Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Je druhou nejdražší automobilkou světa. Její silná stránka ji ale začíná brzdit

Je druhou nejdražší automobilkou světa. Její silná stránka ji ale začíná brzdit

19.5.2017 10:23
Autor: Redakce, Patria Online

Pokud má Toyota nějaké tajemství, díky kterému se z ní stala největší automobilka na světě, tak je to její schopnost dotáhnout do dokonalosti naprosté základy celého výrobního řetězce. Zatímco Tesla se chlubí tím, že má dalekosáhlou strategii, která pomůže světu odpoutat se od fosilních paliv, Toyota se drží svých známých čtrnácti principů. Ty jsou založeny na suchých pravidlech týkajících se procesů ve firmě, které nepochopí nikdo jiný než manažeři produkce, píše David Fickling na Bloomberg Gadfly. 

Tato strategie se Toyotě v minulosti již několikrát vyplatila. V šedesátých a sedmdesátých letech vyráběl Detroit vysoce výkonné vozy s velkou spotřebou paliva. Vlajkovými loděmi tenkrát byly pro Ford Mustang a pro General Motors Chevrolet Camaro. Toyota ale uspěla s tím, že nabídla něco jiného: Její vozy sice nebudily takové nadšení, ale byly mnohem efektivnější a uspokojily domácnosti, které chtěly levné a zároveň spolehlivé rodinné vozy.

V osmdesátých letech se do popředí dostávaly luxusnější vozy od BMW a bylo zřejmé, že na trhu došlo ke změnám. Toyota se držela svého principu „nemawashi“, což se dá zhruba přeložit jako „opatrnost vůči změnám“. Chvíli jí tak trvalo, než dohonila automobilky jako BMW, a až poté, co Honda přišla se značkou Acura, zareagovala Toyota představením Lexusu. Podobný vývoj nastal v posledních deseti letech. Tesla, GM či Nissan se o překot hnaly do vývoje elektromobilů, Toyotě ale stačila modernizace hybridní technologie používané v Priusech a práce na vodíkových palivových článcích.

Toyota má ale nyní problém, protože podle čerstvě zveřejněných celoročních výsledků jí čistý zisk meziročně klesl o 21 % a podle managementu bude klesat i v následujících 12 měsících. Prodeje osobních vozů stagnují a je zřejmé, že něco nefunguje. Jednou z příčin je rostoucí popularita SUV. Jejich prodeje v USA už převýšily prodeje tradičních osobních automobilů, brzy se tak stane i v Číně. Tento posun je patrný i u Toyoty, která je obvykle spojována s tradičními sedany. Prodeje modelu RAV4 začínají převyšovat prodeje modelu Camry a dokonce i Corolly, která je nejlépe prodávaným vozem v historii. 

Velkou hrozbu pro tradiční automobilky nyní představuje trojice „elektromobily, autonomní vozy a sdílené jízdy“. Automobilky kvůli ní investují miliardy dolarů a Toyota určitě není pozadu. Její rozpočet na výzkum a vývoj se řadí mezi deset nejvyšších na světě a mezi automobilkami je před ní pouze Volkswagen. Jde ovšem o absolutní částky a pokud srovnáme její výdaje v této oblasti s tržbami, je obrázek opačný. Méně než Toyota pak investují pouze BMW, Subaru, Kia Motors, Fiat Chrysler Automobiles a Mitsubishi Motors. 

Až donedávna byla strategie Toyoty tak úspěšná, že je těžké si představit, že už to neplatí. Analytici na jednu stranu čekají, že ziskovost firmy bude po celé tři roky nižší než v roce 2016. Investoři jsou ovšem stále ochotní platit za akcie Toyoty vysoké částky. Jak je zřejmé z následujícího grafu, který porovnává poměr hodnoty společnosti (EV) k provozní ziskovosti na úrovni EBITDA významných světových automobilek:

a

Vyšší valuací než Toyota se tedy může chlubit pouze Tesla. Jedním z principů, na kterých stojí strategie Toyoty, je „hansei". Vyjadřuje nutnost sebereflexe a ochoty přiznat si chyby a poučit se z nich. Je možné, že ostatní automobilky nyní dělají chybu a špatně odhadly revoluční změny, ke kterým momentálně v odvětví dochází. Pak by byla Toyota se svým primárním zaměřením na efektivitu výroby a s nízkými rozpočty na výzkum a vývoj tím, kdo se směje naposled. Pokud mají ale ostatní automobilky pravdu, moc času na jejich dohnání už nemá. 

 
 

Čtěte více:

Toyota už není jedničkou na světovém trhu. Předstihl ji Volkswagen
30.1.2017 9:35
Toyota loni přišla o vedoucí pozici na světovém automobilovém trhu. Př...
Rekordně objednávek na Model S i Model X. Tesla překvapila tržbami i hlubší ztrátou
22.2.2017 22:49
Tesla Motors odhalila investorům kvartální ztrátu hlubší proti očekává...
Tesla dodala ve čtvrtletí rekordních 25 tisíc aut, průlom má přinést Model3
3.4.2017 10:21
Americký výrobce elektromobilů Tesla Motors dodal zákazníkům v prvním ...
Z cesty! Tesla už má větší hodnotu než Ford. A GM je na dohled
4.4.2017 13:58
Americká automobilka Ford vznikla na začátku minulého století a se svý...
Jak skončí shakespearovský příběh Tesly a Daimleru?
18.4.2017 18:54
Akcie společnosti Tesla dělají jejich držitelům od konce minulého roku...
Tesla prohloubila čistou ztrátu, tržby ale rostly
4.5.2017 8:45
Americký výrobce elektromobilů Tesla Inc. v prvním čtvrtletí prohloubi...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
24.11.2017
17:06Praha vymazala týdenní ztráty, táhla ji Erste
17:01Eurodolar je po růstovém týdnu na dosah kulatých 1,20  
16:25Perly týdne: Investorům došly peníze a medvědí akcie letos krutě trestají
15:00Týden technicky: Koruna prorazila další důležité supportní pásmo
14:21Německo se možná vyhne předčasným volbám. Ve hře je velká koalice
13:44Češi peníze mají. Podle obchodníků jsou tržby na Černý pátek rekordní
13:24Zpomalení globální ekonomiky přijde v roce 2019. Kdy zareagují trhy?
12:11Bude internet pay-to-play? V USA začala bitva o jeho budoucnost
11:17Evropa na konci týdne mírně roste, daří se bankám
10:42Dolar dál ustupuje, zatímco euru znovu pomohla solidní makrodata  
10:38Nálada v Německu dál láme rekordy. Tak proč euro nesílí?
10:37Důvěra v ekonomiku ČR v listopadu po čtyřměsíčním růstu klesla
10:22ERÚ: České domácnosti si příští rok připlatí za elektřinu i plyn
10:16OPEC v centru dění - prodlouží dohodu na omezení produkce?  
9:24Česká exportní banka, a.s.: Informace o vyplacení úrokových výnosů z emisí dluhopisů
9:23Rozbřesk: Nálada v eurozóně láme rekordy, ale euro nemá sílu dobrá čísla ocenit
8:50Evropské futures v zeleném, pomůžou Praze zvrátit čtyřdenní pokles?  
8:47Británie čelí nejdelšímu pádu životní úrovně za více než 60 let
8:14Da Vinci za 450 milionů dolarů – známka bubliny na investičních trzích, nebo ještě vážnější signál?
7:11Čína chce svůj „Bitcoin". Může jí otevřít dveře do nejvyšší ligy ekonomik

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
1:30JP - PMI v průmyslu
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo