Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Nestlé a Unilever, aneb jak na opatrnost v Evropě

Nestlé a Unilever, aneb jak na opatrnost v Evropě

20.4.2017 13:38, aktualizováno: 20.4. 15:27
Autor: Jana Knechtlová, Patria Online

Aktualizováno

Unilever a Nestlé jsou mamuty spotřebního zboží. Mýdla Dove, zmrzliny Ben&Jerry´s, Magnum nebo Mövenpick, káva Nespresso nebo čokoláda Orion (v tuzemském případě). Vyhnout se jejich výrobkům (jenom po křídly Nestlé je více než 2 000 různých značek) je velmi obtížné. V úvodu roku se ale obě firmy ve snaze pokračovat v růstu musely obrátit na rozvíjející se trhy, když jejich tržby zasáhla opatrnost, s jakou do peněžek sahali  zákazníci v západní Evropě a v USA.

Unilever vykázal za první tři měsíce letošního roku tržby očištěné o kurzové změny vyšší v meziročním srovnání o 2,9 procenta. Trh přitom počítal se zvýšením jenom o 2 procenta.

Tahounem tohoto růstu byly již zmíněné rozvíjející se trhy, kde se takto upravené tržby zvýšily o více než 6 procent. Kontrastem je pak vývoj na vyspělých trzích, kde se tržby dokonce snížily, a to o 1,5 procenta. To je pro firmu evidentně překvapením, což přiznal i finanční ředitel Graeme Pitkethly. Důvody pro to vidí na řadě míst, přičemž mezi možnými faktory uvádí kromě počasí nebo trablů s daňovými vratkami také třeba obavy hispánské komunity po zvolení Donalda Trumpa americkým prezidentem. Řadu problémů Unilever řešil právě v Severní Americe, kde mu tržby klesly o procento.

"Jako vždy jsme se ve výsledcích za první kvartál roku dočkali jen údajů o výši tržeb. Ty dosáhly 6% meziorčního růstu na 13,3 miliardy EUR, přičemž trhy odhadovaly o 100 mil. EUR méně. Organický růst také překonal predikce, v tomto případě o 90 bps, když dosáhl úrovně 2,9 procent meziročně. Nicméně faktem zůstává, že hnací motor představovala jen rostoucí cena a objemy naopak sklouzly o 0,1 procenta," říká analytik Patria Finance Ján Hladký.

Nestlé rostly tržby na organické bázi (tedy bez započítání kurzových změn, akvizic a odprodeje majetku) v prvním čtvrtletí o 2,3 procenta, což je zhruba stejně jako před rokem. Také ve švýcarském Vevey sídlící firma bojuje s váznoucí poptávkou v Severní Americe. Z jednotlivých regionů (Ameriky, Evropa s Blízkým východem a se severní Afrikou a Asie se subsaharskou Afrikou) jí organické tržby rostly nejvíce v tom posledním.

Oběma společnostem dělají starosti především Spojené státy. Nestlé se tam potýkalo s tuhou konkurencí v segmentu balených vod, kvůli které muselo zlevňovat. Unileveru vyvstala v USA konkurence ve zmrzlinách, konkrétně v podobě letos 110 let starého texaského výrobce zmrzlin, společnosti Blue Bell Creameries. Francouzský L'Oréal a americký Johnson & Johnson pak firmě konkurují v americkém segmentu prostředků péče o vlasy.

V Brazílii, která podle Mezinárodního měnového fondu míří do hluboké recese, se zákazníci obou evropských firem uchylovali k levnějším značkám, a v pevninské západní Evropě je pro obě firmy problémem nízká inflace. Podle konečných čísel Eurostatu rostly spotřebitelské ceny v zemích eura v březnu meziročně o 1,5 procenta, meziroční jádrová inflace očištěná o ceny energií, potravin, alkoholu a tabáku ale zvolnila na 0,7 procenta.

Unilever v únoru odmítl nabídku na převzetí od Kraft Heinz za obřích 143 miliard dolarů, díky které se akcie anglo-nizozemského obra vyšvihly v zimě na dlouhodobé rekordy, a snaží se teď utěšit investory. Firma nedávno oznámila, že plánuje prodat nebo odštěpit svoji divizi pomazánek a margarínů (když už si dají chléb, namažou si na něj lidé raději máslo), sloučit svoje divize potravin a občerstvení a posílit návratnost prostřednictvím vyšší dividendy a zpětného odkupu akcií.

