Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Volkswagen vyšetří případ zatajování emisí u vozů v USA; titul padá o 16 %!

Volkswagen vyšetří případ zatajování emisí u vozů v USA; titul padá o 16 %!

21.09.2015 9:18
Autor: Redakce, Patria.cz

Německá automobilka Volkswagen nechá nezávisle vyšetřit zjištění amerických úřadů, že do svých dieselových automobilů nainstalovala software zatajující skutečné množství emisí. Oznámil to dnes šéf skupiny Martin Winterkorn. Dodal, že celého případu "hluboce lituje".

"Osobně je mi hluboce líto, že jsme porušili důvěru našich zákazníků a veřejnosti," citovala Winterkorna agentura Reuters. "Netolerujeme a nebudeme tolerovat porušování žádných našich vnitřních předpisů ani zákonů," uvedl šéf skupiny, jejíž součástí je i mladoboleslavská Škoda Auto. Dodal, že Volkswagen plně spolupracuje s příslušnými americkými úřady.

Americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen v pátek obvinila, že do svých vozidel instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší. Volkswagen musí kvůli tomu v USA stáhnout do servisů půl milionu aut a hrozí mu pokuta v úhrnné částce až 18 miliard dolarů.

Skandál se týká dieselových modelů Jetta, Brouk, Audi A3 a Golf vyrobených v letech 2009-2014 a vozů Passat z let 2014-2015. Všechna tato auta mají nainstalovaný počítačový program, který zjistí okamžik, kdy je vozidlo testováno na emise, a v té chvíli zapne systém pro kontrolu emisí. Při běžném provozu je tento systém vypnutý, což vede k tomu, že vozidla vypouštějí do ovzduší 40krát víc škodlivých exhalací, než je limit, uvedla EPA. Firmě nařídila, aby dala na vlastní náklady vozy do pořádku.

Volkswagen je největším výrobcem aut v Evropě a do roku 2018 se chce stát největším producentem automobilů na světě. V prvním pololetí se skupině navzdory poklesu prodeje podařilo překonat v prodeji vozů japonskou Toyotu a vůbec poprvé se stát největším světovým prodejcem automobilů.

Akcie aktuálně ztrácí kolem 16 procent.

dfesdf

Zdroj: ČTK, BBG


Čtěte více:

Summary: Peklo na akciových trzích
18.09.2015 17:13
Evropa:Akciové trhy dnes prudce oslabují. Reagují tak na včerejší zase...
Šečteno je 99,49 % hlasů - vítězem je Syriza a v koalici se stranou Nezávislí Řekové povede Řecko; jaké jsou implikace?
20.09.2015 22:57
Po sečtení 99,49 % hlasů se pozice jednotlivých stran ani počty získan...

Váš názor
  •  
    21.09.2015 11:28

    kde vzali těch 40x vyšší než je limit. To by se musel z výfuků těch aut linout hulán jak z parní lokomotivy :-). Nejdřích bych doporučil přetestovat ty testery :-)
    studentxxx
    •  
      21.09.2015 22:38

      Je to opravdu správně, tedy přesněji EPA udává rozmezí 10x až 40x. Jde o oxidy dusíku především - ty moc vidět nejsou, nejde o saze ty veme filtr pevných částic. Bohužel US limity na NOx jsou tak přísné že je VW mohl splnit zřejmě právě jen podvodem pomocí chytrého softwaru řídící jednotky (hacknutí velmi dobře chráněného systému nebylo snadné, EPA zřejmě musela najmout nejschopnější hackery). Reálné řešení dosažení US limitů by asi bylo jen vstřikování močoviny před katalyzátor - tak jsem zvědav jak teď VW půl miliónu vozů stáhne a předělá na AdBlue.
      karel304
  • nestačim se divit
    21.09.2015 11:16

    a to si mysleli že se na to nepřijde, jo?
    Bo
    • Re: nestačim se divit
      21.09.2015 11:40

      Tak 5 let jim to vycházelo. // Zajímavý je, jak se vedení firmy tváří, že o tom slyší zcela poprvé. Jako by to tam nainstaloval natajňačku nějakej dělník od pásu a nikomu o tom neřekl...
      qwer
  •  
    21.09.2015 11:06

