Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Němci mají proti Tesle své zbraně. Patří k nim hranice s ČR a Čína

Němci mají proti Tesle své zbraně. Patří k nim hranice s ČR a Čína

25.05.2017 12:24
Autor: Redakce, Patria.cz

Silicon Valley rychle mění budoucnost automobilového průmyslu a nutí tradiční výrobce automobilů k masivním investicím do elektromobilů, napojení vozů na internet a jejich vybavení samořídícími prvky a programy. Německo ale hodlá vytasit vlastní zbraň. Nese jméno Silicon Saxony, neboli silikonové Sasko.

Sasko by mělo začít hrát hlavní roli v německých snahách o dosažení vedoucí role při elektrifikaci automobilové dopravy. V této spolkové zemi vyrábí všechny své hybridní vozy Porsche a přesouvá se sem i Volkswagen, BMW a Daimler. Snaží se tím bojovat proti postupu americké Tesly, která zatím stojí na špici vývoje a výroby elektromobilů.

Ministr hospodářství Saska Martin Dulig tvrdí, že tato spolková země je „průkopníkem v oblasti změn ve výrobě automobilů“ a má vše potřebné pro rozvoj a využití budoucích technologií. Zmiňuje také několik výzkumných institucí a specializovaných firem, které by Sasku měly poskytnout konkurenční výhodu ve výrobě baterií, součástek s nízkou hmotností a v dalších oblastech, které budou v budoucnu při výrobě automobilů klíčové.

Na hranicích Saska s Českou republikou také najdeme největší evropský zdroj lithia, které je hlavním prvkem používaným pro výrobu baterií. I proto má tento region potenciál stát se centrem budoucích technologií. Sasko má také za sebou dlouhou historii inovací. V roce 1839 zde byl vynalezen německý parní stroj, v roce 1909 založena společnost Audi a svůj zrod zde měla i řada dalších vynálezů včetně zubní pasty či podprsenky. Dvě světové války ale pro tento region znamenaly katastrofu, protože Drážďany zdevastovaly letecké útoky a pak byla celá země zabrána Sověty.

Až po znovusjednocení Německa začalo Sasko znovu vzkvétat a dnes se k němu přívlastek „Silicon“ hodí i přesto, že je jinak značně nadužíván. Svá centra tu totiž mají velké technologické společnosti jako Infineon či GlobalFoundries. Pro automobilky jde o atraktivní místo i proto, že mzdy jsou tu nízké a svou roli hrají i dotace.

Německé automobilky se namísto elektrifikace dlouho zaměřovaly na expanzi na čínském trhu. Ta například umožnila Daimleru od roku 2010 více než zdvojnásobit své výrobní kapacity z 1 milionu vozů v roce 2010 na 2,25 milionu vozů v roce minulém. Německé automobilky dohromady vyrobily v roce 2016 téměř 15 milionů vozů a všechny dosáhly rekordní provozní ziskovosti. Tesla je naopak stále ztrátová, ale její kapitalizace nedávno převýšila kapitalizaci GM.

Dnes již ale zástupci německých firem jasně hovoří o tom, že budoucností jsou elektromobily. Představuje to pro ně velkou výzvu. Je pro ně těžší plně změnit své výrobní procesy a zároveň investovat do dalšího rozvoje benzínových a naftových motorů, než pro Teslu prudce navyšovat výrobu elektromobilů. Konzultant Richard Gaul, který dříve pracoval pro BMW, k tomu dodává, že i když se Sasko stane centrem elektrifikace v Německu, budoucností je zejména Čína. Němci podle něj dobu nezaspali a nakonec se může ukázat, že i v oblasti elektromobilů nakonec zvítězí díky tomu, že už dlouho budují své značky právě v Číně. Závod s Teslou tak ještě není ani zdaleka u konce.

