Na výsledcích společností z luxusního segmentu se odráží tvrdý zásah čínské vlády proti korupci, která tamním nákupům luxusního zboží značně prospívala. Francouzský výrobce lepších alkoholických nápojů Rémy Cointreau, jehož portfolio značek se může pochlubit například koňaky Rémy Martin nebo rumem Mount Gay tento týden zveřejnil nepříliš uspokojivé výsledky hospodaření. Jeho prodeje v prvním čtvrtletí finančního roku klesly o 9 procent. Příčinou propadu byl z velké části právě tvrdý zásah čínské vlády proti korupci. Pokles úplatků vedl k prudkému snížení prodejů luxusních značek a prémiového alkoholu v Číně.
Západní whisky a luxusní kabelky se v posledních letech staly jakousi měnou vlivu v největší komunistické zemi na světě a jejich prodeje pomáhaly růstu výsledků luxusních společností. Za poslední dva roky však čínský prezident Xi Jinping tvrdě potíral korupci v čínské vládě a podnikání. Důsledkem těchto opatření bylo zastavení uplácení úředníků a pro prodeje drahého alkoholu, hodinek či aut to byla rána.
Například prodeje Diagea, které je mimo jiné výrobcem vodky Smirnoff nebo Johnnieho Walkera ve stejném období minulého roku utrpěly v Číně ránu v hodnotě 264 milionů liber a společnost z kolapsu čínského vinného alkoholického nápoje baijiu obvinila právě zásah proti korupci.
Luxusní módní dům dává první propad zisku za čtyři roky dříve v tomto roce o značných 28 procent za vinu právě omezení čínského úplatkářství. Luxusní holding , který vlastní značku známých koňaků Hennessy odhalil v prvním čtvrtletí propad prodejů divize alkoholických nápojů právě kvůli poklesu prodejů v Číně. Zasažen byl i luxusní automobilový trh a zkolaboval i export hodinek ze Švýcarska do Číny. Luxusní alkoholické nápoje, hodinky či auta byly oblíbeným úplatkářským zbožím. Šokové vlny etap protikorupčních opatření lze pocítit dokonce i v pohřebním průmyslu. Pohřební ústavy v komunistické republice pocítily propad poptávky, který vedl ke zpomalení růstu jejich podnikání poté, co vládní úředníci přestali objednávat honosné pohřby.
Pokud se na čísla Rémy Cointreau podíváme v kontextu, nejsou vlastně tak špatná. Již v dubnu loňského roku musela společnost snížit odhad celoročního zisku o 40 procent a to právě kvůli kolapsu čínských prodejů.
Většina západních společností, která utrpěla čínskými protikorupčními zásahy, hledá cesty, jak si propad vynahradit. Většinou například představením levnějších řad produktů. Remy Cointreau na počátku tohoto roku představila nový strategický plán, který se soustředí na ultra prémiové značky zaměřené na miliardáře. Ten by měl právě čínský pokles prodejů vykompenzovat. Přesměrování strategie Remy pomohlo alespoň k mírnému zvýšení tržeb o necelá 4 procenta.
Býčí trh a noví milionáři
Důležitý je nyní pro luxusní značky „běžný“ čínský spotřebitel. Ten však za luxusní zboží často utrácí v zahraničí z důvodu nižších cen. Raketový vzrůst čínského akciového trhu v zemi zvýšil počet nových milionářů i miliardářů, tedy alespoň na papíře. I když v poslední době se naopak o desítky procent propadl a upadl do medvědího trendu, předchozí strmý růst zanechává za poslední rok hlavní čínský index stále v zisku. I tak však kolaps čínského trhu uškodil hlavně milionům drobných investorů, kteří na burze obchodovali poprvé a ještě na úvěr. Čínská burza se tak stala jedním velkým kasinem a rájem gamblerů. Spousta rodin pak přišla o úspory. Podle Wealth-X ovšem vzrostl díky býčímu trendu na čínském trhu počet nových miliardářů v první polovině tohoto roku o 10 procent. Forbes dokonce předpokládá, že spanilá jízda čínských akcií vytvořila 160 nových miliardářů. I bohatí v Číně však dostali stejnou lekci jako investoři v USA v roce 2000: „co trh dá, může také vzít.“
Investice versus soukromá spotřeba
Čínští tvůrci politiky mají nyní za úkol transformovat ekonomiku dále od investic a směrem ke spotřebě. Podle posledních dat z Číny by k tomu však nemuselo dojít ještě v následujícím desetiletí. Bez zásadního zásahu by mohla spotřeba v Číně výrazněji vzrůst až okolo roku 2025. Alespoň to vyplývá ze zprávy neziskové organizace The Demand Institute.
Soukromá spotřeba jako podíl na hrubém domácím produktu Číny by se od současnosti do roku 2025 měla pohybovat v průměru okolo 28 procent. V loňském roce přitom spotřeba ku HDP činila 37 procent. Pro srovnání v USA je to 70 procent a v Indii 60 procent. Mezi lety 1952 a 2011 přitom spotřeba jako podíl HDP klesla o 48 procentních bodů, jedná se o jeden z nejdelších a největších propadů na světě.
Zdroj: CNBC, BI