Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Teslu čeká šestiměsíční výrobní peklo. Německé automobilky opak?

Teslu čeká šestiměsíční výrobní peklo. Německé automobilky opak?

06.08.2017 12:50
Autor: Redakce, Patria.cz

Po novém vozu Tesla 3 je velká poptávka a otázkou je pouze to, zda ji Elon Musk dokáže uspokojit. BMW a Daimler mají opačný problém: Není jasné, kdo bude kupovat jejich dieselové vozy, soudí John Gapper ve Financial Times. Během předchozích desetiletí s nimi tyto společnosti slavily velké úspěchy a získaly dominanci na trhu s luxusními vozy. Nyní ale čelí zlomu, který se podobá okamžiku, kdy na trhu vstoupil iPhone. Podobají se společnostem BlackBerry či Nokia, protože čelí americké konkurenci, která přichází s lepší technologií.

Vedení společností BMW, Daimler a VW se snaží přijít na to, jak odvrátit technologickou pohromu, která se na ně řítí, píše John Gapper v deníku Financial Times. Tyto společnosti by ale podle něj neměly ztrácet čas úvahami nad oživením poptávky po naftových motorech. Ty jsou odsouzeny k zániku a jedinou otázkou je, jak dlouho bude tento proces trvat. Velkou roli v tom bude hrát i Tesla 3, která se prodává za 35 000 dolarů. Americké automobilky přitom až donedávna nebyly schopny výrobcům německých luxusních vozů nějak výrazně konkurovat. Musk ale ochotně zvedl hozenou rukavici, kterou Detroit dlouho ignoroval.

Tesla jde podobnou cestou jako Apple v tom smyslu, že se snaží o značnou vnitřní integraci. Stejně jako Apple i ona vyrábí velkou část dílů svých produktů. Její zakladatel je také showmanem a pro uvedení modelu Tesla 3 na trh si nemohl vybrat lepší dobu. Tento vůz by měl být určen pro běžného zákazníka, který jasně vnímá, že německé automobilky čelí řadě problémů a vyšetřování ze strany vládních institucí. VW se stále potápí ve skandálu spojeném s používáním nelegálního programu na snižování emisí. A další německé automobilky jsou zase obviňovány z formování kartelu.

Proč ale vlastně ke zformování podobného kartelu došlo? Proč by měly mít automobilky například potřebu dohodnout se na tom, jak budou vypadat některé součástky jejich vozů? Odpověď se odvíjí od vysoké složitosti spalovacích motorů a následné komplexní síti dodavatelů. Tato složitost se ještě násobí s tím, jak jsou zvyšovány požadavky na snížení emisí dieselových motorů. Pokud je v takové situaci způsob, jak něco zlevnit a zjednodušit, je to cesta vítaná.

Je tak jasně vidět, proč má Tesla před tradičními automobilkami velkou výhodu. Elektromobil se vyrábí jednodušeji, protože jeho motor má méně součástek. Musk odhaduje jejich počet u Tesly 3 na 6 000 – 7000. Goldman Sachs tvrdí, že tradiční vozy jich mají asi 30 000. Musk tak motivaci k formování kartelů nemá. Jeho společnost se stále učí, jak vyrábět vozy ve velkém rozsahu. Má například problémy s nedostatkem baterií a v souvislosti s upokojením poptávky po Tesle 3 hovoří o „šestiměsíčním výrobním pekle“. Faktem ovšem zůstává, že tato výroba je násobně jednodušší než u tradičních vozů.

Možná se ukáže, že automobilky jako BMW či Daimler jsou flexibilnější, než byla Nokia a BlackBerry. Už nyní stupňují snahy o pokrok směrem k elektrifikaci, ale Tesla 3 byla uvedena na trh, aby odtáhla zákazníky od německých společností. Před skandálem VW tvořily dieselové vozy asi polovinu celkových prodejů aut v Evropě. V segmentu luxusních vozů byl jejich podíl ještě vyšší. Evropská města nyní bojují s emisemi a tento jejich boj těžce dopadne na auta, která v běžném provozu nedosahují potřebných emisních parametrů. Daimler, BMW a další to budou mít stále těžší, Musk jednodušší.

