Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Odvětví radující se z bankrotů a jedna pozoruhodná akcie v něm

Odvětví radující se z bankrotů a jedna pozoruhodná akcie v něm

02.11.2017 18:58

V učebnicích ekonomie většinou najdeme obsáhlý výklad toho, jak vstup nových firem do odvětví snižuje zisky monopolisty, či několika málo dominantních firem. Mnohem méně se ale hovoří o případech, kdy je v odvětví příliš mnoho firem a jejich konkurence snižuje ziskovost a návratnost kapitálu pod „přijatelné“ úrovně. Předpokládá se totiž, že část společností tu zkrachuje a ziskovost přeživších se následně zvedne. Jenže praxe je mnohem pestřejší a tato pestrost se mnohdy promítá i do návratnosti akciových investic.

Existuje nejedno odvětví, kde je příliš mnoho výrobních kapacit, ale nikomu se „učebnicově“ odcházet nechce. Můžeme sem zařadit například ocelárny, či automobilky. V takových odvětvích se namísto rychlého „čištění“ rozjíždí strategické hry spočívající v podstatě v čekání na to, až odpadne někdo jiný. Celé se to může zvrhnout v dlouhé období pálení peněz, kdy firmy nedosahují potřebné návratnosti kapitálu a investic, přesto dál investují a někdy dokonce expandují ve víře, že tím spíše odpadne někdo jiný. Velké změny nemusí přinášet ani fůze a akvizice.   

Podle následujícího grafu od McKinsey můžeme mezi podobně problematická odvětví zařadit i aerolinky. Graf ukazuje ty, které v letech 2005 – 2015 dosáhly takzvaného ekonomického zisku. To znamená, že jejich zisky převýšily ziskovost nutnou pro pokrytí jejich nákladu kapitálu. Velmi prostý příklad může vypadat následovně: Pokud je firma financována celkovým kapitálem ve výši 100 a jeho průměrný náklad je 5 %, měla by ročně vydělávat minimálně 5 . Pokud vydělá 11 , její ekonomický zisk je 6 . Pokud vydělá méně než 5 , nepokrývá svůj náklad kapitálu (tento jednoduchý příklad nepočítá s růsty). 

001

Graf konkrétně ukazuje 13 aerolinek, které v letech 2005 – 2015 ekonomický zisk (možná by bylo lepší říkat „nadzisk“) skutečně generovaly. Zajímavější je možná pohled na jejich návratnost investic ROIC, která v některých případech dosahuje i poměrně vysokých dvojcifernýh čísel (a je tak evidentně znatelně nad nákladem kapitálu). Proč by tedy měly letecké společnosti být problematickým odvětvím? Protože mnoho dalších z nich (a většinou těch velkých) v tabulce není.

Před nemnoha dny padla jedna z nich - německá Air Berlin. U ní byly úvahy spojené s výše uvedeným grafem zbytečnou složitostí, protože prodělávala, kde se dalo. Jak ale ukazuje druhý dnešní graf, její německá kolegyně Lufthansa nyní prochází výraznou akciovou rally a podle některých názorů to souvisí i pádem AB (dlouhodobější pohled ale ukazuje, že ještě před několika měsíci byla akcie jen na úrovni z konce října 2007):

001 

Zdroj: BisunessIndsider

Ona spojitost se odvíjí od výše popsané logiky: Pád AB znamená snížení konkurenčního tlaku v odvětví a na trhu, kde si jednotliví hráči značně šlapou na paty. Chris Bryant z Bloomberg Gadfly dokonce tvrdí, že klienti Lufthansy by měli pozorně sledovat vývoj ceny jejích akcií, protože popsaná rally ukazuje, že firma je z nich schopná vyždímat více peněz. A v budoucnu by jí to měl ulehčovat i onen snížený konkurenční tlak. Podle Bryanta nebude klesat jen kvůli pádu AB, ale i menšímu tlaku Ryanairu danému spory jeho managementu se zaměstnanci. A i společnosti jako Emirates a Etihad Airways prý zjišťují, že další expanze není lehkým úkolem.

