Současné problémy firmy , u které se objevily nesrovnalosti v účetnictví, nahrávají jejímu bývalému manažerovi Tomáši Petrů. Ten se svou novou firmou Visual Unity nyní cítí příležitosti k novým zakázkám. Před dvěma lety se oddělil od , aby se mohl více věnovat zákazníkům. Teď z toho může těžit. Tomáš Petrů se rozhodl založit novou platformu Visual Unity, kde není tolik svázaný investory.
"Myslím si, že problém KIT byl ten, že se management velmi řídil bezprostředními účetními parametry zaoženými na kvartálních výsledcích," říká Petrů v rozhovoru pro IHNED.cz k současným problémům firmy , v které zastával funkci prezidenta pro mediální služby. V současnosti je prezidentem konkurenční Visual Unity.
nyní kvůli účetním nesrovnalostem za poslední tři finanční roky bojuje s nedostatkem hotovosti, musel se restrukturalizovat, jeho akcie navíc spadly na minimum pod půl dolaru za kus, aby s nimi poté bylo pozastaveno obchodování na americké burze NASDAQ i na pražském parketu.
Problémy firmy, kde Petrů stále drží akcie, ale mohou nakonec pomoct vyrůst jeho nové společnosti. "Současně problémy KIT nám určitě otevírají příležitosti, po kterých se reálně koukáme," potvrzuje Petrů.
Nejsou pro vás současné problémy příležitostí?
Má to více dimenzí. Některé konzervativní subjekty typu bank se ve spojení s problémy KIT samozřejmě vrhly na verifikaci všeho spojeného s námi. Tím jsme si už prošli a vše dopadlo dobře. Akorát to přineslo mnoho práce navíc.
Na druhou stranu. Cesta KIT byla správná, a my teď do určité míry realizujeme jeho číslo verzi 2 nebo 3.
Problémy KIT nám určitě otevírají příležitosti, po kterých se reálně díváme. KIT totiž v poslední době provedl hodně restrukturalizací, včetně mnoha hodnotných věcí.
Já tedy tu situaci s KIT vnímám jako benefit a určitě na tom i takto pracujeme.
Takže koukáte po konkrétních zakázkách, které má nyní KIT?
To je do určité míry spojeno s anorganickým růstem, protože to otevírá cenově odlišné příležitosti.
I když se totiž zaměříte jen na příležitosti středního rozsahu, a operujete a uvažujete v globálním měřítku, tak ta cenová náročnost je v pěti až desetinásobku toho, nad čím člověk kalkuluje v místních podmínkách.
Určitě to ale není příležitost toho typu, kterou by člověk mohl uchopit dvěma telefonáty a třemi e-maily. Je to o spoustě práce, štěstí a také o nějakém rozpočtu.
Těžiště byznysu je hlavně v USA. Vy jste spíše zaměřený na Evropu...
To není pravda. Když my jsme šli do KIT, tak poměr zakázek byl 43 % pro Evropu. V roce 2011 už tento poměr byl více ve prospěch USA, ale pořád to respektovalo třetinové rozložení geografií.
Když odskočím od KIT k nám, máme například tureckého klienta Kalinos, který podle jména pozornost nevzbudí. Přitom je to jedna z největších produkčních firem v tomto regionu a možná i na světě.
Jedním z jejích produktů je třeba seriál Tisíc a jedna noc, který v Česku nebyl nasazen správně, ale na Slovensku je to velmi silný produkt. Takže to není tím, že by tento příběh Slovany nebavil.
A tuto věc pak sledují miliony a miliony žen střední třídy po celém světě. Kalinos je pravděpodobně mnohem silnější klient než řada amerických firem, které budou mít třeba dobře znějící brand.
Která další velká jména máte ve svých referencích?
Asi o všech nemohu mluvit. Ale například věc, na kterou jsem vážně pyšný, je, když jsme dodávali naše řešení na západní pobřeží USA do společnosti Industry Lights and Magic (ILM). Tuto firmu založil George Lucas, pracovala pro jeho studio a stejně tak i pro Spielbergovo, spolupracovala s firmou Pixar, za kterým stál Steve Jobs. Což je senzační.
V tuto chvílí naši největší realizaci směrem na východ máme v Turecku. Ale jsme aktivní i na Filipínách. I když je to na druhém konci světa, dává to smysl jak pro nás, tak pro klienta.
Operujeme i na jihu, máme například kancelář v Nairobi. Na Afriku se budou stále všichni dívat skrz záběry OSN nemocných dětí, ale třeba speciálně Nairobi se velmi podobá Česku v pozdních devadesátých letech, takže je to pro nás známé prostředí.
Dále třeba Keňa, ta je zase v digitálních platbách pakliže ne nejpokročilejší zemí, tak jednou z nejpokročilejších. Tam přeskočili třeba období plastových karet.
Navíc v Keni jsem schopný se dívat na české kanály v HD kvalitě, takže ta infrastruktura tam je a funguje mnohdy lépe než na různých místech v Evropě nebo Spojených státech.
Takže Afrika pro vás má v této době potenciál...
Je to jeden z regionů, na který se díváme. Další je Střední východ, který je hodně dynamický, je tam ale velmi zajímavá kombinace regulace a otevřenosti. Spousta věcí je tam hodně regulovaná, naopak ale i hodně otevřená.
Nahrává vám i to, že trh multiscreenových řešení neustále roste...
Trh je i v této době v podstatě na začátku, protože i v nejvyspělejších zemích jsou penetrace zařízení velmi vysoké, ale pořád třeba jen v jedné třetině.
A ty nejvyspělejší země jsou více než pět let před méně vyspělými zeměmi, které se ale budou rozvíjet jiným způsobem.
Například?
Třeba Indie nebude budovat kabelovou infrastrukturu. Ta tento proces přeskakuje a jde rovnou do bezdrátových technologií.
Na druhou stranu vzhledem k nedostatku elektřiny i peněz si tamní lidé budou místo televizí kupovat spíše méně náročná zařízení, jako jsou mobily.
Už v roce 2010 statistiky hovořily o tom, že na 1000 Indů je 67 televizí. Na druhou stranu je zde více než 500 mobilů na 1000 Indů. V USA je to na 1000 lidí skoro 800 televizí, v počtu mobilů je to ale méně.
Věci tedy budou fungovat, ale jinak a s jinou filozofií.
Aby nedošlo k omylu, televize pro mě znamená například YouTube nebo mobilní video. Takže v tomto směru jsou možnosti obrovské.
Skončil rok 2012. Jak se vám v něm dařilo po finanční stránce?
Zaznamenali jsme pokles obratu. Důvodem je to, že na jedné straně naši tradiční zákazníci investovali méně.
Na druhé straně je to spojeno s tím, že my transformujeme náš byznys ze systémově integračního, který spočívá v tom, že zkombinujete produkty třetích stran a dáte jim určitou přidanou hodnotu na prodej našich vlastních softwarových technologií a také služeb.
Související články na IHNED.cz
KIT digital v pátek končí i na pražské burze. Cena akcie je na historickém minimu
Bývalý šéf odmítá pochybení. Je připraven vést převzetí firmy