Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Beneš: ČEZ by se mohl rozdělit kvůli protichůdným postojům akcionářů

Beneš: ČEZ by se mohl rozdělit kvůli protichůdným postojům akcionářů

03.02.2017 8:56, aktualizováno: 3.2. 12:34
Autor: Redakce, Patria.cz

Aktualizováno

Tuzemská energetika ČEZ by se mohla rozdělit na části kvůli protichůdným postojům akcionářů, z nichž největší je ministerstvo financí. Generální ředitel ČEZ Daniel Beneš to uvedl v dnešních Lidových novinách. Blíže rozdělení nepopsal. Jako příklad ale uvedl německé firmy RWE či E.ON, kde je má stát v jedné části společnosti menší podíl a druhá část je pouze státní. Vláda tak nemusí při rozhodování třeba o jaderných elektrárnách přihlížet k minoritním akcionářům.

Vláda a ČEZ se dlouhodobě nemohou shodnout na financování výstavby nových bloků jaderných elektráren. Ministr financí Andrej Babiš (ANO) prosazuje, aby stavbu financoval samotný ČEZ. To ale firma podle deníku udělat nemůže, protože by riziko investice nesli i minoritní akcionáři.

"Buď najdeme kompromis a budeme plnit všechny cíle optimálně, anebo prostě akcionáři dojdou k tomu, že je lepší jít cestou, kde by se firma například rozdělila," řekl LN Beneš. Dodal, že žádné variantě nestraní. Akcie ČEZ na pražské burze ztrácejí aktuálně 0,3 procenta.

Nevýrazná reakce podle mého názoru není překvapivá. Postrádáme totiž veškeré nezbytné detailnější informace a způsobů jak dělit energetickou společnost je celá řada. Pokud bychom jako vzor vzali kupříkladu šéfem Benešem zmiňované dělení „RWE – Innogy“, dávalo by zřejmě v případě ČEZu smysl vyčlenit například takzvanou regulovanou část podnikání, tedy především distribuci a obnovitelné zdroje, kterou by skupina ČEZ dle vzoru RWE mohla uvést samostatně na burzu formou IPO, respektive nabídnout investorům kombinaci nových akcií a svých stávajících akcií. Tímto způsobem by skupina ČEZ, respektive toho času již jen její neregulovaná část tradiční výroby (jaderné a uhelné elektrárny), mohla získat prostředky kupříkladu pro nabídku odkupu vlastních akcií, na kterou by minoritní akcionáři při obavě vidiny výstavby nových jaderných bloků bez či s omezenými garancemi státu mohli slyšet," soudí hlavní analytik Patria Finance Tomáš Sýkora

Ministr průmyslu Jan Mládek (ČSSD), který má rozvoj energetiky na starosti, rozdělení ČEZ hodnotí kladně, ale bude to obtížné, sdělil LN. Babiš se k rozdělení podle deníku nevyjádřil, ale jeho náměstek Ondřej Landa řekl, že je to varianta, která už zazněla a kterou ministerstvo neodmítlo.

Stát nyní vlastní prostřednictvím ministerstva financí zhruba 70 procent ČEZ. Dalších 20 procent drží různé právnické osoby a zbylých deset procent fyzické osoby.

Největším zdrojem výroby elektřiny v Česku je jaderná elektrárna Temelín, její produkce pokryje pětinu české spotřeby. ČEZ dnes ČTK sdělil, že Temelín v lednu vyrobil rekordních 1,627 milionu MWh elektřiny, nejvíce za jediný měsíc od začátku provozu elektrárny v prosinci 2000. Pomohlo především mrazivé počasí, kdy se lépe ochlazuje voda v chladicích věžích. Lednové výroby patří v Temelíně tradičně k nejvyšším.

(Zdroj: LN, čtk)


Čtěte více:

Konec intervencí ČNB výsledky ČEZ nezasáhne, říká finanční ředitel Novák
04.01.2017 12:20
Opuštění kurzového závazku na koruně vůči euru, které avizuje Česká n...
Mokoš: Trápí akcie ČEZ odstávky?
12.01.2017 15:33
V pravidelném videu s makléři Patria Finance tentokrát vystupuje Pavol...
ČEZ prý chce prodat slovenskou dceřinku. Kam se dnes vydá pražská burza?
20.01.2017 8:58
Pražská burza ve čtvrtek uhájila druhý růstový den za sebou. Index PX ...
ČEZ otestuje trh. Zvažuje konec v Bulharsku?
27.01.2017 14:50
Tuzemská energetika ČEZ chce na základě zájmu investorů zmapovat zájem...
ČEZ - Skupina ČEZ zná vítěze tendrů na prodej bytového fondu v Praze
30.01.2017 18:24
ČEZ, a.s. (IČ 45274649) Vnitřní informace Skupina ČEZ zná vítěze t...

