Společnost Tatry Mountain Resorts (TMR) nemá podle Jozefa Hodeka, člena představenstva a finančního ředitele TMR, na „domácím“, tedy slovenském trhu, stejně jako na regionálním trhu, výraznější konkurenci. Jen do polských akvizic chce TMR investovat v nejbližší době až 60 milionů euro.
Patria Online: Jak hodnotí Tatry Mountain Resorts (TMR) rok 2015 z pohledu výsledků hospodaření?
Společnost Tatry Mountaint Resorts má za sebou nejlepší rok v dosavadní historii. Zimní sezónu 2014/15 označit za úspěšnou. Díky dostatku přírodního sněhu, sezóny prodloužené do května a příznivému počasí vhodnému pro technické zasněžování, především na začátku zimy, se nám znovu podařilo zvýšit počet lyžařských osobo-dní v našich horských střediscích. Všechny naše subsegmenty, včetně hotelů, aquaparků, restaurací, obchodů a půjčoven těžily z přívalu návštevníků. Počas vrcholného období Nového roku a „zlatého“ týdne se nám podařilo naplno vytěžit naše hotely, i přes pokles rusky hovořících hostí. Letní sezóna pokračovala v pozitivním trendu zimy s řadou marketingových událostí (eventů) a relativně teplým počasím, příznivým pro outdoorové aktivity. Celkově se výnosy TMR zvýšily o 26 % a EBITDA o 33 %.
Patria Online: Jak hodnotíte investice společnosti TMR v ČR z pohledu ziskovosti?
V ČR drží TMR momentálně jen minoritní podíl v Melida.a.s., která má v pronájmu lyžařské středisko Špindlerův Mlýn. Tato investice se zatím výrazně neprojevila na výsledcích společnosti, ale do budoucna chceme středisko Špindlerův Mlýn spolu s našimi strategickými partnery rozvíjet. Samostatné výsledky hospodaření střediska Špindlerův Mlýn ale společnost TMR nezveřejňuje.
Patria Online: Uvažujete o dalších investicích v ČR?
Momentálně chceme rozvíjet naše obchodní aktivity ve střediscích v Polsku a prostřednictvím společnosti Melida v České republice. Aktivně nevyhledáváme nové akviziční cíle.
Patria Online: Jakou máte strategii pro udržování provozních nákladů?
Snažíme se optimalizovat naše provozní náklady prostřednictvím inovací, zavádění moderních systému řízení a technologi. Stále posilujeme centrální procurement a vylepšujeme systém reportingu. Firmě se vyplatilo hledat nové možnosti nákladových rezerv a využíváme také synergie mezi jednotlivými středisky TMR. Chcme v této strategii pokračovat.
Patria Online: Nezměnila firma pohled na motivaci investorů prostřednictvím dividendy?
Momentálně máme kapitálovou strukturu nastavenu tak, že nevyplácíme dividendy. Akcionáři schválili snížení základního jmění a výplatu výnosů prostřednictvím emise dluhopisů.

Patria Online: Jaké krátkodobé cíle má TMR před sebou?
Chceme rozvíjet středisko SON (Szczyrkowski ošrodek narciarski) v Szczyrku v Polsku, kde plánujeme proinvestovat zhruba 30 milionů eur ve střednědobém časovém horizontu a přeměnit jej na úroveň tatranských středisek TMR. Zatím jsme však ve stádiu plánování a získávání potřebných povolení. V roce 2015 jsme začali s projektem modernizacie Sliezského zábavního parku s předpokládaným rozpočtem okolo 30 milionů eur na období pěti let. Z pohledu zajímavých událostí sa nám na začátku března 2016 opět po 32 letech podařilo zorganizovat velmi úspěšný Světový pohár v alpských disciplínách ve středisku Jasná, v Nízkých Tatrách.
Patria Online: Předpokládáte, že by mohlo v letošním roce dojít k podobnému vývoji akcií na trhu, jako v roce 2015?
Předpokládáme, že díky naší úspěšné korporátní strategii se naše rostoucí výsledky pozitivně projeví na vývoji akcií TMR.
Patria Online: Jaké odhadujete, s ohledem na průběh dosavadní zimní sezóny, meziroční výsledky TMR?
