Břidlicová revoluce ve Spojených státech už zamávala tamní elektroenergetikou a těžce poškodila uhlí a jádro. Teď se podle všeho chystá zatřást poměry v dopravě, kde dosud jasně dominuje ropa. Firmy provozující velké parky nákladních vozů se začínají přeorientovávat na motory poháněné levným zemním plynem, který má v porovnání nákladů navrch nad dieselem.
Přechod od dieselu k plynu už ohlásilo několik významných firem. Patří mezi ně řetězec obchodů pro kutily Lowe´s, který chce do roku 2017 na plyn konvertovat celou svou logistickou kapacitu – několik stovek kamionů. Výrobce spotřebního zboží všeho druhu (590,2 CZK, -0,47%) má již 7 % vozů poháněných plynem a do dvou let by se mohl dostat až na 20 %. Doručovatelský gigant (99,77 USD, 0,68%) chce do konce příštího roku koupit 1000 nákladních vozů na plyn. Konkurenční (132,64 USD, -0,10%) má v plánu během následujícího desetiletí konvertovat 30 % vozů sloužících na dlouhých distancích. (29,05 PLN, -1,02%) chce do několika let postavit 10 čerpacích stanic a provozovat 208 kamionů na plyn.
Trend podporují dva hlavní faktory. Jednak jde o levný a dostupný plyn, v jehož těžbě jsou Spojené státy díky novým technikám hydraulického štěpení a horizontálního vrtání soběstačné a vedou i světové tabulky. Zadruhé na trh přichází nové motory na plyn, schopné utáhnout i nejtěžší kamiony vážící až 36 tun. První z nich, dvanáctilitrový pořízek od společnosti Cummins Westport, se začal prodávat v červenci. Příští rok hodlá vlastní produkt představit švédské (9,73 EUR, -0,21%).
Možnosti odklonu od dieselu zkoumají i přepravní společnosti Con-way, CNW Schneider National, Swift Transportation či Werner Enterprises. Testují se modely na stlačený i zkapalněný plyn a čeká se na lepší a výkonnější motory a rozšíření potřebné infrastruktury – čerpacích stanic a servisů. Jejich nedostatek, stejně jako vysoké pořizovací náklady dosud většímu rozšíření vozidel na plyn bránily. V čele snah o vytvoření solidní sítě kráčí texaská firma Clean Energy Fuels, která provozuje přes 400 stanic po celé zemi. Nedávno ve spolupráci s leasingovou divizí (112,8 EUR, 0,04%) nabídla možnost pořízení nových vozidel na plyn za stejnou cenu jako u dieselových variant, pokud zájemce podepíše kontrakt na odběr plynu.
Segment je zatím v plenkách. Jen 5 % kamionů prodaných v příštím roce by podle expertních odhadů mělo mít motory na plyn. Letos se jejich podíl pohybuje kolem 1 %. Bariéry se ale zmenšují. Stlačený plyn stojí na galon zhruba o 1,5 USD méně než diesel, který se momentálně drží u 3,9 USD za galon.
Zvýšená spotřeba plynu v dopravě bude mít dopad na poptávku po surové ropě, další energetická odvětví a také na kvalitu vzduchu. V porovnání s ropnými produkty zemní plyn při spalování produkuje méně oxidu uhličitého a uhelnatého a jedovatých siřičitanů. Průměrný kamion ročně spotřebuje stejně paliva jako 40 sedanů. Kamiony sice tvoří jen 1 % amerického vozového parku, ale na celkové palivové spotřebě se podílí jednou pětinou.
V jiných segmentech dopravního byznysu se plyn prosazuje razantněji. Zhruba 60 % letos vyrobených popelářských vozů běží na plyn. Zpravidla jsou osazeny menším devítilitrovým motorem, který je na trhu dostupný už několik let. Waste Management, největší americká popelářská firma, na plyn konvertovala 15 % svých 22 tisíc vozů. Diesel nebude potřebovat devět z deseti jejích nově kupovaných vozidel. Na provozu jednoho firma ročně ušetří 15 až 20 tisíc USD, čímž se za dva roky vrátí vyšší počáteční náklady na pořízení. Nákladní auta na plyn jsou o 40 až 50 tisíc USD dražší než dieselová konkurence, hlavně kvůli zabezpečení palivových nádrží, vyráběných z uhlíkových vláken. Podle managementu společnosti Cummins by se díky vstupu nových hráčů na trh mohly ceny rychle srovnat.
„Byl by to velký hazard přepnout na plyn, kdybychom si mysleli, že diesel bude zase levnější,“ tvrdí výkonný ředitel Waste Management David Steiner. Dlouhodobý výhled podle něj hovoří ve prospěch plynu.
(Zdroje: WSJ, YahooFinance, Bloomberg)