Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Generální ředitel Shellu: Moje příští auto bude elektrické

Generální ředitel Shellu: Moje příští auto bude elektrické

27.07.2017 13:00
Autor: Jana Knechtlová, Patria Finance

Svět energií se mění, a Shell s ním. Spotřeba ropy by podle šéfa těžebního gigantu mohla být někdy počátkem 30. let tohoto století na vrcholu. Největší evropskou ropnou firmu obchodovanou na burze je potřeba zásadním způsobem přestavět, aby ve světě nových energií dokázala obstát. Moje příští auto bude elektromobil, prohlásil také Ben Van Beurden v rozhovoru s Bloombergem.

„Celý tento posun elektrifikovat hospodářství, elektrifikovat mobilitu v oblastech jako severozápadní Evropa nebo ve Spojených státech je dobrá věc,“ uvedl Van Beurden v úterním rozhovoru.

Elektromobilita a nové příležitosti

Elektromobilitě se věnuje stále více automobilek a soutěž ve výrobě aut s elektrickým pohonem je stále ostřejší. Automobilka Volvo se nedávno nechala slyšet, že od roku 2019 bude vyrábět jenom elektrické nebo hybridní vozy. Transformovat se chce i největší evropská automobilka Volkswagen, která už nechce být čistým výrobcem aut - ale slovy jejího šéfa Matthiase Mullera – „světovým lídrem v udržitelné mobilitě“. Změny přicházejí i na úrovni jednotlivých států. Británie se ve středu nechala slyšet, že do roku 2040 zakáže prodej aut s naftovým a benzínovým motorem. Dva týdny před ní oznámila podobný plán Francie.

Shell vidí příležitosti ve vodíkových palivových článcích a v příští generaci biopaliv pro leteckou dopravu či lodní a nákladní přepravu. Do své divize nových energií plánuje investovat až 1 miliardu dolarů ročně.

Shell "uprostřed finanční transformace"

Z finančního hlediska má Shell za sebou velmi slušné čtvrtletí. Trh s ropou se teď nachází v medvědí fázi, Shell je proti nízkým cenám ropy ovšem již odolnější, říká také Van Beurden.

Upravený zisk bez některých položek stoupl ve druhém čtvrtletí více než dvojnásobně na 3,6 miliardy USD a překonal tržní odhad nastavený na 3,36 miliardy. Na téměř dvojnásobek proti loňsku stoupl upravený zisk v divizi zpracování a prodeje, zatímco divize průzkumu a těžby se dostala do černých čísel, když vykázala upravený zisk 339 milionů USD oproti ztrátě 1,3 miliardy USD před rokem. Celková produkce ropy a zemního plynu přitom zůstala prakticky stejná na rovni 3,5 milionu ropného ekvivalentu denně.

Akcie Royal Dutsch Shell na burze v Amsterodamu přidávaly naposledy 0,85 procenta. Od začátku roku ale odepisují zhruba 9 procent. Ropa Brent je od začátku roku levnější o zhruba desetinu, dnes se na burze ICE naposledy obchodovala kolem 51,13 USD za barel se ziskem 0,29 procenta.

Pozornost některých analytiků přilákal především cash flow (tok hotovosti) z provozních aktivit, který se zvýšil na 11,3 miliardy USD oproti 9,5 miliardy v předešlém kvartálu a v porovnání s pouhými 2,3 miliardami USD ve stejném období před rokem. Je to nejlepší výsledek od roku 2014, kdy se začal hroutit trh s ropou. Shell masivně snižoval náklady a odprodával méně zisková aktiva, aby nejhorší krizi v odvětví za generaci ustál. A jeho další odpověď na padající ceny ropy? Převzetí skupiny BG Group za 54 miliard dolarů, které je v zásadě firemní sázkou na to, že spotřeba zemního plynu se ve světě čistších energií bude zvyšovat.

Memento Kodak

Faktem je, že poptávka po ropě ve světě aktuálně roste, zatímco řada velkých producentů řeší v posledních měsících hlavně to, co udělat s nadbytečnými zásobami komodity ve světě a jak popohnat krizí stlačené ceny "černého zlata" k růstu.

Osud Kodaku a jemu podobných je ale hlasitým mementem a minimálně Shell si ale podle některých názorů uvědomuje, co se může stát, kdyby nové technologie ignoroval. Podle analýzy Bloombergu budou ceny baterií do elektromobilů nadále padat, takže do dvou desetiletí se bude elektrických aut prodávat už víc než těch, která jezdí na fosilní paliva.

 
 

Čtěte více:

Světový lídr větrníků na moři se definitivně zbavuje ropy a plynu
24.05.2017 16:16
Dánská energetická společnost Dong Energy se dohodla na prodeji svých ...
Lukáš: Věřím ve stabilizaci ropy, Shell by mohl být dobrou příležitostí (video)
23.06.2017 17:20
S makléřem Patria Finance Jakubem Lukášem jsme se dnes bavili o ČEZ, j...
Trump bude ve Varšavě prodávat plyn, chce snížit vliv Ruska
29.06.2017 12:14
Americký prezident Donald Trump chce při červencové návštěvě Varšavy p...
Hnací motor inovací v oblasti čisté energie? V USA automobilový průmysl
06.07.2017 10:48
Automobilový průmysl je jedním z klíčových oborů, ve kterých je zaměs...
Přelomová dohoda: Total investuje miliardy do íránského plynu
03.07.2017 15:19
Íránci a konsorcium v čele s Totalem podepsalo smlouvu na rozvoj jejic...
Investice do elektřiny poprvé překonaly investice do ropy a plynu
11.07.2017 10:25
Investice do elektřiny loni poprvé překonaly investice do ropy a plyn...
Volkswagen (-1,1 %) zlepšil odhad tržeb, mraky ale nemizí
27.07.2017 11:06
Volkswagen ohlásil solidní výsledky za uplynulé pololetí a mírně vyle...