Váš názor
  • Kluci v akci
    03.02.2017 16:09

    Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) přitvrdil. Jindy seriózního politika s řečí diplomata dohnal tentokrát vicepremiér Andrej Babiš (ANO) až k peprnějším slovům. Šéf Agrofertu totiž prý využil korunové dluhopisy k tomu, aby „důkladně ojebal český stát“. Babiš v reakci připomněl, že si Sobotka za sedm milionů pořídil byt z poslaneckých náhrad, zadlužil stát jako ministr financí o 400 miliard a šel na ruku miliardáři Zdeňku Bakalovi.
    Velkamedvědice
    • Re: Kluci v akci
      03.02.2017 16:16

      Ach, ten Kalous usatý...Takových dluhopisů bylo vydáno strašně moc. Byla to chyba tehdejšího ministra Miroslava Kalouska, takže je to jeho problém,“ uvedl pro Seznam k dluhopisům Andrej Babiš.
      Velkamedvědice
      •  
        03.02.2017 17:00

        To zaokrouhlování pod korunu bylo v zákoně o daních z příjmu zřejmě dávno před 2012. Kalousek si toho všiml a využil pro lidi v jednom typu státem emitovaných dluhopisů s nominálem 1Kč. Pokud z nich byl úrok p.a. např. 3 hal, tak držitel je dostal nezdaněné, kdyby se danily 15% dostal by jen 2,55 hal. To trošku pomohlo atraktivitě těch dluhopisů. Babiš si toho všiml taky, ten to ale využil k masívnímu LEGÁLNÍMU DAŇOVÉMU TUNELU: k přestěhování zisků z Agrofertu na sebe a nulovou daň z úroků Agrofertích korunových dluhopisů. Zaokrouhlování bylo 1.1. 2013 tedy ještě za Kalouska & Nečase novelou ZODP zrušeno. To ale neplatí zpětně, čili ty státní i Afrofertí dluhopisy emitované 2012 mají stále daň nula až do konce jejich platnosti.
        karel304
  • "lex Babiš"
    03.02.2017 15:54

    Je roztomilé, jak tady 'intelektuální svědomí národa' v médiích mohutně šíří závist. A diví se, že jim na to selský rozum kašle ;-)
    Kalka.
  • Neplašil bych se tolik
    03.02.2017 14:10

    Už vidím, jak na VH padají takové argumenty, jako "Vážení akcionáři, jeden z akcionářů se rozhodl pro velmi rizikovou a nerentabilní investici a z toho důvodu navrhuje rozdělení společnosti tak, aby šla tato veškerá rizika a ztráty k tíži státního rozpočtu." Byla by to sebevražda politiků a celých stran, které by se pod takové rozhodnutí s dnes nedozírnými náklady pro státní rozpočet, podepsaly. Také už vidím špičkové manažery, kteří se pohrnou do vedení takové společnosti snad kromě nesoudných trafikantů rekrutujících se ze současné politické elity. Také nevidím mnoho šancí, že by některá banka takový projekt financovala bez záruky státu, pod níž by se podepsal asi jenom ten, kdo nemá na dalších min. 12 let žádný program. Podle mého názoru by v případě ztrát krytých státním rozpočtem šlo o státní podporu jaderné energie, což by v současných energetických náladách v Evropě určitě neprošlo. Pokušením by také bylo co nejvíce zkrátit minoritní akcionáře co do hodnoty podílů nově vzniklé společnosti. Jediná schůdná možnost by byl veřejný návrh na odkup akcií minorit (dosáhnout 90 %, pak squeez out) za solidní cenu a posléze tento vykoupený balík nabídnout těm, kdo se budou podílet na dostavbě bloků, nebo jiným finančním kaskadérům. Desítky žalob ze všech stran, hrozby trestních stíhání, pletichaření při výběrových řízeních, kde by takového koně se zlámanou nohou, jakým by byl v této situaci stát každý dodavatel přitlačil ke zdi? To je spíše scénář pro Barrandov.
    jiri
    • Re: Neplašil bych se tolik
      03.02.2017 14:44

      Scénář pro Barrandov - nebo snaha si připravit trochu levnější kurz? Uvidíme ;-)
      Kalka.
    • Re: Neplašil bych se tolik
      03.02.2017 14:16

