O tom, že odvětví luxusního zboží prochází složitým obdobím, není pochyb a na vlastní kůži to pocítila i britská , která zveřejnila již druhý propad celoročního zisku v řadě. Se zpomalující poptávkou po šátcích a baloňácích s tradičním kostkovaným vzorem od Spojených států až po Asii největší britský výrobce luxusního zboží ohlásil značné chystané úspory. Plánuje ušetřit až 100 milionů liber ročně.
Upraveny zisk před zdaněním spadl o 10 procent na 421 milionů liber, což zhruba odpovídá očekáváním trhu. Plánovaných úspor nákladů by měla dosáhnout do roku 2019. Britská luxusní společnost upozornila, že zisky v roce 2017 se budou blížit spíše spodní hranici odhadovaného pásma. Šetření by mohlo na nějakou dobu uchlácholit investory, kteří neskrývají obavy o schopnosti generální ředitele Christophera Baileyho zvládat efektivně post generálního i kreativního ředitele společnosti najednou.
Zpropadená Asie
Analytici se shodují, že klíčovým úkolem pro britskou značku bude vytvoření zcela nové poptávky. V současnosti trpí oproti konkurentům z odvětví relativně vysokou závislostí na čínském trhu. Propad poptávky nejen na čínské pevnině tak uškodil britské o něco více než kupříkladu luxusnímu holdingu . Výrobce luxusního zboží s kostkovaným vzorem se asi nejvíce negativně dotkl propad poptávky v Hongkongu. V Japonsku, které si oproti zbytku asijského regionu jediné vedlo celkem dobře, má jen málo butiků a nemohla tak na rozdíl od dalších firem ze sektoru těžit z přesunu nákupů čínských spotřebitelů z Hongkongu do Japonska. Tržby se nicméně v japonských prodejnách v loňském roce více než zdvojnásobily. Z celkového objemu tržeb však konkrétně Japonsko tvoří pouhá 2 procenta.
Ambiciózní plán
Investory dnes mohl potěšit plán na zpětný odkup akcií až za 150 milionů liber, který bude zahájen již v letošním roce. Dalším pozitivním znamením je dividenda na akcii, kterou by společnost chtěla ve fiskálním roce 2017 udržet minimálně na úrovni z roku 2016. Program úspor a zvyšování produktivity se jeví jako velice ambiciózní. Provozní náklady skupiny by se díky němu měly snížit o 10 procent. Polovina úspor by přitom měla pramenit ze změn ve fungování společnosti a to zjednodušováním procesů nebo odstraňováním duplicit. V letošním roce by mohla ušetřit náklady ve výši 20 milionů liber. Zároveň očekává pozitivní vliv pohybu měnových kurzů na úrovni zhruba 10 milionů liber, což je méně než odhadovala minulý měsíc.
Burberry nepočítá s tím, že by se poptávka po luxusním zboží letos nějak výrazně změnila k lepšímu, naopak se domnívá, že globální poptávka po luxusu zůstane i nadále tlumená a poroste maximálně v řádu nízkých jednociferných procent. Většina růstu v sektoru by přitom měla přijít od nových i stávajících čínských spotřebitelů, ať už při nákupech doma nebo v zahraničí. Z pohledu kategorie produktů se chce soustředit na prodeje kabelek. V tomto segmentu je totiž slabší než srovnatelná konkurence, doplňky ovšem rostou rychleji než například oblečení.

Akcie v reakci na dnes zveřejněné hospodářské výsledky v Londýně otevřely poklesem o více než 2 procenta. Je za poslední měsíc akcie odepsaly přes 13 procent za poslední rok dokonce bezmála 40 procent.
Zdroj: BBG, RTRS, FT