Silicon Valley rychle mění budoucnost automobilového průmyslu a nutí tradiční výrobce automobilů k masivním investicím do elektromobilů, napojení vozů na internet a jejich vybavení samořídícími prvky a programy. Německo ale hodlá vytasit vlastní zbraň. Nese jméno Silicon Saxony, neboli silikonové Sasko.
Sasko by mělo začít hrát hlavní roli v německých snahách o dosažení vedoucí role při elektrifikaci automobilové dopravy. V této spolkové zemi vyrábí všechny své hybridní vozy a přesouvá se sem i , a . Snaží se tím bojovat proti postupu americké Tesly, která zatím stojí na špici vývoje a výroby elektromobilů.
Ministr hospodářství Saska Martin Dulig tvrdí, že tato spolková země je „průkopníkem v oblasti změn ve výrobě automobilů“ a má vše potřebné pro rozvoj a využití budoucích technologií. Zmiňuje také několik výzkumných institucí a specializovaných firem, které by Sasku měly poskytnout konkurenční výhodu ve výrobě baterií, součástek s nízkou hmotností a v dalších oblastech, které budou v budoucnu při výrobě automobilů klíčové.
Na hranicích Saska s Českou republikou také najdeme největší evropský zdroj lithia, které je hlavním prvkem používaným pro výrobu baterií. I proto má tento region potenciál stát se centrem budoucích technologií. Sasko má také za sebou dlouhou historii inovací. V roce 1839 zde byl vynalezen německý parní stroj, v roce 1909 založena společnost a svůj zrod zde měla i řada dalších vynálezů včetně zubní pasty či podprsenky. Dvě světové války ale pro tento region znamenaly katastrofu, protože Drážďany zdevastovaly letecké útoky a pak byla celá země zabrána Sověty.
Až po znovusjednocení Německa začalo Sasko znovu vzkvétat a dnes se k němu přívlastek „Silicon“ hodí i přesto, že je jinak značně nadužíván. Svá centra tu totiž mají velké technologické společnosti jako či GlobalFoundries. Pro automobilky jde o atraktivní místo i proto, že mzdy jsou tu nízké a svou roli hrají i dotace.
Německé automobilky se namísto elektrifikace dlouho zaměřovaly na expanzi na čínském trhu. Ta například umožnila od roku 2010 více než zdvojnásobit své výrobní kapacity z 1 milionu vozů v roce 2010 na 2,25 milionu vozů v roce minulém. Německé automobilky dohromady vyrobily v roce 2016 téměř 15 milionů vozů a všechny dosáhly rekordní provozní ziskovosti. je naopak stále ztrátová, ale její kapitalizace nedávno převýšila kapitalizaci .
Dnes již ale zástupci německých firem jasně hovoří o tom, že budoucností jsou elektromobily. Představuje to pro ně velkou výzvu. Je pro ně těžší plně změnit své výrobní procesy a zároveň investovat do dalšího rozvoje benzínových a naftových motorů, než pro Teslu prudce navyšovat výrobu elektromobilů. Konzultant Richard Gaul, který dříve pracoval pro , k tomu dodává, že i když se Sasko stane centrem elektrifikace v Německu, budoucností je zejména Čína. Němci podle něj dobu nezaspali a nakonec se může ukázat, že i v oblasti elektromobilů nakonec zvítězí díky tomu, že už dlouho budují své značky právě v Číně. Závod s Teslou tak ještě není ani zdaleka u konce.
(Zdroj: Financial Times)