Jste velký nadnárodní koncern podnikající v Bulharsku a zatím jste nenarazili na žádné problémy ze strany úřadů? Jen počkejte. Podobné trable jako distributoři elektřiny má teď ruský ropný koncern , který v zemi vlastní rafinerii, ropný terminál v Burgasu, skladiště paliva a síť čerpacích stanic. Napětí ohledně zahraničních investic v zemi dobře ilustrovala přítomnost velvyslanců a obchodních radů na jednání energetického reguláora ohledně licence v zemi.
Bulharská celní služba odebrala společnosti Bulgaria licenci na skladování a transport paliva. Viní ji z toho, že na potrubí vedoucí z rafinerie Něftochim v Burgasu do skladů Ilentsi v Sofii nenainstalovala či špatně nainstalovala měřicí přístroje, a porušil tím platnou legislativu. měl situaci napravit do konce března, avšak několik dubnových inspekcí zjistilo, že budíky na trubkách někde stále umístěné nejsou, přičemž na jiných trubkách se údajně našly odbočky, které obcházely již nainstalované přístroje.
„Některé měřáky nefungovaly, jinde se objevily odbočky, další nepředávaly data celní službě,“ uvádí se v prohlášení celní služby. Po prověrce předchozích inspekcí byli také propuštěni čtyři pracovníci celní služby. Proti rozhodnutí o odebrání licence se může společnost odvolat u soudu.
na situaci, která se nápadně podobá té z léta roku 2011, kdy mu také nakrátko ztratil oprávnění k podnikání, zareagoval tvrdě. „Zneplatnění licence je dalším krokem pokračující administrativní zvůle, kterou vykonává šéf Bulharské celní služby Vanjo Tanov vůči Bulgaria,“ uvádí se v tiskovém prohlášení ruského koncernu s tím, že bulharští celníci jsou „nekompetentní“.
Rafinerie v Burgasu podle výkonného ředitele Bulgaria Valentina Zlatěva pracuje v normálním režimu a o její odstávce zatím rozhodnuto nebylo. Zdroje deníku Kommersant nicméně sdělily, že kvůli ztrátě licence nelze přepravovat zpracované palivo a poté jej prodávat, což dost omezuje využití závodu. O situaci by v nejbližších dnech měl jednat management Lukoilu s premiérem Marinem Rajkovem.
Rafinerie v Burgasu s kapacitou 8,8 mil. tun ročně byla kvůli konfliktu s úřady nucena zastavit provoz v červenci 2011. Sofie ruského investora podezřívala z fiktivních exportů, což mohlo stát na daních připravit o 250 mil. EUR, a také z manipulace cenami na trhu. Spor se nakonec podařilo urovnat mimosoudní dohodou. Burgas zajišťuje palivo pro 30 % bulharského trhu. také v zemi vlastní 200 čerpacích stanic.
Bulharští analytici soudí, že problémy Lukoilu mají především politický rozměr. Země se připravuje na předčasné volby, naplánované na 12. května, a útoky na zahraniční společnosti jsou jedním z vedlejších efektů předvolební kampaně. Také v létě roku 2011 za odstávkou Burgasu stály hlavně chystané prezidentské volby.
Bulharsko se včera dostalo do centra pozornosti ve Velké Británii. Z průzkumu BBC vyplynulo, že každý desátý Bulhar se po úplném odstranění bariér v EU hodlá přestěhovat do Británie. Jelikož by omezení měla skončit letos, řada poslanců vyzvala premiéra David Camerona, aby zastavil další masivní přistěhovaleckou vlnu východoevropanů, s níž si prý ostrovní království už nebude umět poradit. A zatímco létají milionová čísla, Britové mají strach, že je jejich nemocnice, školy a úřady zaplaví imigranti. Petici za prodloužení restrikcí o pět let na internetových stránkách premiérova úřadu podepsalo přes 100 tisíc lidí.
(Zdroje: Kommersant, Novinite)