České firmy potvrdily trend z roku 2012, kdy se podílely na 21 významných zahraničních akvizicích.
Dle databáze Mergermarket se za prvních 7 měsíců uskutečnilo přibližně 12 významnějších cross-board akvizic. Tyto transakce se nejčastěji uskutečnily v Polsku díky velkému trhu, množství příležitostí a částečně kvůli efektu „jsou tam všichni“ a na Slovensku kvůli právě končícím investičním pětiletkám zahraničních firem z modré privatizace a díky značné propojenosti českých investorů se slovenskou kulturou, obyvatelstvem a politickou mocí.
Zaměření se na zahraniční trhy může být důsledkem zmenšování „českého rybníku“ akvizičních příležitostí, kdy je v současnosti těžké najít solidní společnost, za rozumnou cenu, značnou velikostí a prodeje-chtivým podnikatelem.
Dalším důvodem rostoucího počtu zahraničních akvizic může být prototyp podnikatele, který v průběhu dvaceti let vybudoval úspěšnou firmu. Podnik nechce přenechat dědicům, nebo se dohadovat se strategickým partnerem či s finančními žraloky. Má však chuť před odchodem do důchodu něco dokázat a tak expanduje mimo stagnující český trh. Tento podnikatel zároveň pravděpodobně disponuje dostatkem know-how, zkušenostmi a v neposlední řadě nastřádaným kapitálem, který mu mezinárodní expanzi umožňuje.
Trend v orientaci na zahraniční akvizice a nedostatek tuzemských investičních příležitostí vrcholí. Některé skupiny private-equity zvažují rušení svých poboček v Čechách, jiné přehodnocují cílovou investiční zemi.
Cross-board akvizice se však netýkají pouze finančních institucí, ale také výrobních a obchodních společností. Nemusí se přitom jednat o firmy velké, jak na akvírované straně, tak na straně investora. Aktivita v transakcích je vidět v poslední době i v segmentu SME – malé a střední podniky.
Příkladem může být ohlášená akvizice belgického výrobce paštik s obratem 100 milionů korun společností HAMÉ. Společnost se snaží koupit místenky na nových trzích. Avizovaná expanze na západ a východ může představovat nastolení nového trendu obecně, kdy budou české firmy pronikat na zahraniční trhy s výrobky, vyráběnými u nás.
Zdroj: Mergermarket