Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Evropská unie rozehrává další kolo sporu o veřejných podporách amerického Boeingu

Evropská unie rozehrává další kolo sporu o veřejných podporách amerického Boeingu

30.3.2015 5:30
Autor: Mariana Machátová, KŠB

Tento vleklý spor začal již v říjnu roku 2004, kdy USA vypověděly smlouvu uzavřenou s Evropskou unií ohledně tolerance vzájemných veřejných podpor poskytovaných výrobcům letadel a zároveň podaly první žalobu k WTO ohledně veškerých státních podpor, které členské státy EU do té doby poskytly společnosti Airbus. EU zareagovala obdobným způsobem a rovněž podala žalobu k WTO. V obou případech tvrdili žalobci rozpor s Dohodou o subvencích a vyrovnávacích opatřeních (SCM Agreement), tedy konkrétně s jejím pravidlem zakazujícím členským státům poskytovat subvence závislé výlučně či alespoň částečně na přednostním využití domácího před dováženým zbožím.

Přestože spolu stížnost EU ohledně Boeingu a stížnost USA ohledně Airbusu věcně souvisely a byly podány ve stejném období, před WTO je o každé z nich vedeno samostatné řízení, které postupuje podle vlastního harmonogramu. V obou případech však již byla vydána konečná rozhodnutí Odvolacího orgánu, tedy nejprve ohledně Airbusu v květnu roku 2011 a následně ohledně Boeingu v březnu roku 2012. V obou případech shledal Odvolací orgán, že některé z podpor poskytovaných USA i členskými státy EU jsou s Dohodou o subvencích a vyrovnávacích opatřeních v rozporu. Obě strany se následně zavázaly k provedení rozhodnutí a nápravě rozporných opatření. Ani USA ani EU se však nápravná opatření přijatá protistranou nezdála dostatečná, a tak USA v březnu a EU v říjnu roku 2012 zahájily řízení o přezkumu opatření přijatých protistranou. Ani v jenom případě dosud Skupiny odborníků WTO nevydaly konečné rozhodnutí.

Jedním z opatření USA, které bylo v březnu 2012 shledáno v rozporu s pravidly WTO, bylo přijetí národní legislativy ve státě Washington, která zavedla výraznou slevu na dani pro výrobce komerčních letadel a jejich součástek s platností do konce roku 2024. Bez ohledu na výše uvedené se však stát Washington v listopadu roku 2014 rozhodl podpořit výrobu nového modelu letadla Boieng 777x prodloužením platnosti této daňové pobídky až do roku 2040. Nikoli překvapivě se EU rozhodla bránit.

Přestože jde o obdobné opatření, které již orgány WTO přezkoumaly a shledaly v rozporu s pravidly mezinárodního obchodu, odmítly spojit řízení o tomto opatření s již probíhajícím řízením. EU proto zahájila v prosinci loňského roku řízení nové, a to podáním žádosti o zahájení procesu konzultací s USA. Tato fáze předchází oficiálnímu řízení před orgány WTO, a obvykle dává stranám sporu jedinečnou příležitost k dojednání smírného řešení za zavřenými dveřmi, protože jim dovoluje utajit všechny důvěrné informace, které by v řízení před Skupinou odborníků WTO musely být zveřejněny. K dohodě v rámci konzultací však nedošlo, jelikož na konci února zažádala EU o ustavení Skupiny odborníků. Jejím ustavením dochází k zahájení formálního řízení ve věci, jehož výsledkem bude další závazné rozhodnutí ve věci. Smírné řešení sporu v procesním stádiu konzultací se v tomto konkrétním případě již od začátku nezdálo pravděpodobné, jelikož je tato procesní fáze limitována pouze třiceti dny a EU měla silnější pozici v tom, že již jednou bylo rozhodnuto o rozporu takového opatření USA s pravidly WTO.

KŠB

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
    Nejčtenější zprávy dne
    Nejčtenější zprávy týdne
    Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Denní kalendář hlavních událostí
    ČasUdálost
    10:30UK - Maloobchodní tržby bez PHM, m/m
    14:30USA - Index filadelfského Fedu
    14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.