(Zdroj: Financial Times)

 

Čtěte více:

Vraťte se k nám zpátky. Dáme vám nejlepší záruky, láká americký VW zákazníky
12.04.2017 17:05
Zapomeňte na aféru Volkswagenu Dieselgate, milí zákazníci a investoři....
Recept VW na finanční ztráty z emisního skandálu? Navýšení marží a úspory nákladů
07.05.2017 16:06
Koncern Volkswagen se chce dostat z finančních ran, které mu uštědřil ...
Indie chce být velmocí v elektro autech. Sníží tak náklady na dovoz ropy o polovinu
16.05.2017 13:35
Dramatické posuny v podpoře automobilového segmentu směrem k elektro m...
Je druhou nejdražší automobilkou světa. Její silná stránka ji ale začíná brzdit
19.05.2017 10:23
Pokud má Toyota nějaké tajemství, díky kterému se z ní stala největší ...
Propad evropského automobilového trhu
16.05.2017 9:23
Zatímco doposud se trh s novými osobními vozy v EU mohl pyšnit permane...
Nad dieslovými motory se smráká. Volvo mění orientaci na elektromobilitu
17.05.2017 12:51
Švédská automobilka Volvo už nebude vyvíjet žádné nové vznětové (nafto...

Váš názor
  • Je to všetko volako divné
    25.05.2017 15:29

    Že není slyšet o technicky nejvyspělejším národě na světě, který musí i Američanům vyrábět motory aby se vůbec dostali k té své vesmírné stanici, ale auta udělat neumí. Vždyt' ted', když mají ty sankce a ropa, jejich živitelka také není nic moc by mohli excelovat a ukázat světu na co mají.
    Strycek Sam
  •  
    25.05.2017 13:18

    Super. Předpokládám, že u nás se bude těžit lithium a Němci si ho budou zpracovávat. Takhle se ta přidaná hodnota u nás nezvedne a pořád budeme jen chudá německá kolonie s platy, za které si moc srandy neužijeme.
    Golfer
    • Jako chudá německá kolonie
      25.05.2017 15:36

      jsme na tom dnes daleko lépe než se sovětským svazem na věčné časy, pod jeho pantoflem. To vidí každý kdo se rozhlédne kolem sebe. Alespon' nám Němci nenařizují s kým smíme a s kým nesmíme obchodovat nebo čí pomoc přijmout a čí ne.
      Voloda
Aktuální komentáře
01.05.2024
22:02Tisková konference předsedy Powella přinesla na trh volatilitu  
20:25Fed není spokojen se směřováním inflace k cíli. Nezměnil sazby, ubral z tempa redukce bilance a dolar po váhání ztrácí
17:21Dolar, euro a koruna v příštím roce. A svět s pestřejšími inflačními vzorci?
13:45Jakub Blaha k Amazonu (+2 %) po 1Q24: Tržby cloudové divize letos přesáhnou 100 miliard dolarů  
11:14Jakub Blaha: Tržby společnosti Starbucks klesly poprvé od roku 2020  
10:14Pro arte, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s.: Výroční zpráva k 31. 12. 2023
8:51HSBC: Silná ekonomika bude akciím dál pomáhat, důležitý je příběh klesající inflace
30.04.2024
22:01První den zasedání FEDu zámořské trhy poklesly  
21:35SALUTEM FUND SICAV, a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
21:25J&T ARCH INVESTMENTS SICAV, a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
21:05AMISTA investiční společnost, a.s.: FOCUS INVEST, investiční fond s proměnným zákl. kapitálem, a.s. - Výroční zpráva 2023
21:00AMISTA investiční společnost, a.s.: Maloja Investment SICAV a.s. - Výroční zpráva za rok 2023
20:52AMISTA investiční společnost, a.s.: Outulný investiční fond s proměnným základním kapitálem, a. s - Výroční zpráva 2023
20:44J&T ARCH CONVERTIBLE SICAV, a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
20:42AMISTA investiční společnost, a.s.: COMES invest, invest. fond s proměn. zákl. kapitálem, a.s. - Výroční zpráva za rok 2023
17:55Kdy se konečně dostaví napřimování výnosové křivky?
17:44Footshop a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
17:27Pale Fire Financing a.s.: Výroční zpráva za rok 2023
17:25Japonsko bojuje za silnější jen, ale trhy mu to nevěří  
17:13Akciové trhy zmítané výsledkovou sezónou  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:30CZ - PMI v průmyslu
9:55DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
14:30CZ - Měnové jednání ČNB, zákl. sazba
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.