Autor: John Gapper

(Zdroj: Financial Times)

 

Čtěte více:

Ekonom: Economist se hrubě mýlí. Německo není problémem, ale řešením
03.08.2017 6:44
The Economist je pravděpodobně tím nejlepším časopisem na světě. Jeho ...
Jak zachránit diesely? V předvolebním Německu to řešil
02.08.2017 17:08
Německé automobilky upraví software u více než 5 milionů dieselových a...
Trump podepsal nové protiruské sankce. Zákon ale má za vadný, části za protiústavní
02.08.2017 17:23
Nové protiruské sankce jsou "výrazně vadné", uvedl dnes prezident USA ...
„První blok ČEZ určitě zvládne ze svého.“ Babiš tlačí na budování jádra
02.08.2017 18:07
Určitě chceme urychlit výstavbu nového bloku v Dukovanech a následně i...
Jak bude reagovat ČEZ na zprávy o dostavbách reaktorů? Akciové futures naznačují burzám spíše ztráty
03.08.2017 8:45
Ještě ve středu dopoledne směřoval pražský parket k třetímu růstu v řa...
Zisk Siemensu ve čtvrtletí vzrostl o sedm procent
03.08.2017 8:54
Německému průmyslovému koncernu Siemens vzrostl ve fiskálním třetím čt...

Váš názor
  • Zacinam mit neblahy pocit ze chce nekdo vyvolat valku a to ne obchodni
    06.08.2017 18:58

    Ale realnou... eltroauta jsiu napristo mrtvy smer , kdo si koupi auto za 800k kterym nikam nedojede a nema jo kde nabit??? Nikde neni zminka o provozu techto aut v minus 25 stupnich pri plnem celodennim svicemni a zapnutem topeni. Vyroba baterii je neekologicka a neni na ni dost zdroju surovin... Nabijeni je na sudlustich nerealne a dokud nebude trvat 30 vterin na plnou kapacitu baterii je nepouzitelne.... Nicmene masaz je ze vsech stran coz neni jen tak nekdo a tady jde uz o konspiraci ma eminentni zajem aby auta na benzin skoncili ze dne na den za jakoukoliv cenu... Na benzin se bude jezdit zcela bezne i v roce 2040 :-))) o tom zadna a diesel ten byl mrtvy uz davno:-)))
    martík
Aktuální komentáře
21.02.2020
22:06Výprodeje na Wall Street pokračovaly i na konci týdne
17:48Smutek akciových soutěží krásy
17:03Aktivita v sektoru služeb USA klesla, je nejnižší od roku 2013
16:32UNICAPITAL Invest I a.s. - Oznámení o výplatě výnosu dluhopisů
16:31Euro na závěr týdne ožilo, akcie naopak padají  
15:52The Economist: Akcie velkých technologií na roztrhání. Nebo ne?
15:36Čínský solární průmysl by mohl letos vzrůst o 50 procent
14:10Německá hnědouhelná elektrárna Schkopau bude patřit EPH
14:03Z centrálního bankéře detektivem, aneb jak je těžké určit dopady viru
12:25Perly týdne: Nová kultovní akcie, recese s 25 % pravděpodobností a u nás větší kontrola investic
11:33Inflace v eurozóně v lednu zrychlila na 1,4 %
11:01Největší evropská pojišťovna Allianz dosáhla rekordního zisku
10:49IHS: Růst podnikatelské aktivity v eurozóně v únoru zrychlil
10:42Nečekaně dobrá data se míjí účinkem, obavy na trzích převažují  
10:41Damodaran: Aktuální cena rizika na realitách, akciích a dluhopisech
9:35Prodej aut v Číně v půlce února kvůli epidemii klesl o 92 procent
9:11Rozbřesk: Prodej aut v Číně propadá o hrozivých 92 %. ECB reviduje, nakupuje a reinvestuje...
8:55Nové případy nákazy koronavirem navyšují pesimismus na trzích, EU jedná o rozpočtu  
8:48S&P: Vládní dluhy letos narostou na 53 bilionů dolarů. O 30 procent víc proti roku 2015
8:24Cena zlata kvůli koronaviru vystoupila na sedmileté maximum

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data