dlouhý seznam věcí, které nás na palubu doprovázet nesmí. Kromě známého omezení týkajícího se objemu tekutin jsou to v principu všechny předměty schopné způsobit zranění a u střelných zbraní i jejich makety nebo napodobeniny.

Není tak radno zapomenout, že přístup na palubu si nevyhádáte například s golfovými holemi, rybářským prutem nebo skateboardem a že těžko budete vysvětlovat svému potomkovi, že oblíbená plastová pistolka na vodu je pro letectví nepřípustnou hrozbou. Neznalost v tomto případě neomlouvá!  Pro nože a nůžky neplatí zákaz absolutně, a pokud délka ostří nepřevyšuje 6 cm, na palubu si je v principu vzít můžete. Doporučit lze však spíš větší opatrnost, protože ostraha může nebezpečnost konkrétního předmětu vyhodnotit i jinak a konkrétní let kvůli nůžkám na manikúru asi neobětujete. Pokud si nejsem jistý, dám radši danou věc do zavazadla pro odbavení a nemusím se strachovat, že se stane součástí inspirativního „drop-boxu“, jaký je například na letišti v Bukurešti.

Paragrafy v oblacích

Okno, nebo ulička?

Existují zajímavé aplikace (např. SeatGuru), které ke zvýšení pohodlí pomohou zvolit ideální místo v konkrétním typu letadla. Chorobní pesimisté však budou zřejmě zkoumat i to, které sedadlo je „nejbezpečnější“. U letadel však platí, že důraz je kladen zejména na bezpečnost provozu jako takového a pasivní bezpečnostní prvky (tzv. crashworthiness) nejsou tak podstatné, protože je vzhledem k typu obvyklých leteckých nehod ani není dnešní technologie schopná zajistit. Osobní preference a naše nároky na pohodlí tak budou hlavním vodítkem.

Někdy ale přeci jen může hrát výběr místa roli. Vzpomínám si na případ rozhodovaný americkými federálními soudy (Wallace v. Korean Air), kdy v průběhu dlouhého trans-pacifického letu byla ve spánku svým sousedem sexuálně zneužita cestující sedící u okna. Nikoli překvapivě zažalovala leteckou společnost a svůj spor, již překvapivě, vyhrála. Soud při posuzování, jestli se jednalo o událost zakládající odpovědnost leteckého dopravce, došel nečekaně k závěru, že typický charakter letecké přepravy významně přispěl k dané události, a dopravce proto nese za dané sexuální obtěžování odpovědnost.

Soud zejména argumentoval, že cestující seděla ve stísněném prostoru u okna v ekonomické třídě vedle dvou mužů, které neznala, z nichž se jeden projevil jako „sexuální predátor“, který jí mohl pod rouškou přítmí (v kabině byla v dané fázi letu ztlumena světla) zneužít. Kriticky se soud postavil zejména k tomu, že nikdo z palubního personálu nezpozoroval hříšníkovo jednání, které muselo trvat delší dobu (rozepnutí pásku, rozepnutí knoflíku a zipu a vložení ruky na intimní místa)! Nesedejte si tedy k okénku, pokud vedle vás má sedět někdo cizí a nedivte se, pokud bude palubní personál kontrolovat, jestli máte řádně zapnutý nejenom bezpečnostní pás, ale i kalhoty.

Cirhóza vs. trombóza

Na delších letech chybí každému cestujícímu pohyb, zejména sedí-li v ekonomické třídě. V dávné minulosti byl s nadsázkou dostatek pohybu pro cestující zajišťován velkou pohostinností leteckých dopravců na poli alkoholových nápojů. V průměru tak nepochybně každý cestující absolvoval více procházek na toaletu než v poslední době. S úbytkem pití podávaného zdarma v minulé dekádě nahradil riziko cirhózy jater strašák krevní trombózy (tzv. Deep Vein Trombosis). Soudní praxe ve světě se naštěstí rozkoukala poměrně rychle a odpovědnost aerolinek za tento „syndrom ekonomické třídy“ většinou vyloučila. Za dostatek tekutin a pohybu, které riziko vzniku krevních sraženin snižují, si každý odpovídá sám. Krásnou dovolenou a šťastný let!


Kocián Šokc Bala	štík
Stránka Právo je společným projektem Patria.cz a advokátní kanceláře Kocián Šolc Balaštík, která poskytuje a zpracovává veškeré informace na stránce umístěné; za tyto informace nenese Patria.cz odpovědnost.
Zdroje