Přes Vánoce, Nový rok a „zlatý týden” byly lyžařská střediska TMR plná, i když na počátku vánočních svátků sněhové podmínky nebyly úplně ideální. Výška technického sněhu na sjezdovkách byla v průměru od 30 do 50 centimetrů. Postupně, s koncem starého roku a příchodem nového, se zlepšily i sněhové podmínky na sjezdovkách. Mrazivé teploty umožnily znovu spustit naplno sněžná děla.
Hotely TMR byly počas vrcholných období roku znovu maximálně vytížené. Návštevnost počas jarních prázdnin v našich lyžařských střediscích hodnotíme velmi pozitivně, znovu se nám potvrdilo, že „bratislavské“ prázdniny lámaly rekordy v návštěvnosti Tater. Návštěvnost v Tatranské Lomnici a na Štrbském Plese byla porovnatelná se Silvestrem a s top sezónou. Výrazně tomu pomohly velmi dobré sněhové podmínky (na sjezdovkách bylo od 60-160 cm sněhu), otevření nejatraktivnější sjezdovky v Lomnickém sedle ve Vysokých Tatrách, ale i setkání sněžných psů v Tatranské Lomnici, zaměřené na rodiny s dětmi. Na základě dosavadního pozitivního vývoje zimní sezóny 2015/16 čekáme další meziroční růsty.
Patria Online: Jak se zúročí pořádání Světového poháru ve středisku Jasná v Nízkých Tatrách?
Díky Světovému poháru se středisko Jasná znovu vrátilo na mapu světového lyžování. Čekáme, že Světový pohár zvýší popularitu střediska a přitáhne k nám nové návštěvníky i z nových zahraničních trhů. Jasná si skvělou organizací SP získala srdce nejen závodníků a Mezinarodní lyžařské federace FIS, ale i diváků, pozornost zahraničních a domácích médií, které vyslaly do světa pozitivní ohlasy. Věříme, že za dva roky budeme mít podporu FIS a podaří se nám v Jasné znovu úspěšně zorganizovat Světový pohár.
Patria Online: Nebude TMR měnit zastoupení typů středisek, které generuje příjmy, tedy podíly skiareálů, plaveckých středisek, hotelů, a jiných typů zábavy?
TMR neplánuje měnit podíly svých segmentů a subsegmentů. I přesto trendy trhu ve vysokohorském cestovním ruchu naznačují, že návštěvníci zvyšují poptávku po doplňkových službách v horských střediscích, jako jsou gastro zařízení, obchody, půjčovny a různé apres-ski aktivity, takže i proto tyto subsegmenty TMR rostou a zvyšují podíl na celkových tržbách. TMR reaguje na trendy a kontinuálně pracuje na zvyšování kvality a rozšiřování těchto služeb.
Patria Online: TMR říká, že chce více těžit z mezinárodního působení firmy. Jak?
TMR plánuje využívat synergie ze své obchodní činnosti hlavně v Polsku. V polském zábavním parku plánujeme proinvestovat minimálně 30 milionů euro a také máme naplánované investice ve středisku Szczcyrk v hodnotě přes 30 milionů euro. Dokončením těchto investičních záměrů nám polské projekty začnou generovat významné příjmy a efektivitou a výkonností budou porovnatelné se slovenskými středisky. Zaměření na polský trh nám pomůže výrazně zvýšit stabilitu našich výsledků.
Patria Online: Bude mezinárodní působnost firmy zvýšena na trhu mimo EU?
Z mezinárodního pohledu se primárně zaměřujeme na polský a český trh, protože jsou to trhy ze kterých do našich resortů přichází nejvíce klientů. V případě atraktivní investiční příležitosti jsme ale otevřeni investicím a akvizicím i v jiných zemích, včetně nečlenských států EU. Pravidelně nás oslovují s investičními příležitostmi i na trzích mimo EU, ale zatím jsme se nerozhodli pro žádný nový projekt.
Patria Online: Koho považuje TMR za svého největšího konkurenta?
Na domácím slovenském trhu, stejně jako na regionálním trhu, je TMR jasným lídrem v provozování horských středisek, co do jejich počtu, lyžařských vleků, přepravní kapacity lanovek, kilometrů sjezdových tratí, kvality a vybavenosti. Ostatní společnosti v tomto sektoru jsou jen menší privátní podnikatelé ve spolupráci s místními samosprávami a národními parky. V rámci evropské konkurence TMR čelí hlavně trhu alpských zemí.