před několika dny koupil malou technologickou společnost z Texasu. Jmenuje se Honest Dollar a spravuje penzijní plány pro malé společnosti a osoby samostatně výdělečně činné. Zedníci a taxikáři ale právě nepatří mezi typické klienty , takže svým způsobem je uvedený nákup revolucí v oblasti správy investičních aktiv. Honest Dollar totiž patří mezi nově vznikající skupinu firem, které můžeme nazývat „robotickými poradci“. Akcie a dluhopisy pro klienta tam tedy nevybírá drahý investiční poradce, ale stisknutím tlačítka je vybere počítač.
Počítače mají přístup ke standardnímu spektru indexových fondů a ETF a jsou v momentě schopny vytvořit dlouhodobou investiční strategii pro většinu lidí. Potřebují jen znát jejich averzi k riziku a investiční horizont. Robot pak nabídne několik kombinací domácích a zahraničních akciových indexů, korporátních a vládních dluhopisů a hotovosti. Start-upové společnosti, které s tímto druhem podnikání začínají, nabízejí investorům jednoduchost a velmi nízkou cenu. U firem, jako je Betterment či Wealthfront, tak dosahuje výše poplatků asi čtvrtinu toho, co si účtují v či Merrill Lynch.
Lidé ve velkých investičních bankách si nového trendu začínají všímat a patří mezi ně i šéf James Gorman. Roboti používají selský rozum a vytvářejí přátelské prostředí pro klienta. Nicméně to ještě neznamená, že jejich rady jsou sofistikované. Gorman tak tvrdí, že „lidé, kteří s vámi projdou sérií složitých rozhodnutí, tu budou muset stále být“. Finančního poradce budete určitě potřebovat, pokud máte k investicím 5 milionů dolarů, chcete prodat svou společnost či spravovat rozsáhlé dědictví. Jestliže máte k investicím 50 milionů dolarů, můžete si dovolit i švýcarského privátního bankéře. V takových případech se vyplatí vzdát se 1 % bohatství za to, že dostaneme kompletní službu včetně pojištění, daňové optimalizace, minimalizace rizik a vyhnutí se ukvapeným rozhodnutím.
Společnost Vanguard tvrdí, že lidští poradci mohou svým klientům zvýšit bohatství až o 1,5 % ročně tím, že své klienty „koučují“. To znamená, že je naučí nejednat na základě fám, neprodávat při přechodných poklesech trhu, a podobně. Podobné argumenty ale nemění nic na tom, že pro většinu klientů představuje robotický poradce dostatečné řešení. Tradiční model pracoval s tím, že poradce zajistil jak alokaci aktiv, tak řešení složitějších problémů. Tento model je ale nyní mrtev, protože roboti jsou schopni zajistit alokaci aktiv lépe než lidé.
Robotické poradenství těží z celkového posunu směrem k pasivním investicím typu ETF. Pokud je investor disciplinovaný a peníze do takových aktiv vkládá dlouhodobě a soustavně, jde o dobrou strategii. Pro většinu lidí by dokonce bylo nejlepší, kdyby jim robot navrhl strategii a pak se staral i o to, aby se jí pevně drželi. Odmítal by jim vrátit úspory až do chvíle, kdy je dosaženo cíle a lidé by už nepotřebovali „kouče“, kteří by je vychovávali k disciplíně. K tomu ale nedojde a bohatší lidé tak budou i nadále využívat služeb lidských poradců. Ti, kteří si je dovolit nemohou, využijí služeb robotů. a Merrill Lynch mají síť těchto poradců, ji nemá. Má ale zase hodně počítačů a jak se zdá, cítí na trhu novou příležitost.
Autorem je John Gapper.
Zdroj: FT