    Tak to je hodně tvrdá rána pro VW. To může poslat kurz na třetinu. Sankce jsou obrovský, následná oprava bude taky mega vysoká a o pošramocené pověsti, poklesech prodejů netřeba mluvit. To jsem zvědavej, jestli to vůbec ustojí...
    qwer
  • Angela
    21.09.2015 10:46

    ... jak zareaguje kancléřka Německa ? Německá pýcha automobilový průmysl dostal "ránu". Energetiky v Německu byli poškozeny kvůli čistějšímu životnímu prostředí a snu tamní vlády o rychlém přechodu k OZ. Automobilový provoz je pro životní prostřdí mnohem horší než údajná teorie o velkém třesku někde v severním moří a následném tsunami, které by "odpálila" JE. Pokud Angela nevystoupí, neodsoudí tento počin s tím, že byli porušeny zákony a předpisy Německa a nesjedná nápravu s řádně tučnou pokutou v řádech miliard, tak tato země je pro mě dále právně / politicky nevyspytatelná tj. "junk" v portfoliu bude zařazena mezi rozvíjející se ekonomiky tj. OUT ! USA se povedl husarský kousek, správně načasovaná zpráva v době kdy Německo začíná lézt více zemím na nervy, popíchli zlobu o další kousek výše :)). Německo za poslední rok předvedlo jak je neschopno čelit / řešit problémy, jak na domácí půdě ( především energetiku ) a posléze zahraniční záležitosti viz. imigrace do Evropy po zaslání "letenek" syřanům samotnou Angelou ... smutné !!! Angel Merkel je to nejhorší co postihlo Německo po A.H. Naprosto nepředvidatelná politička !!! :((
    ……
  •  
    21.09.2015 10:02

    VW jsou starý lháři. Mám vyzkoušené, že palubní počítač mé Toyoty ukazuje dlohodobě průměrnou spotřebu 5,9 litru, ale skutečnost (podle tankování a ujetých kilometrů) je jen 5,5 litru. Měl jsem předtím oktávku, kde počítač ukazoval dlouhodobě 4,9, ale realita byla 5,7. Stejně lže i bráchovi jeho dva roky stará A6.
    ..
    •  
      21.09.2015 12:14

      ...palubní počítač mého renaultu ukazuje 7,3.....skutečná spotřeba paliva na 100 km je taky 7,3....
      keris
    • To se vi uz davno, ale tutla, nebo mlci se o tom, az ted amici vytekli...
      21.09.2015 11:18

      Mam ve firme mnoho aut Skoda a VW, pocitac ale udava vždy spotřebu v poradku, pocitaci se da verit, ale ve velkym TP všechny udaje o spotrebe lzou, cca nekdy je namerena spotřeba i o 30% vyssi nez udavana, to se amikum (i mne) samozrejme taky nelibi a chteji, aby se zmenila cela metodika mereni spotreby aut v Evrope ( ted je uplne nesmyslna, auto se meri odlehcene, s upravenym palivem, v aerodynamickem tunelu bez odporu vzduchu, na rovine, jen se zahratym motorem, bez rozjezdu atdatd. ), v americe se meri podle jiné metodiky a vychazi to podle ni podobneji jako je namerena. Mnoho lidi si mysli o nemcich něco, ale nikdo na hlas se neodvazuje nic rikat nebo psat, podle hesla..."Koho chleba jis, toho pisen zpivej..."
      Kat
      • Kate
        21.09.2015 21:05

