Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Buffettova železnice koketuje s plynem. Blíží se konec dieselových lokomotiv?

Buffettova železnice koketuje s plynem. Blíží se konec dieselových lokomotiv?

6.3.2013 17:22
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

Železniční společnost BNSF, patřící pod Berkshire Hathaway miliardáře Warrena Buffetta, hodlá otestovat provoz lokomotiv na zemní plyn. Pokud by experiment dopadl úspěšně, mohla by se BNSF, dnes největší soukromý spotřebitel dieselu ve Spojených státech, stát inspirací pro konkurenci, a přispět tak k dalšímu poklesu americké poptávky po ropě. Zároveň by se našlo další využití pro surovinu, jejíž cena díky rozvoji těžby z břidlicových ložisek v posledních letech výrazně klesla.

K levnému plynu zatím nejvíc přilnuly energetiky, ocelárny a chemičky, jelikož jim umožnil podstatně snížit náklady. V poslední době se přidávají loďaři. Pokud by se plyn dokázal prosadit i v nákladní železniční dopravě, znamenalo by to pro odvětví nejrozsáhlejší posun za několik desítek let.

„Pro naši železnici by to mohla být událost, která ji od základu změní,“ tvrdí výkonný ředitel BNSF Matt Rose o plánu, který zatím veřejně ohlášen nebyl. Přechod na zemní plyn by se podle něj svým významem vyrovnal odklonu od parních strojů ve prospěch dieselových spalovacích motorů. BNSF o přechodu na lokomotivy poháněné plynem uvažovala už na konci 80. let minulého století, ale po růstu cen plynu od záměru upustila.

Diesel dnes americkým železnicím jednoznačně dominuje. BNSF odhaduje, že její spotřebu překoná pouze americké námořnictvo.

Matematika plánu vypadá na první pohled jednoduše. Galon dieselu stál loni v průměru 3,97 USD. Stejné množství energie ze zemního plynu lze na trhu průmyslových odběratelů pořídit za 48 centů. Cenový rozdíl ale potenciální úsporu neodráží přesně, jelikož v něm nejsou započteny náklady na zchlazení a zkapalnění plynu, které je nezbytné pro jeho přepravu.

Přechodu na plyn stojí v cestě další překážky. Největší bude asi zvládnutí logistiky – shánění povolení pro použití a zabezpečení nových motorů, výstavba palivových skladů, speciální cisterny na převoz paliva, zaškolování pracovníků pro manipulaci s plynem. To vše bude něco stát. Pouhá modifikace dieselového motoru a přidání cisternového vagonu by mohly cenu lokomotivy zvýšit o 50 %. BNSF jich nyní registruje 6900. Z dlouhodobého hlediska by se ale investice mohla vyplatit.

Pokud pilotní program dopadne dobře a plyn na železnici prokáže svoji efektivitu, BNSF se bude snažit rychle přejít na nové palivo a předělat všechny své lokomotivy. Testování by mělo začít na podzim, přičemž předělávka vozového parku by mohla odstartovat o rok později.

BNSF se ve spolupráci se strojařskými giganty GE (23,76 USD, 0,72%) a Caterpillar (89,86 USD, -0,39%) snaží navrhnout lokomotivy, které budou moci být poháněny dieselem i zkapalněným plynem (LNG) a zároveň splňovaly zpřísněné nároky na emise, jež začnou platit za dva roky. Předběžné testy prý ukazují, že motory na LNG vydrží ve srovnání s dieselovými delší dobu bez nutnosti dotankování a disponují srovnatelnou tažnou silou.

Zemní plyn by si mohl najít cestičku i do dalších transportních odvětví. Vládní i soukromý sektor zkoumá možnosti jeho využití v autobusech, cisternách či popelářských vozech. Perspektivně vypadá situace v námořní přepravě. Finská společnost Wärtsilä loni podepsala kontrakt na dodávku několika vlečných člunů na LNG pohon do Číny. Budou vůbec první svého druhu. Na železnici má plyn největší šanci, jelikož díky fixním trasám odpadá mnoho starostí s budováním dodatečné zásobovací infrastruktury.

Absence hustší sítě LNG čerpacích stanic zatím brání šíření plynu do kamionové dopravy. Ta je zdaleka největším spotřebitelem dieselu ve Spojených státech. Železnice se na celkové americké spotřebě dieselu podílí jen z 6 %. Podle expertů by ale případný úspěch BNSF mohl mít důležitý psychologický dopad na transportní odvětví i energetické trhy. „Tohle je ten typ změny, který lidi donutí k zamyšlení,“ tvrdí konzultant Kevin Book.

Buffettově železnici pomáhá břidlicová revoluce i díky rostoucí domácí těžbě ropy. Jelikož je třeba ji dopravit k tisíce kilometrů vzdáleným rafineriím a potrubní infrastruktura zatím není k dispozici, pomáhá ropa druhému největšímu americkému železničnímu přepravci přestát celoodvětvový pokles tranzitu komoditního nákladu. Buffettovi se zatím daří jít proti všeobecnému trendu v sektoru. Zatímco konkurence za loňský rok vykázala poklesy přepravených objemů, BNSF je dokázala udržet na nezměněné úrovni.

Buffett koupil BNSF v roce 2010 za 26,5 mld. USD v rámci své vůbec největší akvizice. Společnosti se loni dařilo i díky růstu objemu přepravených spotřebitelských a průmyslových produktů, který převážil propad transportu uhlí a zemědělských produktů. Uhláků loni na Buffettově železnici ubylo 6,2 %, přičemž průměr sedmi největších hráčů v sektoru činil -9,8 %. V kategorii chemikálií BNSF vykázala 26% nárůst tranzitu, čímž překonala všechny konkurenty.

 
(Zdroje: WSJ, Bloomberg, AP)


Čtěte více:

Buffett investuje do výstavby největšího solárního parku na světě
3.1.2013 14:34
Známý americký miliardář Warren Buffett převzal prostřednictvím své fi...
Břidlicový boom pomáhá Buffettově železnici i výrobcům cisteren
9.1.2013 11:24
Prudký nárůst těžby ropy ve Spojených státech, hnaný novými technolog...
Americký břidlicový boom má trvat desítky let
28.2.2013 15:22
Těžba zemního plynu ve Spojených státech by se měla v průběhu dalších ...
Buffett: S&P může letos ukončit naše vítězné tažení. Mám políčeno na slony
4.3.2013 12:17
„Oblékli jsme si s Charliem opět naši výbavu do safari a zahájili jsme...

Váš názor
  • Newspeak
    6.3.2013 21:19

    Pro Čechy a Moravany ze staré školy, kteří nerozumí newspeaku: "kinetic action" = vedení války bez vyhlášení války (válečný zločin podle mezinárodních úmluv), "diesel" = není Rudolf Diesel, ale ve staročeštině to znamená "nafta". Buffett prodělá na tomto železničním experimentu. Dříve než se rozšíří plyn v lokomotivách, šokovaný svět se dozví co znamenaly slova: "vynálezy našich vědců přinesou lidem do kapes 10x více peněz než všechna naše ropa" (z projevu před akademiky na Univerzitě v Hamedánu. Záhodno jest nepodceňovat. Analytici v CBS chybně vyhodnotili tuto událost i titulek celého článku: http://www.cbsnews.com/8301-202_162-57565189/iran-president-on-western-sanctions-to-hell-with-you/
    Detective
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data