Od 70. let minulého století patřilo Japonsko mezi dva největší exportéry aut do Spojených států. Až do letoška. Zemi, z níž pochází značky Toyota, Honda či Nissan, podle posledních odhadů ve vývozu v klíčovém sektoru do největší ekonomiky světa předčí Mexiko. To před 25 lety přes severní hranici neposílalo ani 250 tisíc aut ročně. Letos to má být téměř sedmkrát tolik. Konzultantská společnost IHS Automotive odhaduje, že v příštím roce Mexiko dokonce předběhne Kanadu a stane se vůbec největším vývozcem aut do USA.
Za růstem mexického automobilového exportu stojí téměř trojnásobné zvýšení produkce v posledních 20 letech a nižší cla v rámci Severoamerické zóny volného obchodu (NAFTA). K zatím poslednímu velkému přírůstku, který pomůže k zastínění Japonska, by měly přispět hned tři nové výrobní provozy, které v rozmezí čtyř měsíců v Mexiku otevřou Nissan, Honda a Mazda.
„Určitě je to země s nízkými výrobními náklady a disponuje i dostatečně kvalifikovanou pracovní silou,“ komentuje nárůst mexické konkurenceschopnosti Ron Harbour z firmy Oliver Wyman. Od 80. let, kdy Japonsko patřilo k exportním šampionům s 10% podílem na celosvětovém vývozu, se časy hodně změnily. Japonský export dnes nedosahuje ani 5% globálu.
Ačkoli už Spojeným státům nepatří titul největšího automobilového trhu světa (který jim před lety vzala Čína), stále je pro importéry o co stát. Dovezená produkce osobních a lehkých užitkových vozů má hodnotu 150 mld. USD. Letos by počet prodaných aut mexické provenience měl vyšplhat na 1,69 milionu, což by mělo hravě stačit na překonání japonských 1,51 milionu vozů.
Americký trh navíc na rozdíl od evropského vykazuje už delší dobu růstovou tendenci. Poslední odhady hovoří víc než milionu vozů prodaných v lednu. To by po přepočtení na celý rok a s přičtením sezónních výkyvů znamenalo 15,7 milionu aut ročně. Loni to bylo 15,2 milionu.
Pro Mexiko jde na druhém největším trhu s automobily na světě o hodně. Osobní a nákladní vozy a jejich součástky se během prvních 10 měsíců loňského roku na celkovém vývozu podílely z 19 % (zhruba stejně jako v případě Česka). O rok dříve to bylo 17 %. Odvětví dosáhlo takových rozměrů, že generuje víc devizových příjmů než vývoz ropy. Převyšuje i objem prostředků, které mexická diaspora v zahraničí posílá domů příbuzným.
Trojice nových továren by měla v následujících letech zvýšit produkční kapacitu o 600 tisíc vozů ročně. Podle odhadů společnosti LMC Automotive mexická výroba do roku 2018 překoná 4 miliony aut, což by byl solidní posun vůči 2,93 milionu z loňského roku. Ve Spojených státech loni výstup dosáhl zhruba 11 milionů aut.
Nárůstu mexických kapacit nejvíc napomohou japonské automobilky, které tím omezí nutnost převážet stovky tisíc vozů tisíce kilometrů přes Pacifik. Z linky v továrně ve městě Salamanca nedávno sjel první sedan Mazda 3. Japonský výrobce zde investoval 770 mil. USD a hodlá kompletovat vozy i pro Toyotu. Honda zanedlouho začne v provozu v lokalitě Celaya sériovou výrobu modelu Fit. Nissan, který v Mexiku zaujímá místo jedničky co do výroby i domácího odbytu, v listopadu otevřel továrnu v Aguascalientes. Výrobce se v roce 2011 zavázal, že v Mexiku postupně zrealizuje investice v hodnotě 9,6 mld. USD.
Produkci a vývoz navyšují i další automobilky. Koncernu General Motors loni stoupl vývoz z Mexika o 35 %, konkurenčnímu Fordu o 13 %. Šéf Fiatu Sergio Marchionne v zemi osobně otevíral továrnu na výrobu dodávek ProMaster v hodnotě 1,1 mld. USD.
Automobilkám se na Mexiku líbí pracovní náklady na úrovni 20 % amerických a také dohody o volném obchodu s více než 40 zeměmi. Trend otevírání se světu odstartovala severoamerická NAFTA z roku 1994. Od jejího podpisu mexický vývoz veškerých výrobků vzrostl sedminásobně na 380 mld. USD. Dohoda výrazně napomohla rozvoji automobilového odvětví. Zatímco mexický podíl na automobilové produkci v rámci Severní Ameriky v roce 1990 činil 6,5 %, loni už dosáhl 18 %. Podle některých odhadů by se do roku 2020 mohl dostat na 25 %.
Mexiku také pomáhá vývoj na měnových trzích. Navzdory snahám vlády japonského premiéra Šinzó Abeho o oslabení jenu, zůstává japonská měna vůči dolaru 1,8 % nad úrovní z roku 2003. Kanadský dolar ve stejném období vůči dolaru posílil o 22 %, mexické peso oslabilo o 14 %.
(Zdroje: Bloomberg, IHS Automotive, LMC Automotive, HN)