Svět energií se mění, a s ním. Spotřeba ropy by podle šéfa těžebního gigantu mohla být někdy počátkem 30. let tohoto století na vrcholu. Největší evropskou ropnou firmu obchodovanou na burze je potřeba zásadním způsobem přestavět, aby ve světě nových energií dokázala obstát. Moje příští auto bude elektromobil, prohlásil také Ben Van Beurden v rozhovoru s Bloombergem.
„Celý tento posun elektrifikovat hospodářství, elektrifikovat mobilitu v oblastech jako severozápadní Evropa nebo ve Spojených státech je dobrá věc,“ uvedl Van Beurden v úterním rozhovoru.
Elektromobilita a nové příležitosti
Elektromobilitě se věnuje stále více automobilek a soutěž ve výrobě aut s elektrickým pohonem je stále ostřejší. Automobilka Volvo se nedávno nechala slyšet, že od roku 2019 bude vyrábět jenom elektrické nebo hybridní vozy. Transformovat se chce i největší evropská automobilka , která už nechce být čistým výrobcem aut - ale slovy jejího šéfa Matthiase Mullera – „světovým lídrem v udržitelné mobilitě“. Změny přicházejí i na úrovni jednotlivých států. Británie se ve středu nechala slyšet, že do roku 2040 zakáže prodej aut s naftovým a benzínovým motorem. Dva týdny před ní oznámila podobný plán Francie.
vidí příležitosti ve vodíkových palivových článcích a v příští generaci biopaliv pro leteckou dopravu či lodní a nákladní přepravu. Do své divize nových energií plánuje investovat až 1 miliardu dolarů ročně.
"uprostřed finanční transformace"
Z finančního hlediska má za sebou velmi slušné čtvrtletí. Trh s ropou se teď nachází v medvědí fázi, je proti nízkým cenám ropy ovšem již odolnější, říká také Van Beurden.
Upravený zisk bez některých položek stoupl ve druhém čtvrtletí více než dvojnásobně na 3,6 miliardy USD a překonal tržní odhad nastavený na 3,36 miliardy. Na téměř dvojnásobek proti loňsku stoupl upravený zisk v divizi zpracování a prodeje, zatímco divize průzkumu a těžby se dostala do černých čísel, když vykázala upravený zisk 339 milionů USD oproti ztrátě 1,3 miliardy USD před rokem. Celková produkce ropy a zemního plynu přitom zůstala prakticky stejná na rovni 3,5 milionu ropného ekvivalentu denně.
Akcie Royal Dutsch na burze v Amsterodamu přidávaly naposledy 0,85 procenta. Od začátku roku ale odepisují zhruba 9 procent. Ropa Brent je od začátku roku levnější o zhruba desetinu, dnes se na burze ICE naposledy obchodovala kolem 51,13 USD za barel se ziskem 0,29 procenta.
Pozornost některých analytiků přilákal především cash flow (tok hotovosti) z provozních aktivit, který se zvýšil na 11,3 miliardy USD oproti 9,5 miliardy v předešlém kvartálu a v porovnání s pouhými 2,3 miliardami USD ve stejném období před rokem. Je to nejlepší výsledek od roku 2014, kdy se začal hroutit trh s ropou. masivně snižoval náklady a odprodával méně zisková aktiva, aby nejhorší krizi v odvětví za generaci ustál. A jeho další odpověď na padající ceny ropy? Převzetí skupiny BG Group za 54 miliard dolarů, které je v zásadě firemní sázkou na to, že spotřeba zemního plynu se ve světě čistších energií bude zvyšovat.
Memento Kodak
Faktem je, že poptávka po ropě ve světě aktuálně roste, zatímco řada velkých producentů řeší v posledních měsících hlavně to, co udělat s nadbytečnými zásobami komodity ve světě a jak popohnat krizí stlačené ceny "černého zlata" k růstu.
Osud Kodaku a jemu podobných je ale hlasitým mementem a minimálně si ale podle některých názorů uvědomuje, co se může stát, kdyby nové technologie ignoroval. Podle analýzy Bloombergu budou ceny baterií do elektromobilů nadále padat, takže do dvou desetiletí se bude elektrických aut prodávat už víc než těch, která jezdí na fosilní paliva.