Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Je druhou nejdražší automobilkou světa. Její silná stránka ji ale začíná brzdit

Je druhou nejdražší automobilkou světa. Její silná stránka ji ale začíná brzdit

19.5.2017 10:23
Autor: Redakce, Patria Online

Pokud má Toyota nějaké tajemství, díky kterému se z ní stala největší automobilka na světě, tak je to její schopnost dotáhnout do dokonalosti naprosté základy celého výrobního řetězce. Zatímco Tesla se chlubí tím, že má dalekosáhlou strategii, která pomůže světu odpoutat se od fosilních paliv, Toyota se drží svých známých čtrnácti principů. Ty jsou založeny na suchých pravidlech týkajících se procesů ve firmě, které nepochopí nikdo jiný než manažeři produkce, píše David Fickling na Bloomberg Gadfly. 

Tato strategie se Toyotě v minulosti již několikrát vyplatila. V šedesátých a sedmdesátých letech vyráběl Detroit vysoce výkonné vozy s velkou spotřebou paliva. Vlajkovými loděmi tenkrát byly pro Ford Mustang a pro General Motors Chevrolet Camaro. Toyota ale uspěla s tím, že nabídla něco jiného: Její vozy sice nebudily takové nadšení, ale byly mnohem efektivnější a uspokojily domácnosti, které chtěly levné a zároveň spolehlivé rodinné vozy.

V osmdesátých letech se do popředí dostávaly luxusnější vozy od BMW a bylo zřejmé, že na trhu došlo ke změnám. Toyota se držela svého principu „nemawashi“, což se dá zhruba přeložit jako „opatrnost vůči změnám“. Chvíli jí tak trvalo, než dohonila automobilky jako BMW, a až poté, co Honda přišla se značkou Acura, zareagovala Toyota představením Lexusu. Podobný vývoj nastal v posledních deseti letech. Tesla, GM či Nissan se o překot hnaly do vývoje elektromobilů, Toyotě ale stačila modernizace hybridní technologie používané v Priusech a práce na vodíkových palivových článcích.

Toyota má ale nyní problém, protože podle čerstvě zveřejněných celoročních výsledků jí čistý zisk meziročně klesl o 21 % a podle managementu bude klesat i v následujících 12 měsících. Prodeje osobních vozů stagnují a je zřejmé, že něco nefunguje. Jednou z příčin je rostoucí popularita SUV. Jejich prodeje v USA už převýšily prodeje tradičních osobních automobilů, brzy se tak stane i v Číně. Tento posun je patrný i u Toyoty, která je obvykle spojována s tradičními sedany. Prodeje modelu RAV4 začínají převyšovat prodeje modelu Camry a dokonce i Corolly, která je nejlépe prodávaným vozem v historii. 

Velkou hrozbu pro tradiční automobilky nyní představuje trojice „elektromobily, autonomní vozy a sdílené jízdy“. Automobilky kvůli ní investují miliardy dolarů a Toyota určitě není pozadu. Její rozpočet na výzkum a vývoj se řadí mezi deset nejvyšších na světě a mezi automobilkami je před ní pouze Volkswagen. Jde ovšem o absolutní částky a pokud srovnáme její výdaje v této oblasti s tržbami, je obrázek opačný. Méně než Toyota pak investují pouze BMW, Subaru, Kia Motors, Fiat Chrysler Automobiles a Mitsubishi Motors. 

