Německá automobilka nechá nezávisle vyšetřit zjištění amerických úřadů, že do svých dieselových automobilů nainstalovala software zatajující skutečné množství emisí. Oznámil to dnes šéf skupiny Martin Winterkorn. Dodal, že celého případu "hluboce lituje".
"Osobně je mi hluboce líto, že jsme porušili důvěru našich zákazníků a veřejnosti," citovala Winterkorna agentura Reuters. "Netolerujeme a nebudeme tolerovat porušování žádných našich vnitřních předpisů ani zákonů," uvedl šéf skupiny, jejíž součástí je i mladoboleslavská Škoda Auto. Dodal, že plně spolupracuje s příslušnými americkými úřady.
Americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v pátek obvinila, že do svých vozidel instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší. musí kvůli tomu v USA stáhnout do servisů půl milionu aut a hrozí mu pokuta v úhrnné částce až 18 miliard dolarů.
Skandál se týká dieselových modelů Jetta, Brouk, A3 a Golf vyrobených v letech 2009-2014 a vozů Passat z let 2014-2015. Všechna tato auta mají nainstalovaný počítačový program, který zjistí okamžik, kdy je vozidlo testováno na emise, a v té chvíli zapne systém pro kontrolu emisí. Při běžném provozu je tento systém vypnutý, což vede k tomu, že vozidla vypouštějí do ovzduší 40krát víc škodlivých exhalací, než je limit, uvedla EPA. Firmě nařídila, aby dala na vlastní náklady vozy do pořádku.
je největším výrobcem aut v Evropě a do roku 2018 se chce stát největším producentem automobilů na světě. V prvním pololetí se skupině navzdory poklesu prodeje podařilo překonat v prodeji vozů japonskou Toyotu a vůbec poprvé se stát největším světovým prodejcem automobilů.
Akcie aktuálně ztrácí kolem 16 procent.
Zdroj: ČTK, BBG