Tuzemský tabákový producent ČR ve třetím čtvrtletí roku snížil meziročně konsolidované tržby bez spotřební daně a DPH o 1,3 % na 3,3 miliardy Kč, zejména v důsledku nižšího objemu prodejů a míry zastoupení jednotlivých značek v prodejích v ČR, i nižšího objemu vývozů jiným společnostem ve skupině PMI. Objem dodávek v ČR klesl o 3,0 % (za devět měsíců o 6,9 %), tržní podíl se snížil o 2,5 % (za devět měsíců o 1,7 %).
"Pokles tržeb zvolňuje oproti předchozím čtvrtletím, v souladu s našimi očekáváními. Celkově hodnotíme výsledky ve 3Q jako neutrální pro obchodování s akciemi Philip Morris ČR,“ uvedl analytik Patria Direct Tomáš Sýkora.
Akcie Philip Morris ČR na pražské burze aktuálně rostou o 1,36 procenta k 10694 Kč.
Tuzemský trh
Tržby Philip Morris ČR v tuzemsku bez spotřební daně a DPH za třetí čtvrtletí roku 2013 meziročně stouply o 0,2 %. Za vývojem stojí příznivý vývoj cen ve výši 73 milionů Kč, částečně eliminován nižším objemem prodejů a míry zastoupení jednotlivých značek v prodejích ve výši 70 milionů Kč z důvodu zvýšení cen společností Philip Morris ČR a.s. v roce 2013 v návaznosti na zvýšení spotřební daně a DPH, uvedla firma. Čisté tržby za prvních devět měsíců roku 2013 poklesly o 6,3 %.
Celkový trh cigaret v České republice vzrostl za třetí čtvrtletí roku 2013 meziročně o odhadovaných 2,0 % na 5,4 miliardy kusů cigaret. To je dle Philip Morris ČR důsledkem příznivého vlivu odhadnutého předzásobení obchodních partnerů konkurencí a výraznější sezónnosti, což bylo částečně eliminováno vlivem zvýšení cen v roce 2013 z důvodu zvýšení spotřební daně a DPH. Za prvních devět měsíců roku 2013 poklesl celkový trh cigaret o odhadovaných 1,8 % na 14,9 miliardy kusů.
Podle maloobchodního průzkumu agentury ACNielsen Czech Republic s.r.o. poklesl tržní podíl společnosti Philip Morris ČR a.s. o 2,5 % na 48,1 % za třetí čtvrtletí roku 2013. Za vývojem dle firmy stojí pokračující pokles tržního podílu u místních značek a značky Red & White, který byl částečně vykompenzován vyšším podílem značek L&M, Philip Morris a Chesterfield. „Růst značek L&M a Chesterfield byl podpořen úspěšným uvedením nové varianty L&M Forwardve středním cenovém segmentu v lednu 2013 a varianty Chesterfield C-Press v levném cenovém segmentu v červnu 2013,“ uvedl Philip Morris ČR. Tržní podíl za prvních devět měsíců roku 2013 poklesl o 1,7 procentního bodu na 49,1 %.
Objem domácího odbytu společnosti Philip Morris ČR a.s. se za třetí čtvrtletí roku 2013 v porovnání se stejným obdobím roku 2012 snížil o 3,0 %. Za prvních devět měsíců roku 2013 poklesl objem domácího odbytu o 6,9 %.
Slovensko
Tržby společnosti Philip Morris Slovakia s.r.o. bez spotřební daně a DPH za třetí čtvrtletí roku 2013 se v místní měně meziročně zvýšily o 23,5 %, zejména v důsledku příznivého vývoje cen cigaret ve výši 2,7 milionů eur vlivem zvýšení cen v průběhu roku 2013. V prvních devíti měsících roku 2013 vzrostly čisté tržby o 11,9 %.
Celkový trh cigaret na Slovensku vzrostl za třetí čtvrtletí roku 2013 meziročně o odhadovaných 9,0 % na 1,9 miliardy kusů cigaret, zejména v důsledku vyčerpání obchodních zásob ve třetím čtvrtletí roku 2012, které bylo částečně eliminováno nepříznivým dopadem zvýšení cen cigaret. Za prvních devět měsíců roku 2013 celkový trh cigaret vzrostl o 0,5 % na 5,2 miliard kusů.
Podle maloobchodního průzkumu agentury ACNielsen Slovakia s.r.o. se tržní podíl společnosti Philip Morris Slovakia s.r.o. zvýšil ve 3Q o 0,5 procentního bodu na 51,6 %. „Toto zvýšení bylo způsobeno výrazným nárůstem značek Marlboro, L&M a Philip Morris, a bylo částečně eliminováno poklesem tržního podílu u místních značek a značky Red & White,“ uvedla firma. Za prvních devět měsíců roku 2013 se tržní podíl zvýšil o 0,9 procentního bodu na 51,6 %.
Objem domácího odbytu společnosti Philip Morris Slovakia s.r.o. vzrostl o 10,6 % za třetí čtvrtletí roku 2013, resp. o 2,5 % za prvních devět měsíců roku 2013, v obou případech v důsledku vyššího celkového trhu cigaret a tržního podílu.
Vývoz
Tržby z vývozu za třetí čtvrtletí roku 2013 meziročně poklesly o 12,7 %, jde zejména o důsledek nižšího objemu prodeje cigaret jiným společnostem ve skupině PMI. „Tento pokles byl částečně kompenzován vyšším objemem prodejů ostatních tabákových výrobků jiným společnostem ve skupině PMI a příznivým vývojem měnového kurzu,“ uvedla firma. Tržby z vývozu poklesly o 6,2 % za prvních devět měsíců roku 2013. Při vyloučení příznivého vlivu měnového kurzu celkové tržby z vývozu poklesly o 15,4 % ve třetím čtvrtletí 2013, resp. o 8,4 % za prvních devět měsíců roku 2013.