Až donedávna byla strategie Toyoty tak úspěšná, že je těžké si představit, že už to neplatí. Analytici na jednu stranu čekají, že ziskovost firmy bude po celé tři roky nižší než v roce 2016. Investoři jsou ovšem stále ochotní platit za akcie Toyoty vysoké částky. Jak je zřejmé z následujícího grafu, který porovnává poměr hodnoty společnosti (EV) k provozní ziskovosti na úrovni EBITDA významných světových automobilek:

a

Vyšší valuací než Toyota se tedy může chlubit pouze Tesla. Jedním z principů, na kterých stojí strategie Toyoty, je „hansei". Vyjadřuje nutnost sebereflexe a ochoty přiznat si chyby a poučit se z nich. Je možné, že ostatní automobilky nyní dělají chybu a špatně odhadly revoluční změny, ke kterým momentálně v odvětví dochází. Pak by byla Toyota se svým primárním zaměřením na efektivitu výroby a s nízkými rozpočty na výzkum a vývoj tím, kdo se směje naposled. Pokud mají ale ostatní automobilky pravdu, moc času na jejich dohnání už nemá. 

 
 

Čtěte více:

Toyota už není jedničkou na světovém trhu. Předstihl ji Volkswagen
30.1.2017 9:35
Toyota loni přišla o vedoucí pozici na světovém automobilovém trhu. Př...
Rekordně objednávek na Model S i Model X. Tesla překvapila tržbami i hlubší ztrátou
22.2.2017 22:49
Tesla Motors odhalila investorům kvartální ztrátu hlubší proti očekává...
Tesla dodala ve čtvrtletí rekordních 25 tisíc aut, průlom má přinést Model3
3.4.2017 10:21
Americký výrobce elektromobilů Tesla Motors dodal zákazníkům v prvním ...
Z cesty! Tesla už má větší hodnotu než Ford. A GM je na dohled
4.4.2017 13:58
Americká automobilka Ford vznikla na začátku minulého století a se svý...
Jak skončí shakespearovský příběh Tesly a Daimleru?
18.4.2017 18:54
Akcie společnosti Tesla dělají jejich držitelům od konce minulého roku...
Tesla prohloubila čistou ztrátu, tržby ale rostly
4.5.2017 8:45
Americký výrobce elektromobilů Tesla Inc. v prvním čtvrtletí prohloubi...

Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
21.7.2017
14:05České dráhy, a.s.: oznámení úrokové sazby na 9. výnosové období
13:59Tržby a zisk General Electric ve 2. čtvrtletí roku výrazně klesly
13:41Ekonomika KLDR rostla loni nejvíc od roku 1999. Pomohl export i zbrojení
12:25Výsledky Qualcommu investory nezajímaly. Bojí se o výsledek miliardového sporu s Apple Inc.
11:57Kronus: Výsledková sezóna v USA se rozjíždí, jsem zvědavý na GE (video)
11:35Oživení na globálním trhu s hodinkami pomohlo Swatch zvýšit meziročně zisky
11:18Vyšetřování Trumpových vazeb na Rusko se rozšiřuje. Prezident prý zjišťuje, zda si může udělit milost
10:45Unipetrol ohlásil silná kvartální čísla (Komentář analytika Patria Finance)  
10:41Euro přerušilo jízdu, udrží zisky? Koruna nový atak nepodniká  
9:44Rozbřesk: Draghimu se nepodařilo zkrotit euro, to sílí na dvouletá maxima. A koruna otestovala 26,00
9:39Že by renesance? Microsoft opět zářil v cloudu
8:58V Praze bude investory zajímat Unipetrol. Futures naznačují další poklesový den v Evropě  
8:33ECB může za páteční ztráty akciové Asie  
8:04Unipetrol zdvojnásobil pololetní čistý zisk na 6,4 miliardy korun
6:47Pokud chceme být bohatí, musíme stále něco vyrábět. Internetová ekonomika stačit nebude
6:05Kvartálním číslům Unipetrolu pomohou marže i pojistné plnění (Prognóza analytiků Patria Finance)  
20.7.2017
22:04Wall Street zakončila beze změny, Qualcomm po výsledcích -5 %
19:06Jak pokračuje „extinkce“ jednoho velkého akciového druhu?
17:45„Dluhopisový král“ se obává, že centrální banky zatáhnou svět do recese
17:10Praha udržela zisky. ČEZ vyhrál boj o hranici 400 Kč za akcii, Unipetrol 300 Kč neudržel

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data