„Způsob, jakým se investoři chovají ke společnostem z technologického sektoru, mi připomíná rok 1999 a 2000,“ prohlásil investiční guru působící v Financial Services Art Cashin.
Během „internetové bubliny“ investoři oceňovali návštěvníky internetových stránek více, než tržby společnosti. Jedním z nejvíce do očí bijících příkladů je společnost , která v lednu roku 1999 koupila webhostingovou společnost GeoCities za cenu zhruba 3,6 mld. USD – a to navzdory tomu, že náklady společnosti byly mnohonásobně vyšší než nepatrné příjmy. se rozhodla ignorovat finanční výkazy a vsadila na to, že jde o třetí nejnavštěvovanější stránku na internetu. Tito návštěvníci se ovšem následně postupně vypařili.
Když se Cashin nyní dívá na situaci v technologickém sektoru, slyší podobnou rétoriku, která vyzdvihuje uživatele nad zisk.
„Lidé tak uvažují podobným způsobem jako v letech 1999-2000. Je zde silný důraz na úzký výběr zaměření technologického businessu“ upozorňuje Cashin.
Za klíčovou je podle něj nyní považovaná účast v cloud technologiích a/nebo kolik firma vydělává v rámci mobilního segmentu.
Například akcie silně posílily poté, co výsledky reportované v červenci ukázaly významný nárůst výdělků z mobilní reklamy. Ukazatel P/E je aktuálně na úrovni téměř 200 poté, co ve čtvrtek akcie dosáhly nových maxim - což z pohledu valuace nelze v žádném případě porovnávat se společnostmi jako například , která má P/E 12.
Cashin tak odklon od typických modelů valuace společností, kde je důležitá ziskovost firmy, považuje za smutné déja vu.
(Zdroj: CNBC, Bloomberg)