Pokud jde o divizi pomazánek, její výsledky dnes Unilever zveřejnil vůbec poprvé. Tržby prodeje pomazánek klesly o 5,1 procenta a firma se nechala slyšet, že kdyby této divize nebylo, stouply by jí celkové základní tržby za čtvrtletí o 3,4 procenta. Analytici odhadují, že pokud na tuto divizi firma najde kupce, mohla by ji prodat za 7 až 8 miliardy EUR. Jestli ale nabízená cena nebude dostatečná, skupina ji podle Pitkethlyho raději vyčlení, než aby ji prodala úplně. Zdroje Bloombergu mezitím uvedly, že Unilever se údajně dohodl na koupi firmy Sir Kensington´s, výrobce bezvaječných majonéz a kečupů bez GMO. Kupní cena činí podle jednoho ze zdrojů zhruba 140 milionů USD. Unilever to komentovat odmítl.

Akcie obou firem dnes po výsledcích rostly, Nestlé kolem poledne SELČ přidávaly na švýcarské burze SIX zhruba 0,66 % a akcie Unilever v Londýně rostly 1,47 %. Vývoj obou titulů za posledních 5 let zachycuje graf.

n_uni

Zdroje: Unilever, Nestlé, WSJ, Eurostat, Patria.cz

 
 

Čtěte více:

Summary: Kraft Heinz oslovil Unilever s fúzí, firmy se nechce vzdát ani po odmítnutí
17.2.2017 17:03
Německá pojišťovna Allianz uzavřela poslední čtvrtletí roku 2016 s 8,5...
Kraft Heinz navrhl spojení s Unileverem. Akcie na rekordu
17.2.2017 14:03
Kraft Heinz oslovil evropského rivala Unilever s nabídkou na sloučení....
Evropské indexy rostou, Unilever ale drtí konec námluv s Kraft Heinz
20.2.2017 11:12
Evropské akciové trhy se na počátku týdne pohybují mírně v zelených čí...
Šéf Henkelu přilévá do ohně Kraft versus Unilever: Akvizice jsou zásadní i v naší strategii
23.2.2017 11:03
Výrobci pracích prášků Persil, vlasové kosmetiky Schwartzkopf nebo lep...
Unilever zavádí nová opatření, aby získat podporu investorů
6.4.2017 13:38
Britsko-nizozemský výrobce spotřebního zboží Unilever zavádí sérii opa...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
19.11.2017
16:45Šéf Morgan Stanley: Revoluce ve finančnictví? Pořád je potřeba mozek
9:46Víkendář: Proč průmyslová revoluce nepřišla už do Říma?
18.11.2017
20:02Za pár let se ukáže, jak dobře na tom USA jsou
14:34Revoluční změny v dopravě a pravý důvod zájmu automobilek o Uber a spol.
8:04Víkendář: Nová hedvábná stezka mění globální ekonomiku, vše je přitom jen na začátku
0:38Vyhrajte vstupenku za 4 999 Kč na největší konferenci o akciích v ČR!
17.11.2017
22:3617. listopad ŽIVĚ: Pocta na Národní, Koncert pro budoucnost, akce v Česku i na Slovensku
22:04Závěr týdne ve znamení mírného poklesu, Tesla představila svůj truck
18:26Totální dno. Co přijde nyní?
17:11CVVM: Většina Čechů daním nerozumí. Chtějí ale víc zdanit bohaté
16:57Summary: Na aktiva Twenty-First Century se těší kupci, Applied Materials zveřejnil výborné výsledky
16:35Americký dolar nezabral ani na příznivá makro data, ani na daňové změny  
16:30Perly týdne: Silná značka ČR, vodní nafta od Audi a kladivo od Tesly
15:59Tencent může předběhnout Facebook. V tržní kapitalizaci prý do konce roku
15:14Týden technicky: Euro se bez boje nevzdává
14:47Celosvětový objem aktiv pod správou se zdvojnásobí, pro jejich manažery je to výzva
14:46Spanilá jízda Applied Materials v číslech hospodaření pokračuje
13:59Ziskovost čtveřice největších bank v ČR je velmi dobrá. Pozor ale musejí dávat na náklady
12:55Rozdílné ceny práce v Evropě a brexit. Klíčové body summitu EU ve Švédsku
12:30ČR je třetí v Evropě v online nakupování potravin

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data