Trh ojetin má své kouzlo pro některé řidiče a i pro ekonomy – lze na něm vidět různé „běžné anomálie“ typu informačních asymetrií, disproporcionálních rizik, apod. Podívejme se na jednu z těch, které se mohou hodit i laikům.
První graf ukazuje, jak se vyvíjejí ceny ojetých automobilů v USA v závislosti na počtu ujetých mil. Na první pohled nic kontraintuitivního – vyšší počet mil rovná se menší cena. Pokud je cena při 10.000 mílích někde na 17.000 dolarech a při 100.000 mílích na 5.000 dolarech, znamená to, že v průměru za každou ujetou míli zaplatí majitel auta snížením potenciální prodejní ceny ojetiny asi o 13 centů. V našich jednotkách by to znamenalo, že nás každý kilometr stojí asi 1,4 Kč.
Detailnější pohled na obrázek pak ukazuje na určitou abnormalitu. Závislost „míle – cena“ není spojitá, ale skokově se posouvá u každých 10.000 mil. Skok z 9.999 mil na 10.000 ujetých mil tak prodejce stojí necelých 1.000 dolarů (tedy asi 6 % ceny). Podobné skoky vidíme i při dalších překročeních kulatých mil.
Druhý graf pak ukazuje počet automobilů v každé skupině ujetých mil. Je jasné, že ve Spojených státech je obchodování nejintenzivnější mezi 20 – 50 tisíci mílemi, tedy 32 – 80 tisíci kilometry.
Zdroj: Heuristic thinking and limited attention in the car market
Asi těžko budeme argumentovat, že při překročení oné hraniční míle se najednou zhorší stav auta natolik, že to odpovídá uvedeným diskontům (nebo že se hodnota auta tolik nehorší až do oné míle, tudíž to ospravedlňuje prémii před kulatými čísly). Jak prodejci, tak kupující ale evidentně tuto hru hrají. Pro prodejce ojetiny je tedy dosti nevýhodné ujet těch několik posledních mil do kulatých čísel, naopak pro kupce je nevýhodné kupovat auto, které tyto drahé míle neujelo.
Uvedeným jsem doposud implicitně extrapoloval situaci v USA na český trh. V principu by zde skutečně měla platit stejná závislost. Neoficiální statistiky o počtu přetočených tachometrů u nás ale hovoří až o 40 %. Což indikuje, že se zde hra s plnými čísly na tachometru hraje zatím trochu jinak než v zemích, kde je přetáčení trestné. Tak snad od příštího roku.
Pozn.: Autor je externím spolupracovníkem Patrie, jeho názory se nemusí vždy shodovat s názorem společnosti.