Lufthansa před několika dny oznámila 80 % meziroční růst volného toku hotovosti za prvních devět měsíců letošního roku. Podle FactSetu by mělo cash flow po investicích růst z cca 1 miliardy eur roku 2016 na asi 1,8 miliardy v roce 2020. To znamená asi 18 % růst ročně a pokud bychom předpokládali, že poté růst postupně klesne na cca 2,2 %, současná hodnota takového toku hotovosti o něco málo převyšuje 60 miliard eur. Kapitalizace firmy je na 13,3 miliardách eur. Což může znamenat několik věcí:

Investoři absolutně nevěří popsanému růstu toku hotovosti a jsou mnohem, mnohem skeptičtější ohledně toho, co firma akcionářům skutečně vydělá. A/nebo se domnívají, že rizikovost a požadovaná návratnost u firmy je znatelně výše, než by naznačovaly standardně používané modely. A nakonec je tu možnost, že akcie jsou na trhu podhodnocené a stojí za větší pozornost. 

 

Čtěte více:

Applem financí nebo zpátky ke kořenům? Goldman Sachs tápe, čím být
06.11.2017 12:32
Šéf Goldman Sachs Lloyd Blankfein před pěti lety prohlašoval, že jeho ...
Goldman Sachs doporučením pro GM vzkazuje: elektrická a autonomní auta nejsou všechno
04.11.2017 13:13
Akcie General Motors byly až do nedávna „horkým zbožím“. Zhodnocení ce...
Akciové sázky na globální investiční boom
01.11.2017 18:34
Přečetl jsem několik studií o tom, zda má na výkony firem větší vliv j...
Elektromobily na špinavé uhlí, nebo čistý vítr?
02.11.2017 6:10
Obnovitelné zdroje energie jsou povinně IN. Když Trump oznámil odstup ...
Nekonečný seriál Bitcoin: Měna atakuje 7 000 dolarů
02.11.2017 10:06
Ten, kdo v posledních dnech sleduje vývoj hodnoty kryptoměny Bitcoin, ...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
25.05.2025
14:59Fidelity: Investoři do ETF reagují na celní konflikt odklonem od USA
8:13Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?
24.05.2025
14:33Fidelity International: Jak mohou neutrální akciové strategie využít sílu volatility
8:10Víkendář: Svět, kde předvídatelnost je slabostí a cla jsou nejkrásnějším slovem ve slovníku
23.05.2025
22:03Americké trhy krvácí po hrozbách cel vůči EU a Applu  
17:44Traders Talk: Trump rozbouřil trhy, Colt potěšil výsledky a UnitedHealth v problémech
17:17PwC: Prodej elektromobilů v 1. čtvrtletí stoupl o 42 procent na 2,7 milionu
15:57Jednání s EU podle Trumpa nikam nevedou, chce clo 50 procent. Akcie klesají
15:49Půjde to k normálu bez cenového šoku?
14:26Pivo s Patrií ve Zlíně - s analytikem a makléřem o trzích i novinkách ve světě investic
13:03Perly týdne: Googlu a Applu se změnily časy
13:01Italská banka UniCredit soudně napadne podmínky převzetí konkurenční Banco BPM
11:00M2C míří na burzu: Český lídr v péči o nemovitosti sází na technologie a globální expanzi
10:30Tlak na dluhopisy polevil a ulevilo se i akciím  
10:13Do Česka dorazily první dodávky nového jaderného paliva od Westinghouse
8:56Německo hlásí růst HDP o 0,4 pct, ale celoroční stagnace zůstává ve hře
8:46Rozbřesk: Zhoršená nálada v eurozóně. Ale z jiného důvodu, než byste čekali
8:45Erste a VIG dnes naposledy s dividendou, růst HDP v Německu a další várka celního napětí mezi USA a EU  
22.05.2025
22:01Zámořské akcie se stabilizují, nárůstům vévodí Advanced Auto Parts  
17:20Výjimečný celý svět

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data