Aktualizováno Francouzská automobilka PSA Citroën podle neoficiálních informací chystá navýšení kapitálu o 3 miliardy eur, v rámci kterého si až polovinu společnosti rozdělí francouzská vláda a nový čínský partner, zatímco rodina Peugeotova o svůj dosavadní vliv přijde. Informace zdrojů agentury Reuters sice druhá největší evropská automobilka nepotvrdila však probíhající jednání s možnými finančními důsledky. Akcie Peugeotu na burze v Paříži zažívají nejhorší den o listopadu 2008, když padají až o 12 procent.
Vývoj akcií společnosti Peugeot za poslední 3 obchodní dny

Podle trojice informovaných zdrojů agentury Reuters již existuje návrh (důvěrné) dohody mezi francouzskou vládou a čínskou státní společnosti Dongfeng Motor, že každý z partnerů dodá Peugeotu 1,5 miliardy eur výměnou za 20 až 30% podíl ve společnosti. Podle odpolední zprávy agentury Bloomberg by o navýšení kapitálu automobilky mělo rozhodnout představenstvo při jednání svolaném na úterý 22. října.
sice dohodu přímo nepotvrdil, rozhodni ji však také neodmítnul. „Zkoumáme možnosti rozvoje v sektoru a obchodním prostředí s různými partnery, včetně možných finančních důsledků, které by z nich mohly vyplývat,“ uvedla francouzská automobilka v dnešním tiskovém prohlášení s tím, že „žádný z těchto projektů ale dosud ještě nedozrál“.
Trh s dluhopisy na rozdíl od akciového trhu reaguje pozitivně. Cena pojištění proti platební neschopnosti (CDS) automobilky Peugeot dnes propadla o 70 bazických bodů až na 375 bps, tedy nejníže od srpna 2011.
Silné zředění současných investorů dopadá na akcie
3miliardová kapitálová injekce, o které mluví zdroje Reuters, by rozhodně nebyla dobrou zprávou pro stávající akcionáře společnosti PSA Citroën, shodují se analytici napříč trhem. Firma nicméně peníze potřebuje, aby tak ukončila krizi, s níž se v posledních měsících potýká.
„Zpráva o navýšení kapitálu, pokud se potvrdí, bude znamenat „masivní“ ředění pro akcionáře,“ upozornili dnes například analytici Natixis. Navíc pochybují o tom, že Dongfeng je pro Peugeot ideálním partnerem do budoucna. Natixis ale dodává, že navýšení kapitálu v takovém rozměru, o kterém se spekuluje, by na druhou stranu znamenalo pro Peugeot eliminaci dvou třetin čistého dluhu společnosti.
Analytici Citigroup ve zprávě pro klienty radí opatrnost až do doby, kdy se zpráva potvrdí. Odhadují, že navýšení kapitálu by pravděpodobně dalo současným akcionářům přednostní právo k nákupu akcií. Riziko negativního vlivu v důsledku naředění hodnoty současných akcionářů nicméně zmiňují také.
Automobilka PSA Peugeot Citroën v únoru oznámila, že ji propad evropského automobilového trhu donutil k odpisu skoro 30 procent účetní hodnoty svých továren a dalšího majetku a zaúčtování ztráty ve výši 4,13 miliardy eur.
Peugeot již loni na konci října přijal státní záruku za svou finanční divizi až do výše 7 miliard eur výměnou za vyšší vliv francouzské vlády v řízení společnosti. Následně se spekulovalo o jednáních o možném vstupu alžírského partnera.
Automobilky General Motors a PSA Peugeot Citroën v únoru loňského oznámily dohodu o vytvoření globální strategické aliance, která by měla přinést roční úsporu kolem dvou miliard dolarů. V listopadu ale PSA a GM oznámily zastavení jednání o hlubším propojení, v němž by se PSA spojila s evropskou divizí GM a její německou značkou Opel. Jednání prý byla přerušena kvůli zhoršení finanční situace francouzské firmy a zejména po výše zmíněné říjnové vládní pomoci pro PSA.
(Zdroj: Reuters, Bloomberg, Peugeot)