      Ale ono třeba vůbec o nějakého akcionáře nejde..ten třeba jen nastrčeně podá podnět. Spíše někdo někoho namaže, zisková část se zprivatizuje dle dohody vybranému zájemci..
      Velkamedvědice
  • Pražská burza zřejmě jede do zapomnění
    03.02.2017 13:36

    Obchody v pár korunách,tuneláři dělí silné firmy na ty,co koupí za pár šupů a zbytek jako NWR-prázdnou schránku, nástup do likvidace.Stát už to taky okoukal a jde do toho také.Jen hlupák by se dnes už zabýval krachujícími vykuky z Prahy.Za chvíli jim dojde dech a zůstanou na trhu sami jako kůl v plotě.Nejde si nevšimnout,že kterou firmu nechtějí malí akcionáři prodat,dojde k nějakému kroku,který je má obrat.Jenže zapomínají i na pražské burze,že jméno se ztrácí lehce,ale důvěra těžko.A vykukové z Prahy už nikde důvěru nemají.Tak podvádět a rozkrást co ještě jde a kdo se nechá.Poslední pak zhasne.Bye bye
    mc
  • Likvidace drobných akcionářů na pražském Palermu
    03.02.2017 12:49

    Oblíbený postup státu v polostátních firmách,který se naučili od českých miliardářů.Kdyby to nebylo úsměvné,je to k pláči.Pražská burza směřuje do likvidace.Nemá totiž cenu a každý chytřejší člověk už na ní končí,nebo skončil a umisťuje peníze do zahraničí.Tady v tom socialistickém ráji chcípl, pro investory,pes.A co na to dohled kapitálového trhu?NIC.
    mc
  •  
    03.02.2017 12:17

    V prvé řadě bych vyrazil Beneše. Tento jeho návrh považuji za přípravu privatizace a vytlačení drobných investorů z ČEZ. Někdo už dlouho proto drží nízkou cenu ČEZ.
    juniper
    • Juniper
      03.02.2017 13:15

      Tak to je....Slyšel jsem o tom už neofico před časem..
      Velkamedvědice
      • Re: Juniper
        03.02.2017 13:20

        Tak je zrejme, ze to neni vykrik do tmy... Ja si nemyslim, ze to je akce jednoho cloveka. Krava jde na porazku, rezniku je ceta, plebs dostane klizku... :)
        Hruškovec přelahodný
        •  
          03.02.2017 13:29

          Udajně už mají domluveného i kupce..
          Velkamedvědice
  •  
    03.02.2017 10:07

    A což se řídit i v této zemi zaslíbené zdravým selským rozumem . Proč se asi minoritním akcionářům nechce financovat nové jaderné bloky . Je to pro ně výhodné ? Ti logicky očekávají dividendu . Co očekává stát reprezentovaný MF ? Koryta ve správní a dozorčí radě . jediný andrej to zaplaťbůh nepotřebuje a zatím chce také divi , které potřebuje pro financování rozežraného bobtnajícího státního aparátu . A co čeká Bohuš se svými socialistickými spolustraníky ? No hlavně bakšiš od firmy , která vyhraje tendr na dostavbu jádra . No a teď se v tom vyznejte pane GŘ. Jste tam kromě jiného od toho , aby jste vysvětlil všem akcionářům tu nejlogičtější variantu . Česká energetika už snad ani neexistuje . Optejte se Anželíny Merklojc , co ona na to , kam by jsme to měli jako spolková země nasměrovat . Hlavně vyčkejte na volby , ti co se těší na korýtka se jich možná nedočkají .
    karel IV
    •  
      03.02.2017 13:00

      Andrej ten to nepotřebuje.. Jako představitel státu, teď bude stát žalovat u EU..Bojuje za lepši výběr daní, sám dostal větší dotace, než na daních zaplatil a koupí dluhopisů oa Agrofertu za miliardu a půl, které uděla korunové ojel stát slušně na daních. Ten to nepotřebuje..
      Velkamedvědice
      •  
        03.02.2017 15:33

        Na daních nikoho neojel. Bylo to zcela legální a udělalo to spousty dalších. To třeba Čapí hnízdo je jiná situace, tam to podvod byl...
        qwer
        •  
          03.02.2017 15:51

          Tyhle korunové dluhopisy jsou asi tak na úrovni karuselových podvodů. Zkrachovat přece není trestné. Přesto po tom policie jde a soudy to odsuzují. Krásně si dokážu představit, že odsoudí i tento "dluhopisový podvod". Ale rozhodovat nebude nikdo z nás, nýbrž k tomu určený soud.
          ..
        • Qwer
          03.02.2017 15:44

