Zatímco CAC 40 je za poslední rok cca 10 % v mínusu, akcie (vlastníka Airbus SAS) klesly o více než 30 %. (i S&P 500) jsou za stejné období cca 5 % v mínusu. 13. května oznámil další zpoždění v dodávkách A380 (nyní je již dva roky za původními termíny); snížil odhady ziskovosti a hrozí mu i penále za pozdní dodávky vojenských A400M. Provozní problémy a tlak silného eura tak donutily Airbus k reorganizaci, její výsledky jsou nyní ale nejisté. A zatímco je v roce 2007 3 miliardy dolarů v plusu na úrovni EBIT, Airbus je téměř 900 mil. EUR v mínusu. Uvedené vedlo i k zmíněnému poklesu ceny akcie a analytici (citovaní např. na Bloomberg) začínají upozorňovat na to, že Airbus, jenž je součástí , se efektivně začíná stávat přítěží, ne aktivem. Jinak řečeno, hodnota podílů v ostatních firmách-projektech je v součtu vyšší, než hodnota , implikovaná současnou cenou akcií na trhu. Tj. negativní rozdíl jde na vrub Airbusu – což znamená, že trh je buď neefektivní, nebo čeká, že Airbus nějak sníží hodnotu i ostatních společností.
Jev, kdy se celek nerovná hodnotě svých částí, přitom na trhu není zase tak ojedinělý. Relativně často touto „nemocí“ trpí diverzifikované firmy, u nichž je cena akcie pod hodnotou implikovanou součtem jejích částí (očištěným o relevantní závazky). Např. studie „Asymmetric Information and Conglomerate Discount: Evidence from Spinoffs“** ukazuje, že diverzifikované firmy jsou často podhodnocené díky informační asymetrii - rozdílem mezi tím, co ví management firmy a tím, co se ví na trhu. Patrné je toto při tzv. spin-offs. Tj. u částečného, či úplného oddělení dceřiné společnosti od matky, po kterém dojde k nárůstu ceny akcií dcerky (tj. nad hodnotu implikovanou tržní valuací matky před spin-off). Vedle odbourání informační asymetrie – zprůhlednění dané firmy, pak může hrát roli i vyšší motivace managementu oddělené společnosti, který vidí užší vazbu mezi výkonem a odměnou.
Otázka je, nakolik je informační asymetrie důležitá u Airbusu a nakolik jde o obavy z toho, že část poškodí celek. Každopádně bych si dovolil tvrdit, že na normálně fungujícím trhu by v situaci, v jaké je nyní , již kolem něj kroužili investoři. Ti by počítali, jestli by ztráta některých synergií se zbytkem nebyla náhodou více než vyvážená pozitivy plynoucí z jeho oddělení od zbytku. Právě aktivity takovýchto investorů jsou nejlepším lékem na uvedenou nemoc konglomerátů. Ale díky vlastnické struktuře a politickém postoji „špatně fungující, ale náš“ je zde toto nepravděpodobné. Airbus se tak díky uvedenému bude možná ještě dlouho obchodovat „zadarmo“.
*„Asymmetric Information and Conglomerate Discount: Evidence from Spinoffs“ HARLIE CHAROENWONG, Nanyang Technological University (NTU), DAVID K. DING, Singapore Management University, JING PAN, 2008
Pozn.: Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.