Budoucnost automobilového průmyslu, totiž elektrická auta, nabrala doslova druhý dech. Říká to alespoň agentura Reuters na základě průzkumu mezi výrobci aut na autosalónu v Paříži. Autosalonu dominují právě elektro auta, které mají přinést do oboru svěží vítr. Novou krev do příznivých výhledů segmentu elektrického pohonu automobilů nalily klesající ceny baterií, které podle Reuters mají přesvědčit manažery a investory, že na elektrický pohon je připraven k masivnímu nástupu na trh.
Do tradičního segmentu míří "pionýři"
A s tím údajně souvisí i další trend, který se do tradičního průmyslového odvětví vkrádá – totiž nástup „pionýrských“ firem a společností, chcete-li průkopníků, které mohou nabídnout řešení nejen v problematice baterií, jako je například společnost , či Renault-Nissan, ale i dalších firem, před kterými se budou muset tradiční výrobci aut tvrdě bránit. A mezi ně mohou patřit i společnosti na sdílení aut, či provozovatelů taxi bez řidiče.
Plány zavedených značek jsou přitom často velmi odvážené – například německá automobilka u nového elektromobilu (EV) plánuje, že jí má přinést roční tržby z elektro aut ve výši 2 - 3 milionů euro do roku 2025. A do čela elektro segmentu chtějí být započítány i značky jako , Nissan a . Podle analytiků se proto konkurence v oboru velmi rychle zvyšuje. Že jde o vážné záměry, svědčí i výroky Carlose Ghosna, CEO Renault-Nissan o tom, že do roku 2016 dodá na trh 1,5 milionu EV. Faktem ale je, že do této doby automobilka prodala necelých 350 000 kusů modelu Leaf, který je „elektrickou“ vlajkovou lodí auto výrobce.
Automobilka mezitím útočí na prémiový segment s Modelem S sportovního vozu, a od uvedení na trh vykazuje prodejnost ve výši asi 130 000 kusů. Analytici hodnotí čísla jako úspěšná a potvrzující chuť spotřebitelů nakupovat elektro vozy i za relativně vyšší cenu 72 000 dolarů. A to i přesto, že auto je schopné zatím dojet 265 mil (425 km) na jedno nabití. Jenže výkon baterií má firmám otevřít nové možnosti. A to nejen v dosaženém dojezdu elektro auta, ale i v masovějších prodejích vozů na elektrický pohon za mnohem nižší ceny. Podle Kristiny Churchové, analytičky proto může díky novým technologiím dosáhnout podíl elektro vozů na nových registracích aut v roce 2025 až 15 procent, zatímco v loňském roce to bylo 0,4 procenta.
Kdo sesadí Teslu z "lídrovství" v elektro segmentu aut?
Podle mínění Kristiny Churchové zatím sice trhu s elektro vozy dominuje automobilka , její pozice může být ovšem velmi rychle ohrožena. Na paty jí totiž šlapou další společnosti – během roku 2016 představila model Chevrolet Bolt za 37 500 dolarů, který na jaře příštího roku uvede v Německu jako Opel Ampera-e. se chystá představit model Zoe "LR", s inovovaným 40 kWh výkonem LG baterie. Nissan společně se společností NEC vyvíjejí vlastní baterii, ovšem tu nepředstaví dříve než za rok.
Mezinárodní autosalon v Paříži kromě elektro vozů nabídne více než 60 výstavních premiér sériových aut a přes dvě desítky konceptů. Mezi novinkami budou podle agenturních zpráv i Škoda Kodiaq, Hyundai i30 nebo Seat Ateca X-Perience vyráběné v České republice. Vlastní expozici na auto salonu letos podle agentury ČTK nebudou mít některé významné značky - například Ford, Mazda, Volvo, Rolls-Royce nebo Aston Martin.