Pokud chce někdo názornou ukázku rychlých změn v odvětví mobilních komunikací, stačí si vzít operační systém Windows Phone 7 od , a nový "facebookovský" telefon, který na veletrhu v Barceloně předvedla společnost HTC. Zatímco mobilní "windowsy" budou úzce integrovány se sítí Twitter, telefony HTC s exotickými názvy Salsa a ChaCha jsou navrženy pro Facebook. Rázně promluvit se ale chystají i samotní operátoři, kteří cítí, že se mohou ocitnout úplně mimo hru, a připravit se tak o potenciálně vysoké zisky.
"Máme zde dvě velké firmy; HTC je tady od konce 90. let, o něco déle. Obě přišly s důležitým sdělením, kde oznamují, jak jsou jejich telefony propojeny s podniky, které před pár lety ani neexistovaly," napsal k aktuálnímu vývoji v odvětví mobilních komunikací ekonomický list The Wall Street Journal (WSJ).
Když se začala mobilní komunikace na konci 90. let masově šířit, silnou pozici měli výrobci telefonů a mobilní operátoři. To se ale změnilo a prim teď jednoznačně hrají výrobci aplikací. , Facebook a do určité míry i Twitter jsou fenomény, které odvětvím hýbou a patrně ještě hodně zahýbou. Naopak z operátorů, kolem kterých se ještě před deseti lety vše točilo, teď jsou mále ohrožené druhy. Pokud něco neudělají, budou z nich jen údržbáři sítí, od kterých jen všichni budou chtít, aby "upgradovali", protože všichni chtějí co nejrychlejší přístup přes mobil na Facebook.
Na pouhém provozu a údržbě sítí ale operátoři nezbohatnou, a zvlášť ne za situace, kdy konkurence stlačila ceny mobilních služeb tak nízko. Například takový online obchod aplikací společnosti je přesně to, z čeho mobilním operátorům běhá mráz po zádech. Právě operátor totiž musí zajistit, aby se extra data dostala ke klientovi, což operátora něco stojí. Operátor musí komunikační síť neustále modernizovat a stavět novou infrastrukturu, nakonec ale jen sleduje, jak zisky z aplikací jdou k někomu jinému. Mnohdy vysoce ziskové aplikace přitom vznikaly na platformě, kterou zaplatil operátor.
Společnost Gartner odhaduje, že aplikace, které fungují přes mobilní sítě, do roku 2014 vydělají asi 58 miliard dolarů (přes bilion Kč). Není tedy divu, že pro operátory sítí je noční můrou představa, že by z takových zisků neutrhli alespoň část pro sebe. V tomto kontextu lze pochopit i snahu operátorů vytvořit velkou skupinu, která bude víc slyšet. Za první vážnou snahu je možné považovat iniciativu Wholesale Application Community (WAC), která má kolem 70 členů a od které se očekává, že se pokusí trend zvrátit a dostat míč na svou stranu. A spolu s ním část zisků, které mobilní aplikace přinesou.