        jsi vedle jak ta jedle. Emisní předpis je věcí státu, kterým chrání své obyvatelstvo a někdy též své výrobce nikoliv výrobce zahraniční. TVšichni se mu musí podřídit. Co je divného na tom, že výrobce seřídí řídící jednotku tak, aby motor v testu uspěl co nejlépe? Naprogramovat řídící jednotku tak, aby rozpoznala že je motor v režimu testu je celkem jednoduché, protože test je velmi přesně popsán, ale také jednoduše zjistitelné. Nevěřím, že by ve VW, nota bene v AUDI někdo použil tuto metodu. Jde o to, že pokud je motor provozován v režimu, který nemá v testu velkou váhu, upřednostní se jiná hlediska - např. životnost a cena některých dílů motoru, na které by v exhalačně výhodném režimu byly kladeny vysoké nároky. Lze uvést ventily, rozvody, součásti výfukového systému (katalyzátory) ap. V některých jízdních režimech je dokonce preferováno chlazení motoru přebytkem paliva ve směsi jako skoro jediný možný způsob i přes negativní vliv na spotřebu.
        lime
      • Re: To se vi uz davno, ale tutla, nebo mlci se o tom, az ted amici vytekli...
        21.09.2015 12:32

        Celkem by mě zajímalo, jak se u mnoha služebních aut dá zajistit, aby se daly rozumně ověřit údaje palubního počítače. To se jako zaměstnancům zakáže manipulovat po dobu jednoho roku s palubním počítačem? A to předpokládám, že nikdo ze zaměstnanců benzín nekrade a nikdo taky netankuje za vlastní.
        ..
        •  
          21.09.2015 14:56

          ??? jak se takhle někdo muze hloupe ptat ? manipulovat s tachometrem uz davno nejde, pocitac si udaj pamatuje, proc by někdo tankoval za vlastní, každý rád tankuje na ucet za firemni peníze a mimoto s auty mnohdy jedu taky a vim kolik mi to vzalo
          Kat
          •  
            21.09.2015 15:47

            Vynulovat údaj o průměrné spotřebě opravdu není u škodovek žádná věda, mají to zaměstnanci zakázané? Jak dodržování zákazu kontrolujete? Ono vymýšlet si na anonymní diskuzi že provozuji MNOHO aut a VŽDY mají údaje z palubního počítače v pořádku je tak snadné... A proč tankovat za vlastí, napadá mě třeba aby zaměstnavatel nevěděl, že jsem v době nemoci tankoval někde v Alpách 600 km od místa bydliště.
            ..
Aktuální komentáře
19.04.2024
6:03Evercore: Hlavním příběhem je mimořádná odolnost ekonomiky
18.04.2024
22:02S&P 500 poklesl popáté v řadě; investoři čekají na Netflix  
17:45Růst cen akcií a cena za riziko
17:23DJIA dnes v čele a ECB se od Fedu neodpoutá  
15:59Deloitte: Cena nájemného v prvním čtvrtletí vzrostla o procento na 295 Kč/m2
15:48Jak na DIP? A na čem čeští investoři letos nejvíce vydělali? Zjistěte na webináři Patrie v úterý 23. dubna od 16:00
15:20Lee: I kdyby sazby šly letos dolů jen jednou, pro akcie by to stále bylo dobré prostředí
12:56Vasle: Rozdílná měnová politika ECB a Fedu má své limity
11:52Výhled TSMC překonal odhady díky podpoře poptávky po AI čipech
11:36Akcie se zvedají. Jak pevnou oporu dodají firmy?  
9:54Ifo: Německé firmy letos plánují snižování investic
9:05Rozbřesk: Zachrání Super-Mario (znovu) Evropu?
8:45EU nebude formálně vyšetřovat investici Microsoftu do OpenAI
8:30Evropa čelí podle guvernéra BoE menší inflační hrozbě než USA, Microsoft se vyhne vyšetřování kvůli akvizici Open AI a futures jsou zelené  
6:40Fidelity International: Německá medvědí data jsou příznivá pro německé státní dluhopisy
17.04.2024
22:01Zámořské akciové indexy nedokázaly zvrátit úvodní pokles  
18:46Martin Uher: Rozruch na dluhopisech, české banky a zranitelné USA
17:32Wall Street mezi výsledky a sazbami dál klesá  
17:14Jednoduchý scénář: Inflace neklesá, Fed nesnižuje, inflace klesá, Fed snižuje
16:01Tesla žádá akcionáře o obnovení odměn pro Muska, v Indii chce investovat až 3 mld. dolarů

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data