Váš názor
  •  
    27.07.2017 14:32

    Jen aby firmy, které se tak nyní bezhlavě ženou do výroby elektromobilů s očekáváním, že budou mít do budoucna na růžích ustláno, nezaplakali nad vlastní hamižností po zisku z něčeho nového. Nebylo by to poprvé ani naposledy. Na jiném místě diskuse na Patrii jsem připomněla dnes již zkrachovalou automobilku NSU (vyráběli také motocykly). Právě její "velkolepý" produkt NSU RO 80 s motorem Wankel ji nuceně přivedl pod křídla Volkswagen, neboť firmu NSU "položily" vysoké náklady na vývoj a následný servis limuzíny, jež se vyznačovala nízkým prodejem, značnými provozními náklady a mizernou technickou kvalitou motoru. A dnes ani pes neštěkne po této progresivní automobilce "budoucnosti".
    Monika
  • tohle neni jen tak taková masaž ze všech stran...
    27.07.2017 13:24

    za timhel stoji něco zasadniho protže jinak je to naprostý blud pro bateire do elektroaut neni dost zdroju pokud se budou vyrabět stejným tempem jako běžná auta - vyrobit 100-200 milionů elektrických aut uděla pěkný ekologický zařez - cena baterie je dnes u Tesly polovina ceny vozu nemluvě o tom že ty elektrické auta musí napajet nějaká elektrárna :-) takove BMW i3 stoji 936 000 kč a v minus 10ujede 100-150 km :-) -- každopadně Britanie, Francie, ted shell tohle něco znamená ....co na to SAE, SA, Katar, Oman, Bahrajn atd ? :-)
    martík
    • Re: tohle neni jen tak taková masaž ze všech stran...
      27.07.2017 14:09

      Norsko
      Velkamedvědice
    • Re: tohle neni jen tak taková masaž ze všech stran...
      27.07.2017 13:48

      Presne. Snaha zvysit cenu muze vypadat i takto :)
      Kalka.
      •  
        27.07.2017 14:11

        Jasně. Tím zvýší cenu benzínových a dieslových aut že...Holt dnešní svět už nestíháš...Kdyby nebyl teoretický odbyt min ve městech, nezačlo by Volvo vyrábět elektro místo dieslů... Ona ta pára, kterou jezdilas už taky není nic moc
        Velkamedvědice
        •  
          27.07.2017 14:14

          Schel velmi dobře ví, proč sází na vodík..
          Velkamedvědice
Aktuální komentáře
06.05.2025
22:04Býci ztrácejí půdu: Trumpovy tarify dusí rally na amerických trzích  
17:08Traders Talk: Rekordní akvizice Erste, zvláštní pohyby na ČEZ a akciová inspirace v USA
17:06Pokračování americké výjimečnosti?
17:02Británie a Indie uzavřely rozsáhlou dohodu o volném obchodu
16:52Negativní směr akcií se přenáší zpět na Wall Street  
16:31Šok v Německu: Merz se napoprvé nestal kancléřem, parlament to napravil ještě dnes
16:09Palantir Technologies (Investiční tipy): Lídra indexu S&P 500 doběhla realita (-13 %)  
14:59Pokud jednání s USA selžou, EU zavede cla za 100 miliard eur
14:29Kdo je Buffettův nástupce? Nenápadný Kanaďan je součástí Berkshire již 25 let
13:12FLASH: Merz utrpěl šokující porážku. Nezískal potřebné množství hlasů ke zvolení kancléřem
12:27Podpis nových Dukovan musí čekat. EDF i KHNP chystají právní kroky
11:25Damodaran: Investoři dopad cel na Apple přeceňují a nedoceňují jeho schopnost adaptovat se
11:21Čínské firmy obcházejí americká cla manipulací s fakturami, upozornil FT
11:04Výsledky FIXED: Obrat loni narostl, ale na ambiciózní půlmiliardový cíl nedosáhl
10:53Kam dál po strmém růstu? Akcie v Evropě míří dolů, americké futures také  
10:50Šindel: Dubnová inflace výrazně zpomalila, ovšem při stále silném růstu jádrové inflace
10:27Soudní pře kolem jaderného tendru: Nabídka KHNP je ve všech parametrech výhodnější, ať EDF zveřejní svou
9:19Rozbřesk: Fed půjde od zápasu k zápasu, aneb tvrdá americká data nejsou tak zlá
8:54Merz přichází na německou scénu, Fordu klesne zisk kvůli clům, americký berňák nestíhá a futures jsou smíšené  
6:09Trump jako budíček pro Evropu? Podcast MakroMixér s Alexandrem Hobzou, který se podílel na vzniku Draghiho zprávy

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:00CZ - CPI, y/y