Zatímco doposud se trh s novými osobními vozy v EU mohl pyšnit permanentním růstem trvajícím už více než tři roky, v dubnu došlo k jeho výraznému útlumu. Registrace aut se propadly meziročně o 6,6 %, což ACEA publikující tato data zdůvodnila Velikonocemi, které tentokrát připadly do tohoto měsíce. Na tomto zdůvodnění je jistě hodně pravdy.
Už když se podíváme na letošní březnové výsledky, které se srovnávají s loňským březnem, kdy byly Velikonoce, viděli jsme nárůst trhu o více než 11 %. Nic to ovšem nemění na faktu, že trh jako takový bude s největší pravděpodobností dále zpomalovat. Za první čtyři měsíce si celý trh připsal necelých pět procent. Na největším evropském trhu – v Německu – se ovšem registrovalo jen o 2,5 % aut více a na druhém – ve Spojeném království – jen o 1,1 %. Teprve až třetí trh italský, který předehnal svou velikostí v prvních čtyřech měsících dříve třetí Francii, se může pochlubit osmiprocentním vzestupem.
Dvouciferné přírůstky v registracích letos zaznamenávají pouze menší trhy, které se ovšem na celém trhu podílejí jen necelou třetinou. Ve prospěch výraznějšího zpomalování růstu trhu hovoří jeho počínající nasycenost. Osobních vozů se prodává zhruba o půl miliónu více než v doposud nejlepším roce 2008, a tak je jen otázkou, kdy se zcela zrealizují odložené nákupy domácností i firem. Průzkumy mezi spotřebiteli v zemích EU už nyní ukazují, že o nákupu nového vozu uvažuje viditelně méně lidí než třeba v úvodu loňského roku. I proto počítáme pro letošní rok se zpomalením růstu trhu na zhruba polovinu loňského přírůstku, tzn. na 3,5 %.