          Kdyz nekdpo udělá korunové dluhopisy, vyhne se zdaněni...
          Velkamedvědice
          • Re: Qwer
            03.02.2017 16:04

            Ano, ale v rámci zákona. Co není zakázaný, je povolený, takhle to funguje...
            qwer
            • Qwer
              03.02.2017 16:08

              Hlasy ziskal tim, ze dohledne na lepši vyběr dani a sam hledá klicky? Nejde o literu ale o ducha...Normalni tunel..Co kdyby to udělali všichni??
              Velkamedvědice
              • Re:
                03.02.2017 17:21

                ty se nesnažíš o daňovou optimalizaci..? :-)
                qwer
              • víno pije jen kněz (původně ;-)
                03.02.2017 16:41

                Ty korunové dluhopisy, nedaněné, podle tebe nakoupil už jako ministr?
                Kalka.
                • Re: víno pije jen kněz (původně ;-)
                  03.02.2017 16:47

                  Ne. Píšu snad, ze minfin byl Kalous, nahoře ve vlákně...Ty aby ses šnejda nezastala....No a co?? Sám daně obcházel a kandidoval jak s neplatici zatoci
                  Velkamedvědice
                  • VM
                    03.02.2017 16:54

                    Jj, proč jsi před ním v době před volbami nevaroval? Tys tenkrát nebyl v Čapím hnízdě? Chyba ;-)
                    Kalka.
                    • Re: VM
                      03.02.2017 17:17

                      Já varoval...Otiskl jsem i odkaz na materiály, kde byl veden jako Bureš
                      Velkamedvědice
                • Re: víno pije jen kněz (v kostele, původně ;-)
                  03.02.2017 16:46

                  Špatná práce médií, 'hlídacích psů demokracie' v době před volbami...
                  Kalka.
                  •  
                    03.02.2017 16:57

                    Zrejme myslis tech, co si je abbe pred volbami koupil... :)
                    Hruškovec přelahodný
                    • Hruškovec přelahodný
                      03.02.2017 17:14

                      Které si tenkrát nekoupil? Na pár jmen s citací si určitě vzpomeneš, nebo snad ne? :))
                      Kalka.
        •  
          03.02.2017 15:40

          O to nejde. Kaze vodu, pije vino.
          Hruškovec přelahodný
Aktuální komentáře
29.03.2024
8:40Čínská realitní krize se šíří do největších bank. Zatím je 'ještě zvládnutelná'
28.03.2024
17:21Růstové a hodnotové akcie a jeden padesátiletý cyklus
16:53Jaký závěr nás čeká tentokrát? Wall Street v úvodu pouze přešlapuje  
16:06Přehled (ne)obchodování na trzích přes Velikonoce 2024
16:06Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily
15:48Růst americké ekonomiky ve čtvrtém čtvrtletí zpomalil pouze na 3,4 procenta
15:44Tesla už odepsala na akciích 350 miliard dolarů. Očekávání investorů ohledně dalšího vývoje jsou nevalná
13:29Invesco: Významný týden pro měnovou politiku je pro trhy dobrým znamením
12:22Než otevře Wall Street: Snowflake, MillerKnoll, Sprinklr  
11:20Podle guvernéra Fedu by se po posledních datech o ekonomice měla snížení sazeb odložit nebo zredukovat
11:02Investoři se připravují na konec kvartálu, Fed nechce spěchat se snižováním  
9:42Jan Bureš: HDP revidován vzhůru, reálné příjmy domácností rostou a s nimi i útraty
8:55Se snižováním sazeb v USA není kam spěchat, opakuje guvernér Fedu Waller. Futures jsou zelené  
8:52Putin: Rusko nezaútočí na Pobaltí, Polsko či Česko. Jde jen o strašení lidí
8:45Rozbřesk: HDP potvrdí pozitivní obrat v útratách domácností
6:03Britské akcie jsou nyní (historicky) mimořádně levné a Evropa už obchoduje s výrazným diskontem i vůči Japonsku
27.03.2024
21:19Americké indexy posilovaly díky silnému závěru  
18:26Jen kousek od intervence? Akcie a dluhopisy dnes lehce v zeleném  
17:50Pavol Mokoš: Je čas svézt se na vlně růstu, ne chytat dno. A technické cíle pro pražské banky
15:43BlackRock: Dlouhodobě nebude pokračovat scénář vyšší inflace a sazeb. Postará se o to umělá inteligence a další technologie

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
13:30USA - Jádrový deflátor PCE, y/y
13:30USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m