Silný dolar spolu se slabou poptávkou nejen ze strany turistů, ale i domácích spotřebitelů na nejdůležitějším trhu v USA se odrazily na tržbách luxusního klenotníka tak citelně, že v prvním fiskálním čtvrtletí zaznamenal jejich zdaleka nejostřejší propad od vrcholu globální finanční krize. Propad tržeb i zisku přitom americké klenotnictví očekává i pro celý letošní rok.
Srovnatelné tržby zklamaly odhady ve všech regionech, nejen v domácích Spojených státech. Celkové příjmy ve čtvrtletí do 30. dubna klesly o 7,4 procenta na 891,3 milionu dolarů. Analytikům, jejichž odhad na úrovni 915 milionů dolarů byl o něco optimističtější než realita, tak přinesly zklamání. Zisk padal již šestý kvartál v řadě a dosáhl 0,69 dolaru na akcii neboli 0,64 dolaru očištěný o daňové úlevy.
Tiffany doplácí na pro americkou společnost nepříznivou situaci na trhu. Silný dolar ukrajuje z tržeb zahraničních turistů v USA, domácí spotřebitelé taktéž neutrácejí tolik, co dříve, což potvrzuje například i další americká značka Ralph Lauren. Zahraniční návštěvníci přitom představují více než 25 procent tržeb klenotnictví v USA. V hlavním butiku v New Yorku na Páté Avenue jsou turisté zdrojem dokonce 40 procent příjmů. Newyorská společnost se snaží tržby zvýšit novými řadami produktů včetně luxusních hodinek.
Oproti některým konkurenčním společnostem z odvětví zaznamenala růst tržeb v Číně i v Jižní Koreji. Nepřinesly však klenotnictví příliš velké uspokojení kvůli strmému propadu, který naopak zaznamenala v Hongkongu. Ten je pro výrobce šperků a hodinek v poslední době poměrně tvrdým oříškem. S propadem vývozu švýcarských hodinek do Hongkongu se potýká i luxusní holding Richemont, pod jehož křídla se řadí mimo jiné klenotnictví Cartier. V Evropě, stejně jako i jiné značky, poznamenal úbytek turistů po teroristech útocích v Paříži i Bruselu.
Srovnatelné tržby klesly v globálním měřítku v prvním čtvrtletí bez ohledu na vliv měnových kurzů o 9 procent, tento vývoj silně zaostal za očekáváním trhu nastaveném na poklesu o 4,6 procenta. Zaostaly za očekáváním napříč všemi regiony, přičemž nevýraznější propad má na kontě Evropa následovaná Asií a Pacifikem a Amerikou. Potvrdil se trend znatelný na výsledcích velké části konkurence v sektoru luxusu, podle něhož je Japonsko jedním z mála růstových trhů na poli luxusního zboží a to i díky útratám čínských turistů. Tamní tržby vzrostly ve sledovaném období o 5 procent.
Akce luxusního klenotníka za poslední rok
Bídné výsledky ovlivňují i cenu akcií amerického klenotníka. Titul jen od počátku tohoto roku ztratil zhruba 18 procent. Po zveřejnění výsledků sice akcie zaznamenaly značný propad až o více než 3 procenta, ztráty ale do konce středeční seance umazaly a zavřely takřka beze změny na bezmála 64 dolarech. Za poslední rok nicméně titul odepsal okolo 34 procent.
Zářnější zítřky v blízké budoucnosti nečeká. Stejně jako kupříkladu britská i americký klenotník odhaduje, že obtížné prostředí na trhu luxusního zboží přetrvá a celosvětové čisté tržby klenotníka by se tak mohly v aktuálním roce propadnout v řádu nižších jednociferných procent. Již dříve společnost upozornila, že její zisk by se měl pohybovat v rozmezí nulové změny až poklesu v řádu středních jednociferných procent.
Zdroj: BBG, RTRS